Kelpie eller ESS?

Tack för att du delar med dig av kloka tankar 😊 Jag förstĂ„r ju att de har vĂ€ldigt olika egenskaper Ă€ven om bĂ„da raserna sĂ„klart gĂ„r att arbeta med. Generellt sĂ„ dras jag vĂ€ldigt mycket till vallhundsraserna och Ă€r liksom vĂ€ldigt bekant med deras "sĂ€tt", Ă€lskar deras will to please. Min BC vill alltid hĂ€nga med vad vi Ă€n ska göra vilket Ă€r sĂ„ otroligt tacksamt. Samtidigt dras jag jag ocksĂ„ till t.ex. ESS dĂ„ jag tycker att just nosarbete Ă€r vĂ€ldigt, vĂ€ldigt kul och för att det skulle vara roligt att lĂ€ra kĂ€nna en annan typ av ras (jag har mest erfarenhet av vallhunds- och sĂ€llskapsraser).

Om tĂ€vling inte Ă€r viktigt, du vill fokusera pĂ„ nosarbete och ESS Ă€r din drömras sĂ„ KÖR! 😍

Jag har haft mÄnga olika raser och alla har sin charm, nu Àr jag fast I vallhundsgruppen för jag VET att jag vill tÀvla och valla.
Finns tid och plats för annat sÄ Àr jag sugen pÄ husky i framtiden men just nu passar det inte in i livet.

Tack för att du delar med dig 😊 Kloka tankar, jag Ă€lskar vallhundarnas vilja att jobba för att jobba liksom, vilket du beskriver bra, och det Ă€r vĂ€ldigt tacksamt. Samtidigt Ă€r jag sĂ„ sugen pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna en annan typ av ras och tycker att nosarbete Ă€r vĂ€ldigt roligt, ESS har funnits med i tankarna lĂ€nge.
Jag tror det finns viss risk för att du blir frustrerad och besviken av en ESS om du tĂ€nkt satsa i nĂ„gon mening. Om det Ă€r ett kul projekt och det inte spelar nĂ„gon roll om ni kommer nĂ„gon vart sĂ„ Ă€r det klart att du ska skaffa ESS. De Ă€r mjuka och mysiga och vĂ€ldigt glada. Men vill du inte tumma pĂ„ kapaciteten Ă€r labbe eller golden av jaktlinjer sĂ€krare kort. Även dĂ€r fĂ„r man vara NOGA, har sett riktigt trĂ„kiga exemplar pĂ„ BPH av bĂ„da sorterna. De har sĂ„ hög drift i arbete att mentala brister nog ofta maskeras i jakten, men en labbe som visar hög aggression mot mĂ€nniskor eller en golden som Ă€r skottrĂ€dd Ă€r enligt mig ett uselt avelsresultat oavsett hur bra de jagar.

Helt Ă€rligt sĂ„ har jag sĂ„llat bort SchĂ€fer (för nu vill sĂ€ga) dĂ„ jag helst vill ha en hund som ligger nĂ€ra min BC storleks- och viktmĂ€ssigt (jag har en tik, ca. 17 kg). SĂ„klart finns det större och mindre SchĂ€frar ocksĂ„ men jag vill VETA att jag kan ratta runt tvĂ„ hundar genom trapphus osv đŸ«Ł Vet inte om det Ă€r en "giltig" anledning 😅

Ja de förstĂ„r jag 🙂
Uppfattade det som att det var schÀfer/malle du ville ha men skulle ha nÄgot annat nu innan.
Du ska köpa det du vill ha tĂ€nker jag som du kĂ€nner att du reder ut 😅
Men jag velar en massa med sÄ vet hur det Àr!

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Det Àr inte dags Àn, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagslÀget har vi en jaktlabbe som blir tvÄ Är i vÄr. Han Àr vÄr... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera pÄ en border collie som nÀsta hund. Men skulle vÀldigt gÀrna fÄ lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 316
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade lÀnge pÄ om jag skulle posta hÀr eller inte. Jag har lÀst lite i andra trÄdar och lÀst pÄ om alla möjliga raser sÄ hÀr... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 446
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frÄgor kring raser förr men det jag vill veta Àr vad som menas med vissa saker. Var gÄr...
Svar
17
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka