Kaustiksodaexpertis efterlyses!

honung

Trådstartare
Mitt liv är just nu lite av en norénpjäs och det senaste tillskottet på min nöjeshimmel är ett stopp i köksavloppet. "Äh, lätt fixat!" tänkte jag igår och hällde i Mr Muscle kaustiksoda/propplösare i zinken. Därefter hällde jag i varmt vatten och jorå, det fräste nästan explosivet och sen....inget. Inget. Jamen, det brukar ju smälla till när proppen löses och sen kan man spola vatten. Nä, inte. Jag lät det stå någon timme, och spolade sen med varmt vatten, men då är det plötsligt tvärstopp! Jag orkade inte med detta ovanpå allt annat, så jag bara lät det vara till idag. Låtsades inte om det helt enkelt.

Idag har jag försökt med en såndär gummi/vacuum-sak, men nej det kommer bara upp lite vatten som snabbt rinner ner i zinken igen. Suck.
Så jag röjde under skåpet och skruvade bort vattenlåset. I röret låg det massor torr kaustiksoda...och jag fattade ingenting. Sen känner jag med fingret uppåt, då ser jag i ficklampans sken att det har satt sig ett lock i röret från zinken, av kaustiksoda, som är som cement. :nailbiting: Nu har jag hackat med mejsel och hammare men det går fan inte att få bort!
Vad gör man? Det är tväääärstopp! :(

(pst, jo jag bor i hyresrätt, men helst löser jag detta utan hyresvärdens hjälp, denne bor dessutom på annan ort)

Sv: Kaustiksodaexpertis efterlyses!

Funkar det inte med mer kokande vatten på den hårda klumpen av k-soda (jag kommer inte på hur det stavas :p )?

När jag användt det har jag gjort om det några gånger om det suttit hårt, massor med varmt vatten och massor av gummigrejsarbete! :)

Jag gjorde lika för ett tag sen men mitt stopp var längre ner,jag fortsatte evetet att fylla på med så mycket varm/kok vatten jag fick i innan det stod i diskhon,när det runnit igenom hällde jag på mer,och rätt vad det var så slupra det till dagen efter och nu funkar det suuuuuuuuuper.

Grejjen är att det ju är stopp uppe, jag får inte ner något i zinken, det står ju (kallt) vatten nedanför alla hålen (ni vet hur en zink brukar se ut), jag kan inte skruva bort den. Och hur få varmt vatten/ättika UPPÅT underifrån liksom? :crazy:

Ättikan kommer att lösa sig i vattnet och även komma åt lutproppen. Frågan är hur tjock proppen är och därmed hur mycket ättika du behöver. När lut faller ut på det här sättet blir det nästan som marmor. Vi testade en liknande sak på jobbet och hade ett kar med en några ton tung stenhård kaka lut i botten. Det tog lång tid och massor av vatten att lösa den innan vi fick tillgång till något att cirkulera vattnet med. Vi hade dock ingen möjlighet att lägga på syra, det hade garanterat snabbat på processen.

Var tvungen att fota eländet:
Nej det står vatten i zinken. Jag kan ta bort det genom att skopa bort det, men det står ju fortfarande vatten under själva zinkhålen.

2014-01-05200928_zpsed5bcb58.jpg

Så här ser det ut under själva zinken, jag hat försökt hacka med mejsel och hammare...
2014-01-05201007_zps11920748.jpg

Bilden ovan är alltså fotad direkt under detta röret:
2014-01-05201138_zps2b6ec28d.jpg

Ta ur så mycket vatten du bara kan innan du häller på ättikan.

Sätt nåt för andra hålet och sug upp vattnet i zinken och häll på ättika och varmt vatten och använd gummigrejen. Skulle det kunna funka?

Eller nej, jag vet inte vad jag talar om egentligen. Bara att jag brukar vara envisare än stoppen jag haft, men det säger nog inte så mycket! :D

Om jag skopar bort ytvattnet i zinken liksom, kommer ättikan göra någon nytta neråt då?

Hacka inte om du inte har skyddsutrustning. Lut är inte att leka med en liten liten flisa på fel ställe kan sabba så mycket.

Kan du inte skopa bort det du kan och sen trycka dit en handuk eller något för att få bort det andra vattnet innan du häller i ättika?

Förresten, jag hade provat att slå igenom en smal mejsel, helst uppifrån.

Sen hade jag med hjälp av 2 hinkar hällt igenom ättika. Alltså, sätt INTE tillbaka vattenlåset utan ställ en hink under och slå igenom ättikan. När den runnit igenom, byt hink o slå igenom ättikan igen.

Lycka till!

Ja den bör blanda sig med vattnet även i röret men det tar tid iom att omröringen blir dålig och den kommer att neutraliseras hela tiden så rör runt där du har fri yta så det blir det även rörelser i resten och förvänta dig inte att det ska gå fort.

Jag har måttat med skruvmejsel och hammare, suttit med hakan ovanför skåpskanten och hamrar i blindo kan jag säga. Kaustiksodan svider bara den kommer på huden. :( Det känns som att jag nog inte borde hålls med detta, men men...Jg försöker skydda mig så gott det går.

Tänk på att vattnet kan ha mycket högt pH så handskar på innan du skopar vatten och gärna glasögon också. Jag säger det igen lut är lurigt och jag har sett obehagliga sår även av minimala lutstänk. Det var ingen fara med dem där de satt men i ögat hade det blivit mycket illa.

svarar alla

Alltså, jag kan inte slå med mejsel uppifrån. Det är ju liksom inte bara fri nedfart nedanför hålen, jag är rädd att jag förstör något om jag bankar på uppifrån.

Jag ska skopa bort allt vatten ovanpå. och se om jag får i någon ättika. Det kommer inte bli bombexplosion när attikan når kaustiken? :nailbiting:

Om man inte får igenom en mejsel kan man inte borra ett hål rakt igenom då? Om man har huvudet nån annanstans så man inte får sånt i ögonen menar jag.

svarar alla

Alltså, jag kan inte slå med mejsel uppifrån. Det är ju liksom inte bara fri nedfart nedanför hålen, jag är rädd att jag förstör något om jag bankar på uppifrån.

Jag ska skopa bort allt vatten ovanpå. och se om jag får i någon ättika. Det kommer inte bli bombexplosion när attikan når kaustiken? :nailbiting:

Jo, klart det blir! Så hämta mobilen och filma det så vi på buke får se :D

Nej jag vet inte, jag tror det krävs lite mer än ättika och kaustiksoda för att göra bomber! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka