kedja till grimskaft??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cascade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 7 108
Sv: kedja till grimskaft??

Din erfarenhet och ditt resonemang som talar emot sig själv.

Du skriver ju t.o.m. emot dig själv,, Notera att du skrev " Man har bara valt olika material "

och det är just här poängen ligger,, sedan är det ju som med alla hjälpmedel,, man måste ha kunskapen om hur man ska hantera detta hjälpmedel, lika illa hantering så är materialets hållbarhet den bidragande faktorn till omfattningen av skadan.

Nog om detta,, var och en blir salig i sin trosbild,, tyvärr kan endast kunskap bidra till mindre skadefrekvens för dom enskilda utsatta individerna.

Okej vad är det jag har skrivit emot mig själv och vad är det som talar om min erfarenhet?? Du har ju ingen fakta att säga, utan bara att du tycker nåt om mig.

Duallygrimman är om den är korrekt tillpassad på hästen säker,men det krävs också utbildning i normal hästhantering och sunt förnuft innan man använder den.
Den sitter mkt högre upp på nosryggen än en vanlig grimma så att den del som löper fritt inte hamnar på den svagare delen av nosbenet .
Rätt använd är den tydlig men snäll och inte alls skarp som ett kedjegrimksaft.
Men sen behöver man utbildning i hur man tränar sin häst,om man inte ger hästen eftergift när den gör rätt hur skall den då förstå vad som krävs av den?
Oavsett vad för huvudlag hästen har på huvet så är det människan som håller i snöret som måste uppträda korrekt..alltför ofta ser man människor som skapar hästar som sliter sig eller springer iväg just för att de oavbrutet sliter och drar i kedjegrimskaft osv.
Sen varför skall hästen trampa på grimskaftet ?
Om man som ledare håller koll på sin häst och omgivning och uppträder lugnt ,korrigerar hästen om den springer förbi en(Backar den till den position man vill ha den)så lär sig hästen fort hur den ska bete sig.
Olater lär sig hästen av människor som inte är konsekventa och tydliga i sin hantering.
Duallygrimman har jag använt på olika hästar ,även ett mkt känsligt sto,och hon stortrivs med den .Men allt kräver kunskap om hur man själv ska bete sig.
Alla specialgrimmor kräver sunt förnuft och eftergift.
Tyvärr har jag hört mer än en häst i "kedjegrimskaft" som kommit lös och trampat på grimskaft och brutit nosbenet.eller hästar som trampat på tygel och fått svåra skador på tungan av bettet.

Varför har så få koll på vad de gör när de leder en häst?? En del pratar i mobilen ,en del kollar inte ens vart de skall gå utan bara vinglar på utan mål,eller har noll koll på om hästen stressar upp sig eller betar gräs osv.
Vad ger det för signaler till hästen? Att den ska gå fint och lydigt? Knappast.
Problemhästar har oftast människoproblem,dvs det är inte hästens fel att den fått fel läromästare i sin omgivning.
Inkonsekventa människor är det tyvärr gott om ,låt tio olika personer leda en häst och du får lika många resultat.
Hästen speglar vad människan gör och känner.
Tyvärr är det ett problem i stora stall där olika människor hanterar hästarna ibland,vissa människor skall inte hantera hästar om de saknar hästkunskap och är psykiskt ostabila.
Om nån fattar min poäng.

För det är DET vi snackar om - vad händer om hästen kommer lös? Om hästen inte kunde fastna eller trampa på grimskaftet/tyglarna så hade man ju kunna ha vad fasen som helst på den utan att det hade gjort nåt om den kom lös. Läs tråden du du hänger med i diskussionen.

En kedja över nosen ligger där den ska om grimman är korrekt tillpassad. Varför skulle eran grimma sitta bättre bara för att den har ett litet rep under nosdelen?? :cool:

Och sen tycker jag är det är jäkligt blåögdt och dumt att tycka det är konstigt att en häst sliter sig och kalla dem för problemhästar. Det kan hända vem som helst att man tappar en häst av många olika anledningar. Det är flyktdjur och vi kommer ALDRIG någonsin kunna påverka det - inte ens med ett litet rep på en grimma.
Vi pratar om OLYCKOR! En olycka kan hända även den bästa. Tro det eller ej. Och en olycka planerar man inte, utan det är ju det att det kan hända var som helst och när som helst.

Senast ändrad:

Jag vet vad du talar om när det gäller stuteri/seminverksamhet och det har bara stärkt min tidigare övertygelse, den enskilda individen ska inte behöva utsättas för den typ av skaderisk/våld som enbart bottnar i ren bristande hästvårds kunskap.

Så många stressade hingstar, huvudskygga och allmänt misstänksamma mot människan och allt bottnar främst i bristande hantering och ledarskap, secundärt den där förbannade kedjan som slår till som en råttfälla..

Jag hade inte en enda skadad häst på min tid där, och inte en enda tappad häst... På våra inhysningar som stod året runt som man kände väl så räckte det med ett vanligt grimskaft, och eftersom man kände dem och visst hur de fungera så kunde man i vissa fall ta med sig en "bunt" hästar för att kunna flytta dem snabbare.

Hingstarna var inte ett dugg huvudskygga, den som inte klarade av att ledas i kedja var rädd för skramlet, det kan finnas många orsaker till det, han var då 14 år, stoppade gärna in huvudet i famnen på en och älskade att bli kliad i öronen... Hingsten som drog från människan som inte lyssnade var en stark hingskaraktär, sju hingstar på gården där samtliga betäcker.. Det handlar inte längre om fel hantering utan snarare om naturliga instinkter... Han såg att han hade chans och ge sig ifrån människan i snöret och gick direkt på slagsmål...

Prova gärna en Dualty Halter men införskaffa först kunskap om hur du ska hantera den och främst hur du absolut inte får använda den och allt du ovan har nämt kommer du aldrig mera behöva uppleva. Däremot en ny upplevelse, en trygg häst som av egna misstag kommer känna sig tryggare i din närhet och mera otrygg vid utbrytningar. Bäst av allt,, den är kanon vid inlärning av tömkörning och ridning (på van häst) om man nu bara ska ut å luffa lite helt bettlöst. Har själv faktiskt hoppat en LA: bana enbart med det huvudlaget för nyfikenhets skull om det skulle funka och faktiskt mer än o fel är svårt att få som bevis.

Som med alla hjälpmedel så råder det delade meningar, jag lyssnar hellre på det hästen förmedlar än det jag många ggr hör folk förmedla och uppvisa.

Jag har tittat på grimman och den fungerar precis på samma sätt som ett kedjegrimskaft, men ett snäpp värre, med tryck på nackan på hästen... Där sitter det känsliga områden... Med tanke på att jag med hjälp av en löst hängande longerlina kan få hästen att sänka nacken så tycker jag personligen att de grimmorna är väldigt hårda på en häst... Men det är min personliga åsikt...
Att det går att hoppa en LA bana säger ju absolut ingenting, jag kunde rida mitt ena halvblod med vanliga grimma och grimskaft fast som vanligt och han gjorde allt jag bad om, det måste ju betyda att en vanlig grimma är precis lika bra eller?

Prova själv att ha lite öppna ögon och öppet sinne och åk ut och jobba på ställen där det hanteras stora mängder hästar på kort tid, hästarna mådde utmärkt, de gick oftast fint i vanliga grimma och grimskaft, ston var absolut svårast de gånger man var tvungen att passera en hingst i hagen och stona hade föl, de skulle då försvara sin föl till varje pris, alltså undvek vi det så långt det var möjligt.

För det är DET vi snackar om - vad händer om hästen kommer lös? Om hästen inte kunde fastna eller trampa på grimskaftet/tyglarna så hade man ju kunna ha vad fasen som helst på den utan att det hade gjort nåt om den kom lös. Läs tråden du du hänger med i diskussionen.

En kedja över nosen ligger där den ska om grimman är korrekt tillpassad. Varför skulle eran grimma sitta bättre bara för att den har ett litet rep under nosdelen?? :cool:

Och sen tycker jag är det är jäkligt blåögdt och dumt att tycka det är konstigt att en häst sliter sig och kalla dem för problemhästar. Det kan hända vem som helst att man tappar en häst av många olika anledningar. Det är flyktdjur och vi kommer ALDRIG någonsin kunna påverka det - inte ens med ett litet rep på en grimma.
Vi pratar om OLYCKOR! En olycka kan hända även den bästa. Tro det eller ej. Och en olycka planerar man inte, utan det är ju det att det kan hända var som helst och när som helst.
Olyckor är en sak,men otroligt vad en del människor har mkt otur då?;)
Olyckor är väl knappast nåt som är vanligt förekommande dagligen.
Om människan är lugn och trygg så reagerar hästen likadant.
Även om nåt oväntat händer så blir det inga lösa hästar om den som leder hästen är uppmärksam på sin omgivning och förstår hur man hanterar olika hästar.

Är det inte festligt att ju mer vi människor lär oss desto bättre uppför sig våra hästar,trots flyktinstinkt .:p

Sen så kallar jag inga hästar för problemhästar,då skrev jag nog tokigt,jag menade att hästar med problem oftast har människoproblem,dvs människan är den som beter sig fel och orsakar hästens beteende.

Skyll inte alla dumheter folk gör på att hästar är flyktdjur!Det är att göra det enkelt för sig.

Kalla mig gärna blåögd,det är jag men jag försöker ha ögonen öppna iallafall och skyller inte på hästen om den gör nåt tokigt.
Ingen är perfekt,men målet borde väl vara att försöka åtminstone halvhjärtat va en bra ledare för sin häst.
Många tycker jag hellre hittar på ursäkter än att faktiskt erkänna att deras egna beteende och rädslor skapar en häst som beter sig "fel".
Tack o hej.

Fast hur ofta kommer hästarna i din närhet lös?? :eek: Om det är så ofta som det låter på dig så är det ett problem, JA! Hos mig så är det kanske en häst per år. Och då är det oftast nån av unghingstarna som det händer nåt med. Men på grund av att vi använder kedjan på dem i vårat kollektivstall där människor med lite erfarenhet ska leda dem till och från hagen så funkar det tack och lov. På en berdus hingst gör kedjan väldigt mycket nytta. Den behöver bara hänga där och ge ett liiitet litet tryck över nosen så håller de sig inom sina ramar då de vet att man har mer kontroll än i en vanlig grimma. Och det räcker. Man behöver inte hålla på hetsa och rycka i kedjan. Den behöver bara ge ett litet tryck och sedan en snabb eftergift. Iafl så jobbar vi.

Fast hur ofta kommer hästarna i din närhet lös?? :eek: Om det är så ofta som det låter på dig så är det ett problem, JA! Hos mig så är det kanske en häst per år. Och då är det oftast nån av unghingstarna som det händer nåt med. Men på grund av att vi använder kedjan på dem i vårat kollektivstall där människor med lite erfarenhet ska leda dem till och från hagen så funkar det tack och lov. På en berdus hingst gör kedjan väldigt mycket nytta. Den behöver bara hänga där och ge ett liiitet litet tryck över nosen så håller de sig inom sina ramar då de vet att man har mer kontroll än i en vanlig grimma. Och det räcker. Man behöver inte hålla på hetsa och rycka i kedjan. Den behöver bara ge ett litet tryck och sedan en snabb eftergift. Iafl så jobbar vi.

Menar du på fullaste allvar att det finns hingstar i ett kollektivstall tillsammans med ston och vallacker? Menar du dessutom att det finns unghingstar i samma kollektivstall?? Skojar du inte när du dessutom skriver att dessa ska ledas av människor med lite erfarenhet??

Ursäkta men man slutar aldrig att förundras över hur dagens hästhållning i vissa fall beskrivs.

Och om du vill veta så funkar det hur bra som helst. Under mina 5 år i stallet har ingen rymt ur nån hage och det är en häst som kommit lös till eller från hagen 2 gånger totalt när han blivit skrämd. Så jag ser liksom inte problemet. :cool: Folk (du) verkar jäkligt rädda för hingstar av nån anledning...

Ja det är vanligt med unghingstar i travstallen. SURPRISE!!! ;)

Ja om det är som du säger i detta fall, med människor med lite erfarenhet ska ska leda dom till och från hagen..

Det är inte fråga om att vara rädd för hingstar,, bara uppvisa respekt för deras plötsliga beteende och uppvisa ledarskap.

Mer erfarna "travmänniskor" än du har fått erfara vad deras naturliga beteende kan leda till för olyckor, både mot andra individer och människor. Just när det gäller hingstar gäller det att tänka först och sedan handla, felaktig ordningsföljd kommer förr eller senare leda till förödande koncekvenser.

Finner ingen anledning att fortsätta ett försök till att delge varesig erfarenhet eller kunskap. ibland är det som med barn dom lär sig enbart genom sina egna misstag. Inget mänskligt problem dock men ett stort problem för dagens många hästars välbefinnande.

kl

Kedjor i tid och otid är ett otyg, tycker jag!

Likaså stigbett.

Hur många stall är det inte som använder kedja för att de som ska ta in hästen är rädda för den? Tänk om den skulle småtakta eller skutta till lite? :devil:

Tycker man att en repgrimma verkar vådligt, så finns ju kapson.

Jag förstår inte varför alternativet till att uppföra sig ska vara smärta.

Ja om det är som du säger i detta fall, med människor med lite erfarenhet ska ska leda dom till och från hagen..

Det är inte fråga om att vara rädd för hingstar,, bara uppvisa respekt för deras plötsliga beteende och uppvisa ledarskap.

Mer erfarna "travmänniskor" än du har fått erfara vad deras naturliga beteende kan leda till för olyckor, både mot andra individer och människor. Just när det gäller hingstar gäller det att tänka först och sedan handla, felaktig ordningsföljd kommer förr eller senare leda till förödande koncekvenser.

Finner ingen anledning att fortsätta ett försök till att delge varesig erfarenhet eller kunskap. ibland är det som med barn dom lär sig enbart genom sina egna misstag. Inget mänskligt problem dock men ett stort problem för dagens många hästars välbefinnande.

Okej, och du har nån aning om hur erfaren jag är inom travet då?? ;) Härligt! Med stor säkerhet bra många fler år än dig, jobbat i braaaaa många fler proffsstall än dig där mina passhästar sprungit bra många miljoner per år och med säkerligen fler egna hästar än dig som vunnit bla V75lopp och liknande. Så ta reda på fakta innan du talar tack. Bara för att jag har häst i samma stall som unghingstar så betyder inte det per automatik att jag inte har nån erfarenhet. Hur kan man ens dra den parallellen?? :confused: Men det är ju som vanligt, du tror vad du vill om alla utan att ens läsa eller vilja förstå. :cool::cool:

Okej, och du har nån aning om hur erfaren jag är inom travet då?? ;) Härligt! Med stor säkerhet bra många fler år än dig, jobbat i braaaaa många fler proffsstall än dig där mina passhästar sprungit bra många miljoner per år och med säkerligen fler egna hästar än dig som vunnit bla V75lopp och liknande. Så ta reda på fakta innan du talar tack. Bara för att jag har häst i samma stall som unghingstar så betyder inte det per automatik att jag inte har nån erfarenhet. Hur kan man ens dra den parallellen?? :confused: Men det är ju som vanligt, du tror vad du vill om alla utan att ens läsa eller vilja förstå. :cool::cool:

Läser är just det jag gör innan jag svarar, förstår gör jag utifrån vad den jag svarar själv skriver.

Tråden handlar inte om meriter utan om kedja till grimskaft och erfarenhet av hur/varför/när/ ex ex . Jag har min rätt till att förmedla min erfarenhet av hur den missbrukas, varför den missbrukas och främst av vilka den missbrukas.

Du har din rätt att förmedla motsatsen och din erfarenhet/kunskap.

När du skriver: Men på grund av att vi använder kedjan på dem i vårat kollektivstall där människor med lite erfarenhet ska leda dem till och från hagen så funkar det tack och lov.

Så får du oxå räkna med en viss reaktion från dom som har "varit med förr" sett ex antal olyckstillbud från främst oerfarna personers hantering av just kedja. Jag kan räkna upp mängder med hästar (inkl varmblod) som skadats av detta "hjälpmedel" och aldrig efter denna skada blivit återställda.

Varför skriver du inte ett inlägg och förklarar när/var/hur och varför man ska använda kejda och hur detta hjälpmedel ska korrekt användas för att individen inte ska skadas och främst. Fördelen med kejdans inverkan på hästens nervsysten i förhållande till material gjorda av syntetiskt material.

Är det en merit att skriva att man jobbat i sååå många proffs stall så ligger jag i lää,, min erfarenhet och kunskap inom travet fick jag i endast ett proffs stall, tydligen va dom nöjda med det jag utförde och dom resultat jag uppvisade med dom individer jag hanterade för i annat fall skulle jag fått sparken och söka ny arbetsgivare.

Jag kan inte annat än hålla med Trix,, och jag blir alltid lika förvånad över att att notera att det i majoritet endast är osäkra människor med lågt självförtroende man noterar ha kedja.

På ett sätt är det bra, för dom förmedlar omedelbart hur man ska bemöta dom,, för den enskilda individens sätt leder det till otrygghet.

Nog om detta nu, det finns några som behöver din hjälp och tacksamt tar emot lite mera ingående hanterings tips.

Det är inte jag som försöker sätta mig på folk tråd efter tråd genom att påstå att alla har lite erfarenhet.. :cool:

Fast jag tycker snarare att det INTE används kedja i de stora travstallen.

Jag har jobbat både som fast och extra och när man jobbar fast lär man ju känna sina passhästar och vet hur de beter sig och vad som funkar/inte funkar.

Hästar jag känner:
De hästar jag använt kedja på är främst de som är starka och buliga, inte de som hoppar och studsar. Om en häst "lärt sig att den är stark" och utnyttjar det så är kedjan ett bra hjälpmedel. Självklart går det förmodligen i de flesta fall att lära hästen av med detta på andra sätt men med den tidspress som ofta råder i travstall så hinner man inte hålla på och traggla, vardagen måste flyta. Hade t ex en stor och stark märr som jag alltid hade kedja på på tävling för att hon helt enkelt knatade iväg med mig som en liten vante annars. Inga problem hemma men när hon taggade till var hon som en pansarvagn och istället för ryck och slit funkade kedjan utmärkt. Hästar som är skvättiga och studsiga men inte buliga eller hingstar som bara gapar och sprattlar men inte drar iväg hanterar jag personligen gärna med ett vanligt grimskaft.

Hästar jag inte känner:
Hingstar jag inte känner leder jag alltid med kedja om inte ordinarie skötare uttryckligen sagt annat. Detta dels för min egen säkerhet och för att om det skulle hända nåt så är risken så mycket mindre att jag tappar hästen. Lös hingst på stor anläggning är inte kul, ofta är det dessutom väldigt värdefulla hästar. Det händer inte ofta att kedjan öht har någon inverkan för 9 ggr av 10 händer det inget. Den 10:e gången får hästen helt enkelt leva med 10 sekunder obehag om det betyder att jag kan hålla i den och klara situationen.

Såklart är det inte så lyckat med lös häst + kedja men för mig är hela poängen med kedjan att jag INTE ska tappa hästen. Och skada sig kan de allt göra med vanligt grimskaft eller huvudlag+bett också om oturen är framme.

När vi bara fick vara ute och beta så var vi inte långt bort från stallet. Vi var bara ett par meter från ingången till stallet.

Ja, det är en lektions häst.

Första gången jag var ute och betade med honom hade jag bara grimma + grimmskaft och då kom jag bara nån meter utanför dörren till stallet innan han stannade för att beta. Han är rätt stor och stark så jag kände mig rätt kontrollös men sen använde jag grimskaft och om han då stannade så började han strax att gå igen. Men jag håller inte på att dra i grimmskaftet så att kedjan dras åt om det inte behövs. Går han dit han ska så och i ett bra tempo ( inte springer iväg) så har jag grimmskatet ganska slappt men ändå med ett bra tag om det ifall han skulle hitta på nått.

Nu har vi fått rida ut och gå på promenader med dem, men på promenader föreslår ni träns elr grimma då? Vissa i stallet kör med grimma men det kan väl variera på hur hästen är? :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 698
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund