Vill gärna höra hur ni upplevde kejsarsnittet.
Fick ni några komplikationer? För och nackdelar jämfört med en vaginal förlossning?
Hur ser ärret ut idag och har själva operationen påverkat buk och magmuskler på något negativt sett långt efter att såret läkt?
Vill veta så mycket som möjligt. Både positiva och negativa upplevelser!
Jag har 2 snitt bakom mig, 1 dec -15 (akut som blev urakut) och en feb -18 (planerat)
Jag har väldigt delade och blandade upplevelser med båda snitten. Det första efter nästan 28h i värkarbete klarade jag inte mer. Misslyckade försök med sugklocka osv. Jag med diabets som inte ätit på över 35h var helt matt.
Bedövning och allt lades, men det visar sig när de väl ska börja så har inte bedövningen tagit utan jag känner när de sätter kniven. Snabbt blev jag sövd och vaknar 3-4h senare med noll vetskap om vad som hänt. Gubben bli utknuffad ut operationssalen med noll information, plötsligt får han ett barn i famnen men noll information om vad som hände, om jag lever eller vad ha ska göra med barnet. Enligt honom hans absolut värsta tid i livet.
Snitt nr. 2 var livrädd för hela förlossningen, var det redan innan 1:a barnet men hade då blivit "övertalad" att testa att föda på normal väg. Men denna gången gick det inte, så ett planerat snitt fick det bli. Jag försökte få det under narkos men det gick inte alls att få igenom men de var otroligt lugna och pratade med mig under hela ingreppet. En väldigt bra upplevelse. Men det tog mkt längre tid än planerat pga mycket ärrvävnad.
Jag har fortfarande dragningar i magen, när jag skrattar osv. Pga ärrvävnad. Magen hänger lite och är svår att få bort efter ett snitt.
Jag var även otroligt noga att vänta med att belasta musklerna första tiden. efter mycket samtal med gamla kiropraktorn osv. Han förklarade verkligen risken med att bära för tungt för tidigt osv. Vilket är lätt att göra, då smärtan försvinner fort.
Efter 1:a snittet var jag handikappad i 2v och kunde knappt ta mig upp/ned för trappan osv.
efter 2:a var jag på benen efter någon timme.