kejsarsnitt

toughcookie

Trådstartare
Hur stor risk är det att para en tik som förlösts med kejsarsnitt tidigare? (att det blir så igen alltså)

Sv: kejsarsnitt

Tyvärr är det hyfsat stor risk på grund av ärrbildningar.

/F

Jag behöver mera sånt! Uppfödaren till "min" jack russel tik vill ta en kull på henne trots att hon förlöstes med kejsarsnitt för ca ett och ett halvt år sedan.
När jag tog över hunden för ca sex månader sedan sas det att det ABSOLUT inte skulle tas flera valpar på henne och jag har ingen lust att ta den risken.
men vad ska man göra när man har hund på foder.

Det är stor risk att det kommer att sluta med ytterligare ett kejsarsnitt. Skulle inte para henne om det var jag. Men som du sa så har du bara hunden på foder.
Känner du ingen bra vet som kan prata med tik ägaren?
Det är ju tiken som far illa.

Saken är den att jag bara är fodervärd i "andra hand". Det var en kompis till mig som hade henne från början men när deras två tikar började slåss så tog jag över den ena men uppfödarens godkännande
och då sa hon dessutom att jag absolut inte skulle para henne med tanke på risken för ett nytt snitt.
Nu har hon tydligen ändrat sig eller så är hon bara ute efter pengar.

:devil: Förbaskade människa. Det låter som hon är ute efter snabba pengar, på sin tiks bekostnad. Fattar hon inte att det kan sluta illa för tiken.

ja, jag måste ju erkänna att jag leker med tanken att "missa" nästa löp period.......
Dessutom har den ursprungliga fodervärden erbjudit att hon kan ta valpar på deras tik istället men det duger tydligen inte fast hon har fött upp den också.
Min tik är mkt mindre och förmodligen har det med det nya "småhundsmodet" att göra.....

Jag hatar dessa förbaskade trender. Tiken kan ju faktiskt stryka med om det vill sig riktigt illa. Jag undrar hur människan tänker.

Jag råd er dig ABSOLUT inte till att "missa" ett löp. Ni har ingått ett avtal och det skall följas.

Försök på annat sätt. Veterinärintyg SKK etc. Försök i så fall få henne avelsspärrad på lagligt sätt.

det är ju självklart det jag är orolig för men jag vet inte hur jag ska kunna avstyra det hela. Det verkar ju inte räcka med att säga att tiken kan stryka med. Hon har ju igen personlig relation till hunden.
jag tycker mest synd om min son om det händer något, han har precis börjat inse att han kan älska den här hunden utan att det betyder att han sviker våran förra hund som avlivades för nästan två år sedan.....
Faan, vet verkligen inte hur jag ska tackla det här.

jag har kommit fram till att jag ska fråga om jag inte kan få köpa loss tiken istället. jag inser ju att det inte ger henne lika mkt pengar som att ta en valpkull (fast hon fick bara två förra kulle) men jag måste ju försöka iallafall.

Ja det är en bra början... Det är det som kan vara tufft att vara fodervärd... Jag haft två fodervärdstikar, men båda har varit olämpliga för avel. Synd på sitt sätt, för det skulle vara roligt med valpar efter "min" tik. Men jag vill själv inte föda upp och ta ansvaret. Mycket "synd" att min nuvarande hund är min egen och inte foder. Kanske får leasa ut henne :p

jag hade ju aldrig valt att bli fodervärd i första hand, hade inte alls tänkt skaffa hund just nu men när det var tal om att hon skulle avlivas så kunde jag ju inte säga nej.....
Min nästa hund ska jag defenitivt köpa!

Först avliva och sen duger det för valpar?? *morr* Hoppas att du får köpa loss henne.

Jag funderade lite mer på det här om snittet.

Vet du varför hon snittades. Var det på grund av dystoki (värksvaghet) eller var det på grund av att en valp "satt i vägen" ..

Det är ökad risk för ett komplikationer om tiken är förlöst med kejsarsnitt på grund av ärrbildingar som jag sa.

Om det dessutom beror på att hon är trång alt. hade problem med dystoki tycker jag att du skall motsätta dig detta.
Vänd dig till kliniken som utförde snittet och begär en journal.

Det kan tyvär bli svårt om du inte står som ägare.

En sak till, de flesta försäkringsbolag betalar inte för ett andra snitt.
Det betyder i praktiken att om tiken är förlöst med snitt oavsett om bolaget betalat eller ej, ersätter man inte kostnader för ett snitt till.

Det kan bli mycket stora pengar för uppfödaren att punga ut med. Har två färska exempel: Bullmastiff 8 valpar=36 000 kr.
Chihuahua 2 valpar 22 000 kr.
I det en afallet påstod kliniken att det var extra dyrt eftersom hunden var så stor. I det andra fallet att den var så liten. Hm...

Kul med stora djursjukhus, det tar vad 17 de vill i pröjs.

Hur som helst. Det är i alla fall ett bra argument att föra fram till uppfödaren. Money talks...

/frasse

jag vet inte varför hon snittades men troligtvis var hon för trång. Hon är ganska liten.jag har fört fram det argumentet till dom ursprungliga fodervärdarna, det är dom som har kontakt med uppfödaren. Dom påstår att IF betalar ut även för ett andra snitt. det ska jag givetvis kolla upp ordentligt för jag vet att i Agrias villkår står det att dom betalar ETT snitt.
Ska ta tag i det här ordentligt ikväll då jag träffar mina vänner som jag övertog hunden ifrån.

kollade just IF`s hemsida och dom betalar upp till två snitt om man har veterinärvård x-tra. Faan oxå........

Senast ändrad:

När teckandes vetextra?

Har hon haft det sedan 8veckor eller är det tecknat senare?

Vetextra är kanon när det gäller övriga saker, synd för dig just i detta fall.

/Frasse

Min mammas tik blev snittad bägge gångerna. Så det är nog stor risk för det, ja. Mammas hund hade en deformerad för stor valp som satte stopp första gången. Andra gången vet jag inte riktigt vad det var, men en var död då med iallafall.

Hon har haft extra åtminstonde sedan jag tog över henne i juni men jag tror att hon har haft det hela tiden.......

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 527
Senast: ingela119
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
777
Senast: animalasia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama