Kavkazskaja Ovtjarka

muppia

Trådstartare
Nej nej jag ska inte skaffa mig en sån hund.
Men tänkte ifall nån här har en? Hur funkar det?

Jag vågar inte skaffa mig en sån, ja, ni flesta förstår nog varför. Och så om den drar iväg är jag körd :rofl:

Sv: Kavkazskaja Ovtjarka

Den ända jag känner till bor som vakthund på en minkfarm och där skulle nog inte jag våga gå in i alla fall. Har träffat den utanför "sitt"område (praktiserade hoss vetrinären)då är den snäll men rätt ointresserad av folk.Enligt ägaren är den jättre trevlig att ha med överallt. Innanför så skulle den käka upp mig driekt även om jag två min innan hade stått och gullat med den. Det finns väl folk som har dem som sällskap men det förtår jag inte alls hur man vågar risken är så stor att en kompis eller nån annan kommer in spontant och blir biten. En sån hund skaffar man bara (bör) om man har nåt man verkligen måste vakta.

det förstod jag när jag såg en dokumentär om den rasen.

är det verkligen så att den kan vara "schizofren"? Alltså vaktande inom ett område men gullegull-hund utanför vaktzonen?

Fast det är väl ganska vanligt? Det handlar ju om resursförsvar. Min matte, min mat, min leksak, min bil, mitt hus.
Ovtjarkan vaktar mer än de flesta, och tar större intativ i vaktandet.

Vanligt? Jag vet inte. Enligt den dokumentären jag sett så är de flesta dagens vakthundar tränade till att vakta, men man behöver inte träna Ovtjarkan till att vakta eftersom det är naturligt för den att vakta.
Men jag är inte så hej på vakt och skyddgrejer, så jag tycker väl det är lite mysko att den vaknar inom ett område men är hur snäll som helst utanför.
Men man vet aldrig, om den vaktar matte eller om den kan lyda matte och låta folk komma till henne. Vore ju jäkligt dumt o ha en hund som vaktar så extremt när man vill ha vänner på besök :confused: Fattar inte hur de som vill ha en resonerar.

Ja...Efter måga års avelsarbete har man fått fram en hund sm gör just så. Helt ärilgt så är nog min rottis lika skitzo. Hon skulle inte på några vilkor släppa in nån som inte tillhör familjen om inte jag är hemma. Är jag hemma så skäller hon inte ens.

ovtjakan är snäppet värre inte säkert att nån får komma in ävenom ägaren är hemma. Beror ju på vilken aktoritet ägaren har.

Grejen är ju sån att alla vakt raser vaktar ju mer eller mindre. Sen är de ju också mer eller mindre självständiga. Alla hundar går att lära att de inte ska vakta när matte är hemma och det är olika svårt mellan olika raser(ovtjakan bland den svårare). När hunden är ensam så vaktar nog alla och då också mer eller mindre mellan olika raser.

En vaktras behöver man inte lära vakta. Men man får lära den när den inte beöver och vad den inte ska vakta.

jag kan tänka mig att ovtjarkan är svårare eftersom de är så stora + de kan stänga av sin smärtkänsel, och blir då alltså blockerad och starkt inställd på att försvara.

du har rätt i att man får lära när det lönar sig att vakta och när man inte ska vakta, det är ju så jag vill ha det. Den ska inte behöva vakta hela tiden men ska kunna läsa av mig om jag tycker nån situation blir obehaglig ska min hund vara beredd på att försvara/hjälpa mig. Annars ska hunden inte visa nån som helst aggressivitet.

de känner alltså inte smärta om de har bestämt sig för attackera något (t.ex tjuv). Mannen som hade hunden, den attackerade bilar och eftersom den var så stor hade en strypkoppel och hade provat allt möjligt (t.o.m elchocker) utan resultat. Alltså är det nåt som gör att hunden inte känner smärta eftersom instinkten för beskydd är så stor.

Problemet ligger inte i att hunden kan stänga av sin smärta. Utan att hunden är att betäckna som en Hård hund och mycket självständig. (Hård=svårt att skapa minnesbilder)
På en hård hund fungear inte bestraffnig och belöning på samma sätt som en vek utan man får istället använda sig av ledarskap. Eller rättare sagt avsaktnade av ledaskap märks fortare och mer på en Hård hund.
De flästa vakthundar är hårda hundar. (rottweiler mastiffer ovtjakan osv)

Senast ändrad av en moderator:

Möjligen att smärta kan trigga aggressionen ännu mer, men jag tror inte på att den stänger av något smärtcentrum.

de känner alltså inte smärta om de har bestämt sig för attackera något (t.ex tjuv). Mannen som hade hunden, den attackerade bilar och eftersom den var så stor hade en strypkoppel och hade provat allt möjligt (t.o.m elchocker) utan resultat. Alltså är det nåt som gör att hunden inte känner smärta eftersom instinkten för beskydd är så stor.

Adrenalinet?

det förstod jag när jag såg en dokumentär om den rasen.

är det verkligen så att den kan vara "schizofren"? Alltså vaktande inom ett område men gullegull-hund utanför vaktzonen?

Den är inte schizofren, den är i många generationer avlad för en enda sak, att vara bra på sitt jobb som vakthund. "Gulligull" hund skulle jag kanske inte kalla det, om jag inte är felinformerade så ska den vara tämligen ointresserad av främmande människor.

Det är inget fel på en sådan hund, men jag har svårt att se en plats för den i det svenska samhället, Som vakthund är det en rätt liten marknad och ännu mer med tanke på de resurser som krävs för att garantera att ingen av misstag eller olycka kan komma in på hundens område. Vilket få människor har.

ta mitt inlägg med en nypa salt ;) schizofren skrev jag ju inom citattecken.

till andra. som sagt - jag såg allt på dokumentär och har därmed inte alla kunskaper eller fakta, därför skapade jag den här tråden för att förstå bättre. vad jag minns så sa de att de blockerar smärtkänslor men det kan mkt väl vara annat som spelas in, t.ex adrenalin, eller att smärta triggar.

diartistakasha - berätta gärna hur man ska tillrättavisa hunden om det inte funkar med "traditionella" metoder, hur man går tillväga för att den ska se en som sin ledare.

Nja inte riktigt vad jag tror. Pyreneern är visserligen en gammal boskaps vakhund av masiffursprung så vissa likheter finns absolut. Men deras ursprug ligger lååångt bak i generna och de är ju främst en sällskapsras i dag. Dock med en del vakt kvar i sig.

Det jag menar är att det spelar likom ingen roll om man bankar skiten ut en "hård hund", eller muta med en ring falokorw om inte ledarskaet fungerar fult ut.
Altså jag Är ju inte världs bäst på att förklara och det här är en hel vetenskap. Bästa tippset jag kan ge dig är att hitta literatur om hunpsykologi ( det finns en anledning att jag inte är författare utan att andra sköter det jobbet). Cesar Millan använder sig tex av många bra ledarskaps grejer.
Och mycket gör vi som håller på med hästar redan i träningen av dem.Tex inte går vi med en morot i handen för att hästen inte ska springa i väg och dra i grimskaftet. Den går jämte och lite bakom för att Den uppfattar oss som ledare. (blir alltid lika förvånad när jag ser hästfolk med hundar som springer framfö och drar)

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 947
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 209
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka