Kavkazskaja Ovtjarka

Sv: Kavkazskaja Ovtjarka

Cesar Millan har jag sett lite av, tycker mkt av hans metoder är logiska, har bara läst lite negativa saker som andra sett inte jag sett på tv. Usch, hundar som drar i en är det värsta jag vet, irriterande :crazy:
Men då förstår jag lite vad det handlar om. Intressant ämne det här :)

Jag är bästis med en, älskar honom mer än det mesta faktiskt! Har träffat han nu sen han var valp till nästan ett år, göör mysig hund, vänligare varelse får man leta efter :love:

Dock är han ändå ganska hård i uppfostran, eller ska jag säga seeeg? Han tar lixom inte åt sig när man säger nått, inte heller om man bråttar ner honom, inte förns de börjar göra lite ont reagerar han...lite synd, jobbigt att behöva ta en hund så hårt varje gång!

Aldrig några problem med andra hundar. Dock mer dryg på tikar och ska latcha runt, medans han viker direkt för hanhundar. Nu är denna vovvsing numera kastrerad så jag kan inte svara för hur han blir när han blir könsmogen!...

Men jag älskar denna vänliga hund av hela mitt hjärta..

Mina grannar har två stycken korsningar mellan Ovtjarka och Schäfer.
Jag vet ärligt talat inte om syftet är vakt eller sällskap, dom har dom i sin inhängnade trädgård och på dom 4,5 åren jag bott här har jag aldrig sett dom gå på en promenad eller ta med hundarna någonstans. (Förutom när dom åker till veterinären efter att hundarna rykt ihop med varandra)

Jag tycker det känns en aning obehagligt, skulle dom ta sig ut (vilket har hänt) så skulle det nog inte finnas mycket kvar av min gamla vovve som inte skulle ha vett nog att förstå att hon skulle vara chanslös.
Om ett par veckor blir jag förhoppningsvis förälder och det känns inte så lockande att så småningom ha ett litet barn ute ifall dom kommer ut.

Det jag tycker är obehagligt är att dom vaktar så extremt mycket, dom reser ragg, morrar och gör utfall mot stängslet varje gång jag går ut med hunden/hämtar posten/slänger sopor och när jag är utom synhåll ger dom sig på varandra istället, på riktigt allvar!
Det är trattar och bandage på någon av dom titt som tätt, så länge ingen triggar igång dom leker dom och är kompisar men det räcker med att någon cyklar förbi utanför så är det igång och det känns inte riktigt sunt!?

Tja har du en hund som hoppar öppe i ditt ansikte och väger 60 kg som efter typ en kvart inte lyssnat när man försökt lite bestämt visa att "på backen är bättre" så lär man ju ändra metod, enligt mig..

Men vad ger metoden? Det är det jag menar. Jag har nämligen aldrig förstått "läggande".

Men vad ger metoden? Det är det jag menar. Jag har nämligen aldrig förstått "läggande".

Okej, tja du menar så..kommer ju inte spela nån roll hur jag förklarar nu för alltid komer nått misstolkas :p

Precis som i hundarnas kroppsspråk/värld så söker man efter en underkastelse, dock så kanske detta inte är nått som behövs på alla hundar. När han lagt sig ner och ligger utan bråk, gärna lite tugg och slick också så "släpper" man lungt hunden..

Det låter som det är dumt att ha 2 av sådana hundar, stackars hundarna som inte får gå ut på promenad. Utav din beskrivning verkar det bara osunt och obehagligt att de beter sig så. Och ett par hundar som slåss ska man ju inte ha dem ihop!

Men KopparbergsEmme säger att hon träffat en underbar. Det är faktiskt intressant :) Jag vill ändå inte ha Ovtjarkan eftersom jag vet att jag inte skulle klara av en promenad med den om den skulle göra utfall, jag väger mindre än den, och därför skulle jag vara chanslös om den skulle få för sig något. Nej, bättre med en hund som är lite mer medgörlig och tar åt sig och förstår vad som är ok och inte är ok. För hittills har jag bara fått intrycket att Ovtjarkan gör lite som de vill, eftersom de är svåra att uppfostra/dressera. Men det beror ju inte på att de vill vara så utan de är helt enkelt såna :)

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 947
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 209
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka