Kennel som yrke

T

Trolltyg

Vilka kennlar har i dag sin uppfödning som yrke?
Gör en lista:
Almanza
Härkilas

Sv: Kennel som yrke

Härkilas håller på med andra saker också. De har skog och därmed jakt, vet att de varit med i några jaktfilmer. De har även en klädkollektion med jaktkläder. De får så att säga inte sitt levebröd enbart av kenneln och då anser jag att det inte är deras yrke till 100%.

Alltså rätta mig om jag har fel, men finns det ens någon kennel som enbart lever på själva kennelverksamheten?? Hur lever Almanza på sin kennel tex? Då måste dom ha väldigt många valpkullar för att få det att gå runt, dessutom oseriösa kullar för att tjäna pengar. Det jag läst om henne i Hundsport så har hon all min heder, hon verkar vara en skitbra uppfödare som har "gröna fingrar" vad som gäller bra material.

Jag har inte skrivit att uppfödaryrket måste motsvara 100%. Men nog måste Härkilas anses som en yrkesuppfödning? Även om de gör mycket annat också. Att årligen producera ett större antal kullar anser jag vara av yrkemässig karaktär. Det är ju inget som en heltidsarbetare skulle kunna prestera på ett seriöst vis i alla fall.

Fortsätter på min lista själv då....

Almanza
Härkilas
Ebafarmen

Almanza består inte av en uppfödare heller till och från har de varit flera uppfödare under namnet = fler kullar. Vet inte vilka som står under kennelnamnet idag.

Almanza har två innehavare. Den ena tar 6 kullar/år, den andra tar en.

Det finns nog relativt många kennlar i landet som man/du kan kalla yrkesuppfödning, men frågan är ju vem som har det som 100% levebröd.

Härkila hade över 20 kullar förra året! Det kallar jag heltidsjobb om något.

Finns en kennel inom "min" ras också, dock vill jag inte skriva ut vilken eftersom det kan bli mycket diskussion om det. Men jag kan säga att de bla. sålde sitt företag för att ägna sig åt hunduppfödning/hundträning på heltid och tar ganska många kullar per år.

Men du jämför dem med Almanza som "bara" tar 7 kullar tillsammans om året. Vart går gränsen för vad du kallar yrkesuppfödning? Jag kan också anse att Härkilas är yrkesuppfödare, men de lever inte på det till 100% utan de har även andra inkomstkällor.
Det är ju inte ovanligt att kennlar tar flera kullar om året t ex mina svärföräldrar kan ha 5 om året och jag anser att de är hobbyuppfödare då deras huvudsakliga inkomst kommer från andra håll. Vet en del som tar 5 och fler kullar per år, men att kalla dem alla yrkesuppfödare gör jag inte. Det är skillnad när vi pratar om som i Härkilas fall 20 om året (har själv en hund som i stort sett är en Härkilas "produkt") eller en kennel som har 5 kullar om året. Vet kennlar som också har många kullar om året, men alla föds inte hemma på kenneln utan de får några kullar ute hos fodervärdar varje år.

Det finns nog relativt många kennlar i landet som man/du kan kalla yrkesuppfödning, men frågan är ju vem som har det som 100% levebröd.

Ytterst få.. Många hundar kostar mycket pengar att hålla med foder, vaccinationer, undersökningar, meritering, kostnader för valpkullar, reg.avgifter, vetbes. etc. etc. etc. och de flesta har även inkomster från jobb att leva på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
2 087
Senast: Otherside
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka