Kaustiksodaexpertis efterlyses!

Sv: Kaustiksodaexpertis efterlyses!

Ja, jag använder handskar men de tar snabbt slut för mig. Skyddsglasögon har jag inga, mer än vanliga glasögon, men jag håller upp en glasskiva framför ansiktet. :)

Disktrasa eller disksvamp är bra att suga upp vatten med, tar upp mer än en handduk.

Jag har lyckats tillverka "bomb" 2 gånger. Den ena gången hällde jag 10-15% kalciumhydroxid i koncnetrerad svavelsyra den andra hällde jag koncentrerad slapetersyra på koncentrerad lutlösning. Du ska inte göra någondera. Utspädd salpetersyra på lutlösningen gav bara varmt vatten så jag fick vänta med att fortsätta för attundvika kokning. Om det blir värme (lagom mycket) är det bra eftersom den hjälper till att lösa upp proppen.

Jag hade bara typ 3dl ättika hemma. :(

Skopade iallafall ur allt ovanpå zinken, och hällde i ättikan. Som sagt står det ju vatten under hålen och ättikan hamnar utanför så att säga och det står stilla därinne. Så jag moppade lite med gummimojängen, då sugs det upp vätska underifrån liksom, och ättikan kanske rör sig neråt. Nu får det stå över natten, har det inte hänt något i morrn får jag väl ringa hyresvärden...:meh:

Tack alla för snabba svar! :bow:

Äsch, inte ringa hyresvärden! Ge inte upp, detta fixar du! Köp mer ättika i morgon och svär lite också :D

Vad snällt sagt! :)

Hoppas att det har löst sig till i morgon :)

Grattis, du har gjort det massor av människor gjort före dig och jag fattar inte varför det inte står på burkarna att sodan-propplösaren ska lösas först i hett vatten och sen hällas ner i avloppet.

Vilken syra som helst löser sodaproppen och den bästa är denaturerad svavelsyra, annars funkar som du redan fått tips om ättika eller-och citronsyralösning. Salpetersyra kan bli lite "väl" häftigt och är numera omöjligt att köpa som privatperson utan certifikat (jodå, jag har en dunk som används till viss betning).

Efter ett par år som bla industrirörmokare så har man ju lärt sig ett och annat tricks och vad man INTE ska göra, som att "skjuta" hål på en propp med tryckluft när stammen är kopplad till damtoaletten,,,,,,,,utan att stänga av damtoan först och kolla så den är tom. :D :rofl:

Eftersom det är så kort bit så hade jag tagit hammare och spik/syl/skruvmejsel och slagit uppifrån. En plastpåse underifrån fastsatt med gummisnodd. En plastkasse tejpad runt vasken uppifrån. Handskar på, spik, syl eller skruvmejsel i hålet och så slå med hammare. Det som lossnar ramlar ner i plastpåsen undertill.

Ta sen en tratt och häll uppvärmd ättika ner i röret och låt det stå nån timme. Om det inte hjälper så upprepa. Tänk på att det kan stänka så tryck ner tratten ordentligt när du häller. Det som bildats kallas för lutsten.

Det du har gjort är att du har använt för mycket propplösare i förhållande till mängd vatten.

Men köp för farao ett par billiga skyddsglasögon, för får du stänk av soda eller en flisa i gluggarna kan det göra mer än svida...det kan bli permanenta skador....

Det enda tröstande jag kan tillägga i sammanhanget är att det ju är en himla tur att inte lutstenen bildades i själva rörstammen - DÅ hade problemet varit betydligt dyrare och svårare att lösa.

Men köp för farao ett par billiga skyddsglasögon, för får du stänk av soda eller en flisa i gluggarna kan det göra mer än svida...det kan bli permanenta skador....

Nu har jag plockat fram mina gamla masker från den tiden jag var aktiv dykare. :)

Vad i hela fridens dar är denaturerad svavelsyra?

Undrar faktiskt jag också, men en gång i forntiden hämtade jag just detta för att syratvätta ett marmorgolv med på en restaurang innan behandling och det stod faktiskt "Denaturerad svavelsyra" på dunkarna i kemilagret.

Det enda tröstande jag kan tillägga i sammanhanget är att det ju är en himla tur att inte lutstenen bildades i själva rörstammen - DÅ hade problemet varit betydligt dyrare och svårare att lösa.

Iiiih, jag hoppas verkligen inte att det finns något sånt längre ner!

Det har inte hänt ett dugg under natten med ättikan. Nu kokade jag massa vatten och hällde på, sen ringde jag exet som skrattade i en kvart sen sa han mellan flämtningarna "du vet om att du bor i hyreslägenhet va?" och sen lovade han komma förbi framåt dagen. F-ö-r-ö-d-m-j-u-k-e-l-s-e stavas det.
Planen är nu att fylla på med hett vatten uppifrån, sätta en påse med mejsel i, med snodd över röret där nere, mask över ansiktet och slå med hammare på mejseln som är i påsen. Låter väl som en strategi va? Och får jag inte loss det så kommer sen exet och skruvar bort röret med stenen förhoppningsvis.

Senast ändrad:

PROPPJEVELEN ÄR LÖST! :banana:

Tack buke för support, tack mig själv som fick skicka mess till exet med texten 'du behöver inte komma, jag fixade det själv.." :D

:bow:

(helmask för ansiktet, påse med skruvmejsel inne i den, en snodd på toppen fast över röret, en massa kokande vatten ovanifrån och lite meckelijong med gummigrejjan, och sen attackerade jag underifrån med hammare och sploff! sa det så lossnade det! Mitt underskåp har aldrig varit så rent som nu, mina händer och armar har aldrig varit så fnösktorra.)

PROPPJEVELEN ÄR LÖST! :banana:

Tack buke för support, tack mig själv som fick skicka mess till exet med texten 'du behöver inte komma, jag fixade det själv.." :D

:bow:

(helmask för ansiktet, påse med skruvmejsel inne i den, en snodd på toppen fast över röret, en massa kokande vatten ovanifrån och lite meckelijong med gummigrejjan, och sen attackerade jag underifrån med hammare och sploff! sa det så lossnade det! Mitt underskåp har aldrig varit så rent som nu, mina händer och armar har aldrig varit så fnösktorra.)

Men jag sa ju det!!!!! Bra gjort!! :bow:

Och visst kändes det bra att skriva orden till ditt ex?

Det är så typiskt karlar att skratta åt kvinnor som försöker göra saker själv. Jag hatar sånt, på riktigt. Det triggar igång den envisaste åsnesidan jag har och en treåringens "vill INTE och kan SJÄLV" metod. Även om jag inte kan och ändå måste be om hjälp.... Förödmjukelse är bara förnamnet. Och inte hjälper det att jag är bra-bättre på annat när det står en gubbjävel och skrattar framför mig.:meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka