Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade 16 mån mellan mina två första där ettan kom med akutsnitt och det var aldrig tal om något planerat snitt pga tätt mellan barnen.I förra graviditeten blev det igångsättning pga stor bebis, som resulterade i ett akut snitt. Jag ville verkligen, verkligen inte ha snitt utan såg så mycket fram emot att föda vaginalt. Dels för att få den upplevelsen, dels för att jag trodde att ett snitt skulle försvåra amningen som jag verkligen ville få till och dels för att jag absolut inte ville ha några restriktioner kring att kunna hantera mitt egna barn. Men, nu blev det som det blev och det blev ändå så jäkla bra! Amningen har fungerat perfekt från första stund, jag var uppe och gick själv till toa så fort dom tog bort katetern, jag kunde hantera sonen perfekt från första stund, vi åkte hem från BB en dag tidigare än normalt, jag åkte direkt till affären och handlade, jag var ute på långpromenad med vagnen första dagen hemma osv. Snippan var ju helt opåverkad vilket också var skönt. Det var verkligen en toppenåterhämtning efter snittet!
Nu är jag gravid igen och kommer försöka föda vaginalt denna gång, även om jag mentalt förbereder mig på en kämpigare återhämtning då! Jag fick dock höra att det eventuellt blir planerat snitt när man får två så tätt inpå varandra (kommer har 17 månader emellan) och den första kom med akut snitt, men det måste jag kolla upp. Jag vill helst undvika planerat snitt då jag fått berättat för mig att bebisen har en väldigt fördel av att ha fått gå igenom ett förlossningsarbete.
Jag hade 16 mån mellan mina två första där ettan kom med akutsnitt och det var aldrig tal om något planerat snitt pga tätt mellan barnen.
Och i det avseendet gick ju den vaginala förlossningen bra, dock så centrerade sig värkarna till ärret vilket var obehagligt. Fick också veta att "helst" ville de inte lägga någon epidural pga att man då känner smärtan sämre om livmodern skulle brista ()
Upplevde, det var ganska kort och odramatiskt. Akut kejsarsnitt. Det kändes men gjorde inte ont.Vill gärna höra hur ni upplevde kejsarsnittet.
Fick ni några komplikationer? För och nackdelar jämfört med en vaginal förlossning?
Hur ser ärret ut idag och har själva operationen påverkat buk och magmuskler på något negativt sett långt efter att såret läkt?
Vill veta så mycket som möjligt. Både positiva och negativa upplevelser!
Nej musklerna skärs inte av.Men kanske är det en liten effekt av avskurna muskler som fluffar ut över ärret. (om de skär av dem?) (jag red inom en månad igen, dock inte sittande dressyrtrav...)
Jag kände allt, men det gjorde inte ont, så det var ingen fara. Men intressant sval känsla när de skar och liksom knögglig när de skruvade ut barnetJa känslan när de grävde i magen utan bedövning, aj! Glad att de sövde mig direkt men hann ju ändå känna allt under den korta tid det tog från det att de skar upp till det att de insåg att bedövningen inte tagit. Vi låg kvar på sjukhuset i en vecka och efter det att vi kom hem åt jag inget smärtstillande alls, behöver aldrig det efter operationer som tur är
Också om amning kl: Amningen gick väl sådär men han blev helammad i alla fall i 4-6 månader (alltså smakisar sen också) tror inte det var snittets fel att det blev sår på bröstvårtorna.Skriver under på att amningen funkade perfekt trots akut snitt. Hade bara fått höra innan att det absolut inte skulle funka blabla men det gick så bra! Jag tog första långpromenaden dag 7, men det var för att vi var tvungna att stanna på sjukhuset tills dess eftersom jag hade blodförgiftning under förlossningen.
Jag kommer föda nästa barn med planerat snitt men hade egentligen helst haft som sist att förlossningen startar spontant men att man avslutar med snitt, just för att bebisen är mer redo då. Men vet inte om man gör så, kan säkert vara svårt att lösa praktiskt.
Jag kände det som att de bröt av mig på mitten alt försökte döda mig, klart det mest smärtsamma jag någonsin upplevt. De sa innan att det kan kännas men det ska inte göra ont, jag kände ju direkt att det gjorde ONT så jag skrek att de skulle sluta först för att sen övergå till att bara skrika. Min sambo fick inte vara kvar då när de sövde mig men han sa att det lät som att jag höll på att mördas. Ingen tvekan att bedövningen inte tagit, det gjorde så jävla ont, vill aldrig bli knivhuggen iafJag kände allt, men det gjorde inte ont, så det var ingen fara. Men intressant sval känsla när de skar och liksom knögglig när de skruvade ut barnet
Det var likadant när de opererade ihop ett benbrott på epidural, liksom känslan av ben och bänd.
Man brukar ju mer säga att vid snitt kommer inte amningen igång/det kan vara svårare, inte att man får sår på brösten. Jag fick aldrig sår på brösten så vet inte hur en motverkar det. Vid ett akut snitt under en förlossning som startat spontant ska dock amningen funka bättre än vid planerat snitt. Får se om det stämmer när det är dags för nästa unge.Också om amning kl: Amningen gick väl sådär men han blev helammad i alla fall i 4-6 månader (alltså smakisar sen också) tror inte det var snittets fel att det blev sår på bröstvårtorna.
Fick också det, men sjuksköterskorna/barnmorskorna gav mig det så behövde aldrig ta det själv i och med att vi låg kvar så länge på sjukhuset. Bisarraste var en kväll/natt när en barnmorska gav mig en spruta i låret när jag sov ''jag ville inte väcka dig'' nä men jag vaknar ju om någon sticker mig i låret... De hade glömt ge den tidigare under dagen så därför fick jag den sent.Just ja, stor nackdel med kejsarsnitt enligt mig. Att jag fick ta fragminsprutor i en vecka - och på mig svider de nåt så jävligt . Detta pga risk för blodpropp.
Jag fick det också av sköterskorna men det sved lika mycket som när jag fick ta det själv vid överstimuleringen under vår IVF.Fick också det, men sjuksköterskorna/barnmorskorna gav mig det så behövde aldrig ta det själv i och med att vi låg kvar så länge på sjukhuset. Bisarraste var en kväll/natt när en barnmorska gav mig en spruta i låret när jag sov ''jag ville inte väcka dig'' nä men jag vaknar ju om någon sticker mig i låret... De hade glömt ge den tidigare under dagen så därför fick jag den sent.
Vill gärna höra hur ni upplevde kejsarsnittet.
Fick ni några komplikationer? För och nackdelar jämfört med en vaginal förlossning?
Hur ser ärret ut idag och har själva operationen påverkat buk och magmuskler på något negativt sett långt efter att såret läkt?
Vill veta så mycket som möjligt. Både positiva och negativa upplevelser!
Jag var också spruträdd men mig stack dom med spruta varje dag på BB samt sambon en vecka efter vi kommit hem jag var helt blå på båda benen... Till mig sa dom att man tillhörde riskgrupp som gravid samt efter ett kejsarsnitt.Behövde inte ta några fragminsprutor då jag inte hade några större riskfaktorer, samt att jag är spruträdd och tror de var rädda att jag skulle hamna i någon förlossningspsykos
Inga problem med amning eller så heller förutom att jag inte trivdes så vi valde att flaskmata istället efter någon vecka.
Jag var också spruträdd men mig stack dom med spruta varje dag på BB samt sambon en vecka efter vi kommit hem jag var helt blå på båda benen... Till mig sa dom att man tillhörde riskgrupp som gravid samt efter ett kejsarsnitt.
Jag var inte heller över 40 eller överviktig eller annan riskfaktor men fick ändå fragmin. Iofs fick jag någon form av bedövning i ryggen, vet faktiskt inte exakt vad, för jag var så sjuk när vi kom till förlossningen att jag knappt visste var vi var så jag minns bara att de stack mig i ryggen. Det är konstigt att det är olika rutiner i olika landsting tycker jag haha.Det vägdes nog mot att de var rädd för psykos för mig (fick inte vara själv med barnet på BB de första 24h, varken jag eller mannen var dock särskilt oroliga för det efter snittet), sen kunde jag ju röra mig rätt omgående eftersom jag inte fått någon spinal utan endast vanlig narkos vilket minskar risken (tillsammans med att jag inte var så tung, inte över 40 och inga genetiska riskfaktorer).
Jag var också spruträdd men mig stack dom med spruta varje dag på BB samt sambon en vecka efter vi kommit hem jag var helt blå på båda benen... Till mig sa dom att man tillhörde riskgrupp som gravid samt efter ett kejsarsnitt.
HahahahaLäste först att din sambo fick ta sprutorna i en vecka efter hemgång, blev lite fundersam över varför han behövde ta det