Kemiska betäckningar/kalk

Sv: Kemiska betäckningar/kalk

Självklart ska det vara CaO och inte CaCO. Dock skall det vara NV och ingen förklaring till vad det står för.
Men strunt samma. Jag fattar nu att jag blivit lurad av min foderleverantör då denna ansåg att man lika gärna kunde fodra med detta som med foderkrita. Skall i fortsättningen inte gröa det.

En följfråga nu: som jag upfattar det så måste man räkna om kalk värdet för att få ut hur mycket CA det ger?
HUr gör man det och varför anger inte foderföetag ex eclipsbiofarmab hur mycket ca deras tillskott ger i stället för antalet gram i kalk?
Tex foderkrita ger 12 g kalk/skop. Hur mycket CA ger då det? JAG har räknat på 12 gram men förstå rnu att även det är fel.

Om det innehåller CaO (kalciumoxid) så skulle inte jag fodra med det. CaO är ett väldigt frätande ämne eftersom det tar upp vatten (H2O) och bildar Ca(OH)2 Kalciumhydroxid. Om CaO bara är nämnt som någon typ av omräkningsinformation för hur mycket kalciumkarbonaten kan neutralisera så är det givetvis inte farligt. Eftersom du verkar så osäker på kemin så rekomenderar jag dig att inte fodra med detta utan att använda det till att kalka gräsmattan med eller lägga i botten på bädden ifall du har bädd. Det är bättre att du köper en produkt som det står precis hur den ska användas. Tyvärr ger foderförsäljare ibland ruskigt dåliga råd och risken finns (men det är inte säkert) att du har fått ett sådant.

En följfråga nu: som jag upfattar det så måste man räkna om kalk värdet för att få ut hur mycket CA det ger?
HUr gör man det och varför anger inte foderföetag ex eclipsbiofarmab hur mycket ca deras tillskott ger i stället för antalet gram i kalk?

Därför att företaget saknar kompetens i foderfrågor. Tyvärr är dom inte ensamma. Dom är i gott sällskap.

Behöver du tillsätta kalcium i din foderstat och inte vill ge t.ex. betfor och/eller lusern så skulle jag rekommendera kalciumkarbonat. Ren kalciumkarbonat innehåller ca. 40% kalcium.

Hur man räknar ut det? Man får räkna på atomvikten av ingående grundämnen i en molekyl. Du får nog repetera lite av gymnasiets kemikurs.

Hur man räknar ut det? Man får räkna på atomvikten av ingående grundämnen i en molekyl. Du får nog repetera lite av gymnasiets kemikurs.

Nu tycker jag att du är onödigt tramsig och nästan som ngn som försöker att sätta sig på ngn annan.

Jag undrar hur många det är som kan räkna ut hur mkt kalcium det finns i 12 gram kalciumkarbonat (eller vad det nu var frågan om). Jag minns fortfarande kemistudierna på mitt första år på naturvetenskaplig linje på gymnasiet och det är mer än 30 år sedan! Vi skulle lära oss att räkna med molbegreppet och molvikter osv. fullständigt obegripligt!
Men efter ytterligare två års kemistudier på universitet så är det ju hur lätt som helst att göra denna beräkning. Men bara för att jag tycker det så förväntar jag mig inte att alla andra genast ska klara av det.

Ursäkta mig men jag blir aningen irriterad på en sådan kommmentar. om ts hade kunnat räkna detta själv så hade h*n naturligtvis gjort det. Jag anser inte att det är ngt som tillhör allmänbildningen och som alla måste kunna inte ens om man har en egen häst.

Ursäkta mig men jag blir aningen irriterad på en sådan kommmentar. om ts hade kunnat räkna detta själv så hade h*n naturligtvis gjort det. Jag anser inte att det är ngt som tillhör allmänbildningen och som alla måste kunna inte ens om man har en egen häst.

Du missade hela poängen. Man ska inte behöva räkna själv. Mineralinnehållet ska naturligtvis finnas angivet på förpackningen.

MAn kan inte repetera något man aldrig läste på gymnasiet....

Så biofarmab tillhör dom som saknar kompitens i foderfrågor?

OM jag ni vill ge foderkalk från biofarmab så innehåller ju det 12 gram kalk per skopa som vägen 30 gram.
HUr mycket kalcium innehåller då varje skopa?

Undrar fortfarande den som aldrig hade kemi på sitt schema på gymnasiet.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 062
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 771
Senast: FannyN
·
Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Sandra B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka