kedja till grimskaft??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cascade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 7 108
Sv: kedja till grimskaft??

Som många varit inne på här så har allt för och nackdelar..

Grimma + Kedjegrimskaft = effekten kan fördröjas, skarp, kan om det går illa skada käken på hästen rejält.

Träns = Bettet kan orsaka skada i hästens mun om hästen trampar på tygeln.

Repgrimma = Anser jag vara det allra sämsta alternativet. Som någon redan skrivit så går den inte sönder ifall det händer något utan hästen riskerar faktiskt tom att skala av sig hela huden på nacke och huvud, det har hänt flera gånger. Repgrimma ska användas med stor försiktighet och kunskap.

Jag tycker, om jag får säga min mening, att träns med bett är det bästa alternativet, för jag har hittills inte varit med om en tygel eller ett träns som inte gått av då hästen trampat på tygeln, och det har hänt mig/oss ganska ofta, sist gick tygeln dessutom inte av i något spänne utan i lädret (!). det bara knäppte rakt av :) Men vill den ansvarige att du ska ha grimma trots allt så är det en sådan som det redan lagts upp bilder på de menar :)

Grimma och kedja funkar alldeles utmärkt. Det är personer som aldrig använt detta som förfasar sig. Är hästen dessutom van att bli promenerad med kedjegrimskaft så är det väl en självklarhet att man gör det.

grimskaftet går av. Det är vad som händer om man köpt en vanlig grimma/grimskaft.
Sömmarna pallar inte den belastningen utan går sönder.
Hästen är betydligt starkare än sömmarna och andra delar på grimskaftet.

jag har aldrig varit med om att grimskaft eller grimma gått sönder när hästen trampat på det... däremot har ett träns gått sönder en gång när hästen trampade på tygeln (dvs samma belastning som vid tramp på grimskaft)

kommer hur som helst tycka att det är idiotiskt att tycka att det är säkrare och mildare att riskera att hästen trampar på kedjegrimskaft som sitter under hakan på hästen.. det om nått lär göra ont och riskera att ha sönder hästen.. än att ha ett välsittande träns med tyglar när man leder hästen

Grimma och kedja funkar alldeles utmärkt. Det är personer som aldrig använt detta som förfasar sig.

Tillika dom personer som förfasats över resultaten av bevittnade trauman.

Frågan är väl om skadan inträffar vilken typ av skada man själv väljer att individen ska utsättas för och vilken typ av skada man av egen erfarenhet anser sig är mest human för individen.

Jag vidhåller beroende på min ringa erfarenhet att all typ av metall i munnen, över nosryggen eller under käken (för att inte nämna dom som t.o.m. lägger kejdan över nacken fast förankrad i ena sidostycket löpande över nacken för att sedan åter löpa genom andra sidans sidostycke) endast uppvisar sin egen oförståelse och bristande kompetens.

en halvslakande kedja som dinglar kommer ge större kraft och dras åt hårdare än ett bett och göra rejält ont och kanske göra att hästen får mera panik och dra av käken om den fastnar medans tränset lär gå sönder före det hinner göra allvarlig skada

knapplån

Nu är det ju inte TS häst, så hon kan inte fritt bestämma hur den ska vara påklädd.

Men som tillägg i den generella diskussionen - man kan ju också ha ett vanligt grimskaft över nosen/under hakan. Det måste inte vara kedja. Jag (som inte äger något) skulle inte gå iväg och köpa ett kedjegrimskaft bara för att... Då använder jag vad som finns tillgängligt - vilket här blir vanligt grimskaft (då eventuellt över nosen) eller träns.

De vanliga grimmorna ska gå sönder vid ryck. Nu ska hästen givetvis inte rycka i den bästa av världar, den ska läras att promenera snällt i snöre. Men om det händer något så måste den komma lös. Inte rycka och slita sig sönder och samman - vilket händer med ex repgrimma, eller metallförstärkta grimmor.

Det är en fara med träns om den sticker med grimskaft eller lina efter sig - det är väl alla medvetna om. Trampar den bara på linan så går vanligen sidostycken av direkt. Men den kan komma i högt tempo, fastna, och rycka sönder munnen. Visst är det så. Det är därför jag inte har longerlinan i bettet exempelvis. Men många hästar tänker också träns = arbete, dvs de beter sig betydligt bättre med träns. Av ren vana. Inte rädsla för bettet nödvändigtvis. Grimma = lattjo lajbans, ut i hagen.

Det beror ju helt och hållet på situation och kunskap. När jag jobbade på stuteri och vi hade en väldigt massa olika hästar att hantera så var ett vanligt grimskaft första valet och kedjegrimskaft andra valet. Alla vuxna hingstar utom en ledes i kedjegrimskaft, vi hade då 7 avelshingstar på gården, förutom de som tävlades och unghingstar. En av avelshingstarna hade antagligen fåt stryk någon gång rejält så honom fick man ta i vanligt grimskaft, annars så stod han still.

Den enda som tappade en häst var en ny anställd som tyckte att vi var elaka som satte kedja över nosen på hingstarna, och gick emot givna order, använde ett vanligt grimskaft och fick skinnflådda händer och ett lätt kaos när den lös hingsten försökte ge sig på en annan hingst som stod inne i en box... Man får ju vara glad att det inte var någon annan som kom med en hingst samtidigt...

När det enbart går ut på att transportera hästar från ena hagen till den andra eller till och från stall så är inte repgrimma det optimala. Det kräver att man jobbar med hästen och det fanns det ingen tid till i det läget och inget som önskades av hästägarna, de ville ha sina hästar dräktiga inte hanterade...

varför skulle ett träns gå sönder så lätt?

jag lovar att ett vanligt grimskaft smäller långt före en häst käke.
däremot ger en mungipa efter snabbare än läder.

varför skulle ett träns gå sönder så lätt?

jag lovar att ett vanligt grimskaft smäller långt före en häst käke.
däremot ger en mungipa efter snabbare än läder.

Det håller jag helt och hållet med om!!
Jag har dessutom fula ovanan att jag ofta transporterar i vanlig nylongrimma och de har ALLTID gått sönder om hästen fastnat på väg ut finkan eller om nåt hänt. Så jag tror att grejjerna går sönder före hästen. Men detta har gjort att jag aldrig någonsin har behövt en lädergrimma vid transport - för alla mina i nylon har gått sönder som de ska. Och jag har bara kvalitétsgrimmor så det är inget trams.

Vet många hästar som folk tappat när de kommit in i hagen innan de hunnit släppa och de sprungit iväg med grimskaftet hängandes i grimman. Ett eller två tramp på grimskaftet så har det släppt i sömmen för kroken eller så har kroken gått av. Så helt klart verkar iafl de hästar jag haft kontakt med vara starkare och hållbarare än tyggrejjerna.

Har själv en rätt liten, klen häst som hade som ovana att slänga sig när hon var uppbunden förut.
ingen nylongrimma höll längre än 1 minut. De flesta smällde vid resning 2 eller 3. Alltid i en söm.

har också tappat unghäst med kedja, den trampade på grimskaftet och blev knappt ryckt i
huvudet innan linan släppte från kedjan. det finns så många svaga punkter, hästens skelett
är inte ett av de.

Det beror ju helt och hållet på situation och kunskap. När jag jobbade på stuteri och vi hade en väldigt massa olika hästar att hantera så var ett vanligt grimskaft första valet och kedjegrimskaft andra valet. Alla vuxna hingstar utom en ledes i kedjegrimskaft, vi hade då 7 avelshingstar på gården, förutom de som tävlades och unghingstar. En av avelshingstarna hade antagligen fåt stryk någon gång rejält så honom fick man ta i vanligt grimskaft, annars så stod han still.

Den enda som tappade en häst var en ny anställd som tyckte att vi var elaka som satte kedja över nosen på hingstarna, och gick emot givna order, använde ett vanligt grimskaft och fick skinnflådda händer och ett lätt kaos när den lös hingsten försökte ge sig på en annan hingst som stod inne i en box... Man får ju vara glad att det inte var någon annan som kom med en hingst samtidigt...

När det enbart går ut på att transportera hästar från ena hagen till den andra eller till och från stall så är inte repgrimma det optimala. Det kräver att man jobbar med hästen och det fanns det ingen tid till i det läget och inget som önskades av hästägarna, de ville ha sina hästar dräktiga inte hanterade...

För mig så framstår det du skriver som att det brister i många led,, i samtliga fall verkar det brista i främst kunskap som sedan leder till bristande hantering..

Ska vi verkligen straffa våra hästar genom vårt uppvisande av grundläggande hästhantering??

Repgrimma har jag aldrig ansett som optimal,, däremot är den optimal för hästen i förhållande till all typ av användning av metall/keda i direkt anslutning till hästens huvud.

Jag vet vad du talar om när det gäller stuteri/seminverksamhet och det har bara stärkt min tidigare övertygelse, den enskilda individen ska inte behöva utsättas för den typ av skaderisk/våld som enbart bottnar i ren bristande hästvårds kunskap.

Så många stressade hingstar, huvudskygga och allmänt misstänksamma mot människan och allt bottnar främst i bristande hantering och ledarskap, secundärt den där förbannade kedjan som slår till som en råttfälla.

Prova gärna en Dualty Halter men införskaffa först kunskap om hur du ska hantera den och främst hur du absolut inte får använda den och allt du ovan har nämt kommer du aldrig mera behöva uppleva. Däremot en ny upplevelse, en trygg häst som av egna misstag kommer känna sig tryggare i din närhet och mera otrygg vid utbrytningar. Bäst av allt,, den är kanon vid inlärning av tömkörning och ridning (på van häst) om man nu bara ska ut å luffa lite helt bettlöst. Har själv faktiskt hoppat en LA: bana enbart med det huvudlaget för nyfikenhets skull om det skulle funka och faktiskt mer än o fel är svårt att få som bevis.

Det är heller ingen slump att bl.a. SHJ för några år sedan köpte in drygt 60 grimmor till sin verksamhet, främst avsett för inkörning av unghästarna.

Som med alla hjälpmedel så råder det delade meningar, jag lyssnar hellre på det hästen förmedlar än det jag många ggr hör folk förmedla och uppvisa.

Du borde jobba ett tag i ett större travstall så att du får lite verklighetsuppfattning.

Dessutom så kör inte SHJ in några unghästar i sin verksamhet så har han köpt grimmor så lär det knappast vara för det ändamålet.

Fast med de grimmorna blir det ju exakt samma sak som med kedja över nosen. Ihopsnörningsmetoden... Skulle hästen trampa på grimskaftet som är fäst till ringen som går till repet över näsan på grimman du talar om så kan ju nosryggen gå av på samma sätt som med en kedja om man nu tror att det skulle hända. Det blir ju samma kraft som drar åt över näsan. Hästen blir inte starkare för att man har en kedja, den blir bara lite skarpare iomed länkarna - men knappast starkare och större risk att skelettet skulle ge vika.

För mig är de där grimmorna exakt samma sak som att ha en kedja över nosen och inget annat. Man har bara valt olika material - utförandet och den ev ''skaderisken'' är exakt den samma.

Du borde jobba ett tag i ett större travstall så att du får lite verklighetsuppfattning.

Dessutom så kör inte SHJ in några unghästar i sin verksamhet så har han köpt grimmor så lär det knappast vara för det ändamålet.

Inkörning brukar ske i flera steg, steg 1 brukar vara att att få individen reglerbar för tömmen, steg 2 att få individen att förstå och bli befästa med tömmarnas signaler genom tömkörning. Tömkörning brukar vara steget före man sätter vagn bakom.

Nu va ju inte detta igår utan för några år sedan som jag skrev och all inkörning av unghästarna skedde på en filial för att senare när dom va befästa och mogna för att komma in i verksamheten flytta över till själva tränings anläggningen.

Jag förstår inte riktigt vilken verklighetsuppfattning du hänvisar till mera än att din uppfattning om hur viss verksamhet bedrivs överensstämmer med min erfarenhet om vad som många gånger leder till framtida problem.

Fast med de grimmorna blir det ju exakt samma sak som med kedja över nosen. Ihopsnörningsmetoden... Skulle hästen trampa på grimskaftet som är fäst till ringen som går till repet över näsan på grimman du talar om så kan ju nosryggen gå av på samma sätt som med en kedja om man nu tror att det skulle hända. Det blir ju samma kraft som drar åt över näsan. Hästen blir inte starkare för att man har en kedja, den blir bara lite skarpare iomed länkarna - men knappast starkare och större risk att skelettet skulle ge vika.

För mig är de där grimmorna exakt samma sak som att ha en kedja över nosen och inget annat. Man har bara valt olika material - utförandet och den ev ''skaderisken'' är exakt den samma.

Din erfarenhet och ditt resonemang som talar emot sig själv.

Du skriver ju t.o.m. emot dig själv,, Notera att du skrev " Man har bara valt olika material "

och det är just här poängen ligger,, sedan är det ju som med alla hjälpmedel,, man måste ha kunskapen om hur man ska hantera detta hjälpmedel, lika illa hantering så är materialets hållbarhet den bidragande faktorn till omfattningen av skadan.

Nog om detta,, var och en blir salig i sin trosbild,, tyvärr kan endast kunskap bidra till mindre skadefrekvens för dom enskilda utsatta individerna.

Duallygrimman är om den är korrekt tillpassad på hästen säker,men det krävs också utbildning i normal hästhantering och sunt förnuft innan man använder den.
Den sitter mkt högre upp på nosryggen än en vanlig grimma så att den del som löper fritt inte hamnar på den svagare delen av nosbenet .
Rätt använd är den tydlig men snäll och inte alls skarp som ett kedjegrimksaft.
Men sen behöver man utbildning i hur man tränar sin häst,om man inte ger hästen eftergift när den gör rätt hur skall den då förstå vad som krävs av den?
Oavsett vad för huvudlag hästen har på huvet så är det människan som håller i snöret som måste uppträda korrekt..alltför ofta ser man människor som skapar hästar som sliter sig eller springer iväg just för att de oavbrutet sliter och drar i kedjegrimskaft osv.
Sen varför skall hästen trampa på grimskaftet ?
Om man som ledare håller koll på sin häst och omgivning och uppträder lugnt ,korrigerar hästen om den springer förbi en(Backar den till den position man vill ha den)så lär sig hästen fort hur den ska bete sig.
Olater lär sig hästen av människor som inte är konsekventa och tydliga i sin hantering.
Duallygrimman har jag använt på olika hästar ,även ett mkt känsligt sto,och hon stortrivs med den .Men allt kräver kunskap om hur man själv ska bete sig.
Alla specialgrimmor kräver sunt förnuft och eftergift.
Tyvärr har jag hört mer än en häst i "kedjegrimskaft" som kommit lös och trampat på grimskaft och brutit nosbenet.eller hästar som trampat på tygel och fått svåra skador på tungan av bettet.

Varför har så få koll på vad de gör när de leder en häst?? En del pratar i mobilen ,en del kollar inte ens vart de skall gå utan bara vinglar på utan mål,eller har noll koll på om hästen stressar upp sig eller betar gräs osv.
Vad ger det för signaler till hästen? Att den ska gå fint och lydigt? Knappast.
Problemhästar har oftast människoproblem,dvs det är inte hästens fel att den fått fel läromästare i sin omgivning.
Inkonsekventa människor är det tyvärr gott om ,låt tio olika personer leda en häst och du får lika många resultat.
Hästen speglar vad människan gör och känner.
Tyvärr är det ett problem i stora stall där olika människor hanterar hästarna ibland,vissa människor skall inte hantera hästar om de saknar hästkunskap och är psykiskt ostabila.
Om nån fattar min poäng.

Om nån fattar min poäng.

Allt e mobiltelefonens fel, och face book,, man måste ju vara ständigt påpasslig så man inte missar en given signal..

Ja du,, man kan inte mer än hålla med dig samtidigt som man förundras över vilka signaler som uppfattas.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 698
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund