Kedja, hur komma ifrån det?

G

Goldi

Köpte i våras en 2-åring som de använt kedja till när de lett honom i grimskaft:(. Jag gjorde inte det till att börja med eftersom jag aldrig använt det och inte tyckt om det eller behövt det. Använde istället repgrimma och långt grimskaft när vi var ute o gick.
Men efter några gånger när han slitit sig loss så använder jag det när jag går ut på promenader men inte hemma på gården.

Det som händer är att han ibland vänder bort från mig o bara går iväg. Han blir otroligt stark och jag har tappat honom flera gånger. Även med repgrimma och långt grimskaft.
Hemma på gården o i den närmaste omgivningen så kopplar jag på ett vanligt grimskaft på grimman i sidoringen så att jag lättare får böj på halsen.

Men när jag går iväg sätter jag på kedja för att inte riskera att tappa honom efter vägarna.

Jag jobbar ju på med att vara mer envis än honom och hålla på tills han ger sig. Jobbar med tryck och eftergift. Ledarskapsövningar.
Det går sakta men säkert framåt men han är en mkt orädd, envis och ganska okänslig häst och kommer förmodligen att bli en riktig klippa sen.:)

Men helst skulle jag slippa kedjan, har ni ideér om detta så shoot :idea:

Sv: Kedja, hur komma ifrån det?

Du måste lära dig att läsa hästen så att du vet när han kommer att försöka dra sig loss. Du måste ligga steget före och hindra honom redan innan han försöker. I övrigt brukar jag själv ha träns på mina hästar när jag leder dem bland trafik osv. Inte för att de någonsin gör nåt dumt, men det är en säkerhetsfråga och om det skulle hända nåt så har jag lite mer styrka om jag har träns än bara grimma.

Min första tanke är en av grundregler som jag har fått lära mig i tidig ålder. Och det är att leda hästen i träns.

Det har jag missat i min grundutbildning::o, att leda hästen i träns. Jag har faktiskt alltid haft grimma när jag går på promenader.

Men ni har väl inte träns till och från hagen eller?

Ja, jag jobbar på att läsa honom och ska nog fokusera mer på att hålla honom bakom mig när jag leder honom så han inte går förbi mig. Men när han vänder sig bort från mig o går iväg är det svårare.

Ska leda honom till veterinär för tandkoll idag. Kan ta träns då men grimma på hemvägen då han säkert får vargtänderna urdragna.

Jag vet inte men tycker det känns lite konstigt att leda i träns på promenad men det kanske är rätt och speciellt nu under en period tills beteendet försvinner. Tack för tips.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade använt ett stigbett- inte lika klyddigt som att tränsa varje gång. Lika bra att han vänjer sig av med det illa kvickt. Hade en gammal häst som gjorde så- den slet sig för nästa ägare med påföljden att den blev påkörd och dog.

Stigbett :confused:?? Vad är det, berätta.
Klyddigt ? betyder....? Inte dalmål :)

Senast ändrad av en moderator:

Aldrig haft träns till och från hagen. Har orsakat en störe olycka för mig en gång och tror inte träns hade hjälpt vid det tillfället eftersom att hästen attackerade mig. Inte min häst och efter det fick ägaren komma och ta in och ut sin häst själv. Jag hanterar inte farliga hästar och hade ont av händelsen ett bra tag efter. Kunnde inte motionera min egen och den dagliga stallhanteringen var ett helskotta att ta sig igenom.

Tror h*n menade tydligt. Ganska snarlikt om än lite långt ifrån varandra på tangentbordet. Men passar bra in i samanhanget.

Sorry, detta var till marvin
Hur funkar stigbett?

*klyddigt* = meckigt, stökigt, arbetsamt ;)

stigbett - som någon sa sök på det, google - bilder har säkert ett helt gäng. Ett stigbett sätts i en stigbettsrem, lätt att ta av o på eftersom det inte än något pannband eller remmar att fippla med. Kan t e x sättas på utanpå grimman (måste då anpassas efter det i längd) om grimman ska va på i hagen.

//C:)

"Klyddigt" betyder ungefär "Omständigt" på skånska. Det är inte lika omständigt att dra på ett stigbett som det är att knäppa ett helt träns.

Förövrigt skulle jag aldrig sätta ett stigbett i en tvåårings mun.
Om vi tittar på Hööks bild;

500439.jpg

Sidostyckena sitter i de två ringarna på sidorna. Den översta delen med "böjen" ska vara i munnen på hästen, som ett bett. Under käken kommer delen med den sista ringen att vara, och där ska du sätta ditt grimskaft. Så här:

34ru51f.jpg

(Ägaren till denna hästen har förövrigt satt stigbettet på ett vanligt träns och bara tagit bort nosgrimman, istället för att sätta stigbettet i en stigbettsrem. Det har ingen betydelse för funktionen.)

Det som händer när du tar i grimskaftet är att böjen hästen har i munnen trycker med ett enormt tryck på tungan. Hästen drar givetvis inte, och blir mycket mer lätthanterlig. Men den lyder för att det gör ont annars, helt enkelt.

Jag tycker det verkar som du är på god väg redan! Jag har hanterat unghästar tidigare och hanterat liknande händelser som den du är i. Jag vill ha en kontakt med min häst genom kommunikation och INTE massa hjälp medel som orsakar smärta och tvång. Jag jobbar med hästar så att dom skall vilja stanna hos mig istället å då duger grimma bra. det är ju genom kommunikation jag får hästen att stanna hos mig, inte tränset. för vill han kan han med lätthet sticka från dig med ett sånt på skallen oxå. Som samurai säger så gäller det att du är uppmärksam på din häst, läser av honom å ser vad han tänker på så du kan läsa av honom så du hinner korrigera i tid. Ju mer du tränar desto tidigare kommer du se vad som rör sig i hans huvud. Jag hanterade en "problem häst" en gång och han hade bara för vana att ibland bara "stänga av" hjärnkontoret och helt sonika dra. Fanns inte mycket å säga till om där precis.. Så jag satte ett träns OCH en repgrimma på honom så jag hade en nöbroms om det skulle behövas. Jag använde träns"tampen" bara vid dom nödfallen. Sen när jag såg att han var påväg bort i tankarna la jag mycket energi på baken och drev undan den SNABBT. Får jag undan baken får jag huvudet mot mig och hästens uppmärksamhet! det hjälper även hästen att stressa av och bli"leftbrained". Träna med din häst att flytta baken snabbt mycket så han gör det. Tillslut kommer han tänka att "guu, bäst å titta på matte annars måste jag flytta mig så mycket".I början kan du va på en inhängnad område och när du känner dig mogen går du utanför, små rundor i början. Ge inte upp! jag har tappat mina pållar flera gånger men jag fortsatte och gav mig inte förrän jag genomförde mitt mål. Och det funka! den hästen som var värst va 9 år och vart "problem häst" länge så din unghäst behöver nog bara testa din ide nångång så e han no med på noterna!

Tack för bra ideér :bow:. Jag ska testa att ha både repgrimma o träns som "nödbroms". Jag vill ju helst bråka med honom så lite som möjligt i munnen. Stigbett känns inte som ngt alternativ i nuläget, då väljer jag hellre kedjan under hakan. Men mitt mål är ju att få bort den. Och att flytta undan baken och koncentrera mig mer på att läsa honom blir nog bra.

Tack alla för engagemanget.:bow:
Och tack Tigertofflan för bra bilder o förklaring.
Och nu vet jag vad klyddigt betyder också. Ngt nytt lär jag mig varje dag:D

Jag tycker du bara borde göra som du gör använd repgrimma.. och när han försöker vända sig så som du förklarar var snabb och gör det obehagligt för honom, smäll med repet på dig själv eller gå på rumpan så han tvingas flytta den.
Fast det bör du öva på på en ridbanna eller bara inhägnat område först.
Det var mitt lilla tips !

Jag gillar inte repgrimmor utan tycker det brukar gå att lära dem vett vanligt grimma, repgrimmor är för skarpa för mig och nedanstående beskrivning är nog inte så smart att använda repgrimma. Så utgå i från en vanlig grimma och ett lite längre grimskaft (jag kör på en lädergrimma med 3 meter grimskaft).

Om han drar rakt fram:
Lär honom hålla sig strax bakom dig, så att han har sitt huvud vid din axel. Han ska lära sig stanna när du stannar. Försöker han knö sig förbi viftar du med armen på hans sida så han håller sig på rätt avstånd "bakom". Det måste han lära sig reagera på, gör han inte det så kan du göra på två sätt, vad som passar er och situationen. Antingen så hoppar du in framför honom så han blir paff och själv hoppar undan bakåt eller så vänder du dig direkt mot honom och skrämmer undan honom så han kliver bakåt. Vifta precis hur mycket du behöver med armar o grimskaft, du ska absolut inte korta upp repet och försöka trycka honom bakåt utan han ska direkt (absolut inom 1-2 sekunder annars är det på tok för långsamt) backa undan. Varpå du direkt går vidare om om inget har hänt.

På detta vis behöver du aldrig ta honom i munnen utan du gör honom bara uppmärksam på att det är DU som leder och han måste hålla uppmärksamheten på dig.

Om han dra genom att vända sig från dig:
Här går du vid bogen som vanligt. Sätt grimskaftet i sidoringen mot dig och lär honom direkt att ge efter i sidan mot dig. Tar du en förhållning men fortsätter gå ska han bara böja in huvuvdet mot dig och fortsätta gå rakt fram. Jag pratar INTE mkt böjnign utan enbart om en eftergift, dvs att hästen inte direkt drar huvudet ut åt andra hållet - det är då han blir stark och det är DET du måste lära dig hindra. Börja vid stillastånde genom att ta i grimskaftet och inte låta honom flytta sig mot dig. Sedan att ta i grimskaftet och sätta igång och få honom att sätta igång rakt fram men med huvudet mot dig. Behövs det lär du honom flytta undan framdelen för tryck efter du tagit i grimskaftet genom att lägga handen lätt på ngnstans på framdelen, vad som passar. Grimskaftet är hela tiden utom när du tar i det slakt!

Detta handlar INTE om 30 minuters daglig träning på stallplan innan ni kan gå ut utan det är de stegen du går igenom på max 5 minuter första gången. Du ska bara hitta reaktionen att han ger efter för taget i grimskaftet och böjer sig lätt runt dig.

När du sedan går ute o går så ser du till att han är eftegiften runt dig hela tiden (om han lärt sig sticka får du ha stenkoll i början), byt sida ofta. Håller du koll på honom kommer han inte ha möjlighet att sticka och jag tycker man är betydligt starkare såhär än om man sätter en kedja under hakan.

För såhär är det: Han kan sticka när han kan göra sig rak och lägga sig emot ditt tryck. Det löser du genom att inte låta honom bli rak samt har inget konstant tryck. Ser du att han är på väg att räta ut sig och vända runt böjer du honom direkt runt dig igen genom ett lätt tag för att få tillbaka uppmärksamheten, är han mer påväg så ger du honom ETT jäkla ryck i grimskaftet. Har han redan vänt så han inte bryr sig om det är du för långsam och får vara mer noggrann med att checka av böjningen och eftergiften runt dig när du fått tag på honom igen.

Tycker att du är på bra väg!

Försök lära dig se precis innan han viker av och vänd runt eller få han fokuserad på dig redan då- jag vet hur stark en häst blir när den väl vänt ifrån mig :crazy:

Jag har själv haft en "hård och orädd- obrydd" häst, hon var ett monster mellan 2-4års ålder :o och anföll även, men med mycket tålamod och mycket träning- fick som dig ibland använda kedja, men gick över till repgrimma, alt vanlig grimma och långrep, cet ionte exakt vad som ändrade henne, men jag gav aldrig upp, och idag (7år) och sen hon blev 5 är hon en ängel, det är ju de där 2kamphästarna" de orädda stenhårda som man får kämpa extra hårt med, men när man har dem på sin sida så går de genom eld och vatten!!!
så älskar du hästen- tror du på digsjälv- så fortsätt kämåa!
Min följer mig idag helt utan utrustning till och från hagen, vare sig jag sitter på eller går bredvid/framför.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199582 :love:

Om du går tillbaka till repgrimma och långrep så kan du försöka vara snabb och veva till med repet på motsatt sida- dvs den sida du inte är på- den sida hästen vä'nder åt!

det funkad epå en häst som totalt tagit kommandot genom att vändfa om, då i ngt galopp-piruettaktigt och sen sparkande- detta var inte min häst men de hande gjort så ett bra tag och de hade inte ens ffått in den från hagen för han gjorde så och kom lös.. men jag lyckades få in två sådana fullträffar och efter det gjorde han aldrig om det..

Det du ska tänka på- liten varningsgrej- är att inte anv'nda repgrimma om det ä'r stor risk att tappa, egentligen inte kedja heller, pga skaderisken... :eek: det kan bli mycket tråkiga skador. vet bl.a. en ettåring osm kom lös och fick grimskaftet om benen och bröt det.. så kanske håll dig på gården iaf.. elle ri närheten av stallet till shästen lyssnar bättre.

fortsätt med ledarskapsövningar, ta hjälp om det finns ngn bra tränare i trakterna.

eller försök få med en vän/annan ngt hästvan människa som går på andra sidan och "bestraffar" från andra hållet om hästen vänder ifrån dig.

//joiz, som gått sin egen väg, fött upp och hanterat många både unghästar och sk problemhästar och aldrig någonsin använt träns i hanteringssituationer, speciellt inte på unghästar.

Lycka Till!

Köpte i våras en 2-åring som de använt kedja till när de lett honom i grimskaft:(. Jag gjorde inte det till att börja med eftersom jag aldrig använt det och inte tyckt om det eller behövt det. Använde istället repgrimma och långt grimskaft när vi var ute o gick.
Men efter några gånger när han slitit sig loss så använder jag det när jag går ut på promenader men inte hemma på gården.

Det som händer är att han ibland vänder bort från mig o bara går iväg. Han blir otroligt stark och jag har tappat honom flera gånger. Även med repgrimma och långt grimskaft.
Hemma på gården o i den närmaste omgivningen så kopplar jag på ett vanligt grimskaft på grimman i sidoringen så att jag lättare får böj på halsen.

Men när jag går iväg sätter jag på kedja för att inte riskera att tappa honom efter vägarna.

Jag jobbar ju på med att vara mer envis än honom och hålla på tills han ger sig. Jobbar med tryck och eftergift. Ledarskapsövningar.
Det går sakta men säkert framåt men han är en mkt orädd, envis och ganska okänslig häst och kommer förmodligen att bli en riktig klippa sen.:)

Men helst skulle jag slippa kedjan, har ni ideér om detta så shoot :idea:

Aj det är illa när hästen kommit på den kraft den får när den vänder sig om och går. Då är det bra svårt. Inte många hästar har kommit på det, utan brukar bara testa att backa ifrån dig och ger sig sedan när de ser att det inte går.

Fast med repgrimma och långt rep brukar det ju lösa sig även i den situtionen. Du kanske helt enkelt behöver ett längre rep så att du inte tappar den när även när den hunnit en bit ifrån dig. Får du bara lite avstånd mellan dig och hästen och kan använda hela din kropp och kraft och rycka rejält, när den går bort från dig. Då borde du få hejd på den, för en repgrimma är skarp.

Hälsning Maja

Fortsatt goda råd. Tack :)
Det här är som jag sagt den mest orädda häst jag någonsin mött. Och det kommer att bli kanon framöver. Men han ju heller inte speciellt känslig då. Så att vända om snabbt, hoppa och vifta funkar inte på honom, så gjorde jag på min förra häst o då backade hon undan och höll sig där hon skulle, han blir alltså inte "rädd" av det utan tittar på sin höjd och funderar vad jag håller på med. Har t ex försökt "jaga" iväg honom med plastgrepen när han välter skottkärran full med sk*t då jag mockar uteboxarna men det bekommer inte honom, han står kvar o tittar bara.:grin:
Men jag ska koncentrera mig mer på att ha honom bakom och jobba på med eftergiften. Om jag jobbar med honom inhägnat så följer han mig som en hund även löst. Utan det är när vi t ex går från hagen.
Jag har ett 4 m rep till repgrimman och det hände ju att han stack för mig med det, han
smet förbi o började springa så jag hann inte med. För som ngn skrev så när han blir rak så blir han jättestark.
Igår kom jag på knepet, vi gick till veterinären för att kolla munnen o ta vargtänderna och på hemvägen var han urgo´han traskade på bakom mig med slackt rep hela vägen, iofs fortfarande lite drogad....:angel: Skämt åsido.
O som ngn skrev så vill jag inte inte heller använda träns i hanteringssituationer.
Jag tackar för alla råd och kommer att jobba på med bättre fokus på att hålla honom lite bakom o flytta undan sig och eftergift i sidled. Han är en jättetrevlig o cool häst, verkar inte bli rädd för f*n själv o det blir häftigt tycker jag som haft ett sto som inte var trygg med t ex bilar. Den här bryr sig inte om lastbilar eller långtradare. Så han kommer att bli guld värd.:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 223
Senast: Halali
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 042
Senast: Masse
·
C
Småbarn Jag måste bara kolla vad ni tycker är ok och inte. Jättejättelångt:( Jag och mannen har 2 små barn och jag vet inte hur mycket...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 029
Senast: Mirre
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama