• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Koppar
  • Startdatum Startdatum
K

Koppar

Någon som betäckt med honom i år? Eller bara vet lite mer om hingsten?

Sv: Keik Jo

Jag tänkte ta honom men beslutade att inte betäcka stoet alls.
Såg honom på Östersundstravet idag. Söt kille. Han har ju en väldigt fin stam bakåt, det var mest det som lockade mig. Själv har han bra prestationer men han var väl aldrig den där riktiga stjärnan.. Eller vad tycker du?

Jag har sett honom på tv de två senaste gångerna, då har han travat väldigt illa. Tillfälligheter?

Ingen jättestjärna direkt, men han knatar på bra. Inget jag själv skulle betäcka med eftersom jag är svårt allergisk emot Rigel Jo-blodet. Annars gillar jag mödernet lite. Men det hade varit roligare med en fäderne som gav avkommor som vill stoppa nosen först över mållinjen.

Jag har sett honom på tv de två senaste gångerna, då har han travat väldigt illa. Tillfälligheter?
Jag kan inte hästen helt, men gemensam nämnare mellan Umåkers bana och Östersunds bana i fredags är att båda banorna var väldigt lösa. Det kan vara en stor del av orsaken. Jag tycker att han travade bra vid segrarna på Bergsåker och Skellefteå. Blir intressant att se honom på V75 i Boden. Där har de en riktigt bra bana, så då kan vi slå fast om det berott på banorna. "Väldigt illa" tycker jag var en överdrift...

Nej det e ju sant att hans prestationer kanske inte e självlysande hitills, men klart godkänt!
Gillar dessutom typen. Alltså rent exteriört.

Tycker mödernet e finfint ja!

Nån som vet mankhöjden förresten?

Aah tack! Han e så pass ändå!

Uttalelse fra kåringsnemnda:
Middels stor, høgstilt og oppsynt hingst av
god rasetype. Vakkert hode. Vel ansatt, krum
hals. Høg manke. Langt, velformet kryss. Lite
markerte ledd. Spede piper. Inntået VF og
uttået HF. Smale høver. Korte, spente
bevegelser. Bred bakbeinsføring.

Høyde: 155 cm

Jag kan inte hästen helt, men gemensam nämnare mellan Umåkers bana och Östersunds bana i fredags är att båda banorna var väldigt lösa. Det kan vara en stor del av orsaken.

Läser intervju med Björn Karlsson i Ronden om Keik Jo:
"Keik Jo trivdes inte på den katastrofalt dåliga banan senast. Ibland var den lös, ibland hårt och när jag begärde ett speedryck 400 kvar slog han ihop och galopperade. Fel fri vinner han loppet som det kändes..."

Jo jag såg ju det på Giantchills länk :)
Inte så värst långt ifrån mina trakter heller så! :laugh:

Såg honom oxå i Ske-å, och där kunde man då sannerligen inte klaga på travet. Flott, och med alla getter hemma (verkade det som ;) )
Han såg inte ut att vara 1.55, men sånt kan ju vara svårt att bedömma på håll.

Nu blev jag nyfiken varför inte rigel Jo i stammen?

de tycker inte att han hade någon löpskalle. och att hans ättlingar också har dålig moral...

kan väl instämma litegrann kanske. men samtidigt gör de ändå fina resultat, och jag gillar rigel jo-blodet mycket också pga vackra hästar!

Har ingen direkt pejl hur hans avkommor går, men har observerat att flera av hans söner har veterinära anmärkningar.
Eller är det bara nåt jag fått för mig.
De jag pratat med säger att avkommorna är snälla.
Har själv ett sto e Rigel Jo, och hon är gudasnäll.

Fast nog verkar ju Keik Jo ha lite löpskalle ändå?
De 2 ggrna jag sett honom (Skellefteå och Boden idag) har han sett ut att kämpa på riktigt bra. Med 2:a platsen idag följde ju även en rätt rejäl rekordsänkning.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar