Kemiska betäckningar/kalk

M

mont_è

Jag behöver hjälp för att översätta hur mycket rent kalk som min "påse" innehåller per kilo för att kunna räkna ut hur mycket jag skall ge.

Det står : CaCO 3 84,8%
samt: CaCO 47,5%

Min Skopa väger 15 gram hur mycket rent kalk innehåller då den?

Sv: Kemiska betäckningar/kalk

CaCO3 är det inget kalk heller?

Detta "kalk" är köppt i foderaffären för att utfodra hästar med.

Kalciumkarbonat dvs CaCO3 är samma sak som foderkalk.

Däremot verkar innehållsförteckningen konstig - CaCO bara utan trean finns det ingenting som heter.
Men jag antar att %-satsen annars är i viktprocent. Om du ger tex 15 gram så innehåller det 0,848 x 15 = 12,72 dvs ca 13 gram kalk.
Men det kanske är kalcium mängden du behöver?

Om du vill veta hur mycket kalcium det finns i kalciumkarbonat så får du räkna på de ingående ämnernas atomvikter. Gör du det finner du att kalciumkarbonat innehåller 40% kalcium. Ger du 15 g av tillskottet och det innehåller 84,8% CaCO3 så ger detta 15 * 0,848 * 0,4 = 5,1 g kalcium.

En skopa ger alltså ca 5 g kalcium.

Sen heter det beteckning. Betäckning är det som hingstar brukar utföra.

:D :angel: så klart! den var bra!!:banana:

Är det då 12,7 gram kalk/skopa eller 5 gram kalcium/skopa jag ska räkna med i foderstaten?

Keminisse som jag är todde att klk och kalcium var sama lika :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

:

Är det då 12,7 gram kalk/skopa eller 5 gram kalcium/skopa jag ska räkna med i foderstaten?

Keminisse som jag är todde att klk och kalcium var sama lika :crazy:

Hästens näringsbehov uttrycks bl.a. i antal gram kalcium. Kalk är ingen bra benämning eftersom det används för olika kemiska föreningar (kalciumoxid, kalciumhydroxid och ibland även för kalcium).

Underhållsbehovet av kalcium brukar uttryckas som 0,4 g/MJ, dvs. i förhållande till energibehovet.

En häst som t.ex. väger 400 kg har kalciumbehovet 0,4 * 0,5 * 400**0,75 = 18 g.

Ett svenskt grovfoder brukar innehålla tillräcklig mängd kalcium. Har man ett grovfoder med en hög halt fosfor (eller ger stora mängder spannmål) kan dock kalcium behöva tillsättas. Tänk i så fall på att kolla så att kvoten kalcium : magnesium är rimlig. Ofta måste man även tillsätta magnesium.

Varför ger du foderkalk?

Kalk ges för att grovfoderet är något fattigt på det och i kombination med havre och högpresterande hästar så blir inte det så bra. Och ja, även magnesium måste jag tillsätta.

Men o andra sidan så var inte det frågan.... så vad svarar du på den? 13 g eller 5 gram/skopan? Det ä rju en väldig skillnad.

Kalk ges för att grovfoderet är något fattigt på det och i kombination med havre och högpresterande hästar så blir inte det så bra. Och ja, även magnesium måste jag tillsätta.

Men o andra sidan så var inte det frågan.... så vad svarar du på den? 13 g eller 5 gram/skopan? Det ä rju en väldig skillnad.

Jag undrar fortfarande varför du har två olika värden på förpackningen.

Men hur mkt du ska ge beror ju på vad du ska utgå ifrån dvs kalk eller kalcium? Man brukar vad jag vet räkna på kalciumbehovet. Men du har kanske några andra siffror.

Det finns faktist ett till värde på påsen. :) MgO kommer dock inte ihåg hur mycket mn det ska jag ta reda på lite senare och kommer med komplett info om vad det är för något som ges. Tänker nämligen INTE gå ut i spöregnet en extra gång.:)

Och jag antar att det är kalcium som det skall räknas på. Det var nog bara jag mitt snille som tänkte att kalk och kalcium var samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

Jag trodde jag hade svarat på denna fråga.

Hästen har ett behov av KALCIUM! Glöm ordet ”kalk” i fodersammanhang. Kalk är en benämning på en grupp av produkter som har det gemensamt all de innehåller mineralet kalcium. Mängden kalcium kan dock variera inom vida gränser. Dolomitkalk t.ex. innehåller både mineralerna kalcium och magnesium.

Så svaret är 5 gram kalcium per skopa!

Om det är avgörande så står det NV CaO % och lika så NV CaO 84,8%. Samt MgO 0,65%.

Du kan inte fota innehållsförteckningen som står på påsen och lägga ut den här. Det skulle då bli mycket enklare att läsa vad säcken egentligen innehåller. Som det är nu får vi en information och sedan en annan som motsäger den första.

Nej, jag har ingen möjlighet till det tyvärr.

En fundering som kommer i min väg är att: Varför det på många mineralfoder det står angivet antalet gram kalk om man endå måste räkna om till antalet gram Kalcium?
Alla mineralfoder från biofarmab ex så står det kalk, kalk och åter kalk....inte antalet gram ca som det borde stå.

Det står alltså (från nordkalk) : NV CaCO3 84,8%
NV CaCO 47,5%
MgO 65%

Såg att jag tappade lite siffror i förra inlägget.

HAr oxå sett en tråd där det angavs 380g Ca/kg?

Det står alltså (från nordkalk) : NV CaCO3 84,8%
NV CaCO 47,5%
MgO 65%

HAr oxå sett en tråd där det angavs 380g Ca/kg?

Vilket trams!

Andelen ingående ämnen kan inte gärna bli mer än 100%.

Tyvärr är det inte ovanligt att foderleverantörer inte har en aning om hur mycker av en viss mineral som ingår i den produkt dom säljer.

Om produkten innehåller 84,8% kalciumkarbonat så ger detta 0,848 * 0,4 = 0,34 dvs. 340 g kalcium per kg.

MgO är magnesiumoxid men vad CaCO är vet jag inte. Du måste ha skrivit fel.

*kl*
en fråga om kalk, vad händer om an överdoserar? skadligt på ngt sätt för hästen?

Tyvärr är det inte ovanligt att foderleverantörer inte har en aning om hur mycker av en viss mineral som ingår i den produkt dom säljer.

Nordkalk är inte ett foderföretag i vanlig mening. Visst tillverkar de foderkalk men i första hand är de en kalkleverantör till industrin. Inom industrin anger man inte % kalcium utan man anger olika halter av ingående ämnen precis som det görs på TS säck. Den innehållsförteckning vi fått av TS är dock både kemiskt och matematiskt helt omöjlig. Det borde finnas någon förklaring till vad NV står för och/eller så har TS missupfattat vad som står.

Ska man ge sin häst fodertillskott så måste man se till så att produkten är avsedd till foder och inte till byggindustrin, och så måste man läsa innehållsdeklarationen så att man vet vad produkten innehåller INNAN man köper produkten.

Kan tänka mig att NV står för normal värden vilket i så fall betyder att innehållet kan variera inom vida gränser. Ytterligare ett skäl för att inte köpa denna produkt.

CaCO måste vara en felaktig beteckning. Det kanske ska vara CaO, dvs. kalciumoxid.

Det enda vettiga man kan göra i denna situation är att antingen ringa tillverkaren och begära information eller att kasta produkten. Man ska aldrig ge sin häst någonting som man inte vet vad det innehåller.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 062
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 771
Senast: FannyN
·
Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Sandra B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka