I förra graviditeten blev det igångsättning pga stor bebis, som resulterade i ett akut snitt. Jag ville verkligen, verkligen inte ha snitt utan såg så mycket fram emot att föda vaginalt. Dels för att få den upplevelsen, dels för att jag trodde att ett snitt skulle försvåra amningen som jag verkligen ville få till och dels för att jag absolut inte ville ha några restriktioner kring att kunna hantera mitt egna barn. Men, nu blev det som det blev och det blev ändå så jäkla bra! Amningen har fungerat perfekt från första stund, jag var uppe och gick själv till toa så fort dom tog bort katetern, jag kunde hantera sonen perfekt från första stund, vi åkte hem från BB en dag tidigare än normalt, jag åkte direkt till affären och handlade, jag var ute på långpromenad med vagnen första dagen hemma osv. Snippan var ju helt opåverkad vilket också var skönt. Det var verkligen en toppenåterhämtning efter snittet!
Nu är jag gravid igen och kommer försöka föda vaginalt denna gång, även om jag mentalt förbereder mig på en kämpigare återhämtning då! Jag fick dock höra att det eventuellt blir planerat snitt när man får två så tätt inpå varandra (kommer har 17 månader emellan) och den första kom med akut snitt, men det måste jag kolla upp. Jag vill helst undvika planerat snitt då jag fått berättat för mig att bebisen har en väldigt fördel av att ha fått gå igenom ett förlossningsarbete.