Kattutställning

Evita_peron

Trådstartare
Halloj.:banana:

Är det någon här som ställer ut sin katter elr katter? Jag är med i en kattklubb (Alfakatten) och min pappas ex har fött upp katter och ställer ut sin ena nu. Milarepas Maa-Nick heter han och är en Blåmaskad Helig Birma.
Kanske någon som föder upp Birma?

MVH emma :rofl:

Sv: Kattutställning

Ställer ut när jag har något att ställa ut. Har just nu bara en utställningspensionerad avelshona.

Jag har en Maine Coon kille på sju månader som jag ställt ett par ggr och ska ställa igen på söndag i Örebro. Jag är helt nybörjare på detta med kattust., har dock ställt hund rätt mycket.

Jag har en Maine Coon kille på sju månader som jag ställt ett par ggr och ska ställa igen på söndag i Örebro. Jag är helt nybörjare på detta med kattust., har dock ställt hund rätt mycket.

Men gud va kul! :laugh:
Vad heter katten? Vilken kattklubb är du med i?

Hoppas det går bra i Örebro då! :)

Devon rex, nuvarande katten heter IC Kurbit's Strawberry. Hon är vit och har gula ögon.

Hon låter jättesöt. :)
Jag är egentligen bara van med Birmor även fast jag har vart på många utställningar. Så det kan vara kul att höra lite om andra kattraser. ;)

Då måste jag oxå fråga, vad är det för skillnad på Devon rex och Cornish rex?

Jag har fyra katter som ställs/ska ställas mer eller mindre aktivt.
Devon rexarna:
CH S*Jolly Roger's Diamonds and Rust (Nu mer kastrerad avelshane på två år)
S*Bonneas Cleopatra (Fertil hona, 1 år. Avbrott för parning)
S*Tiddlywinks I love my Lapcat (Unghona på 6 månader, kommer att börja ställas i höst)
S*Jolly Roger's Arawn (LIten pokje på två månader, kommer att ställas i höst)

Devon rex har kort nos, cornish rex har en "lång" nos. Öronen på en devon rex sitter brett isär och är lågt placerade på huvudet med en bred bas. Hos cornish rex är öronen högt placerade med smal bas.

Devon rex har täckhår, det har inte cornish rex. Devon rex ser lite hjulbenta ut framifrån eftersom de har en bred bröstkorg, det har inte cornish rex.

Devon rex har ett tydligt stop och en hög, rund panna medan cornish rex har en rak profil dvs. inget stop.

Devon rex har en atletisk, "sportig" kropp medan cornish är något elegantare och har mer orientaltyp över hela kroppen.

Cornish framifrån och en devon framifrån.

Profilen på devon rex-huvuden (notera att den bakre profilen iaf i mitt tycke är för extrem) och profilen på en cornish rex.

Halloj.:banana:

Är det någon här som ställer ut sin katter elr katter? Jag är med i en kattklubb (Alfakatten) och min pappas ex har fött upp katter och ställer ut sin ena nu. Milarepas Maa-Nick heter han och är en Blåmaskad Helig Birma.
Kanske någon som föder upp Birma?

MVH emma :rofl:

Hej!

Jag både föder upp Birma och ställer ut dem regelbundet, det är jätte roligt! :) Jag har precis köpt en ny avelshane som vi ska importera från Danmark den 9/6, ska bli väldigt spännande!

Du kan kolla på dem på min hemsida www.eikefjords.se

Hej!

Jag både föder upp Birma och ställer ut dem regelbundet, det är jätte roligt! :) Jag har precis köpt en ny avelshane som vi ska importera från Danmark den 9/6, ska bli väldigt spännande!

Du kan kolla på dem på min hemsida www.eikefjords.se

Har nog prata ,med dig tidigare om det här, jag har vart inne på din hemsida förut :)

Vad heter hanen som du ska hämta? :banana:

Devon rex har kort nos, cornish rex har en "lång" nos. Öronen på en devon rex sitter brett isär och är lågt placerade på huvudet med en bred bas. Hos cornish rex är öronen högt placerade med smal bas.

Devon rex har täckhår, det har inte cornish rex. Devon rex ser lite hjulbenta ut framifrån eftersom de har en bred bröstkorg, det har inte cornish rex.

Devon rex har ett tydligt stop och en hög, rund panna medan cornish rex har en rak profil dvs. inget stop.

Devon rex har en atletisk, "sportig" kropp medan cornish är något elegantare och har mer orientaltyp över hela kroppen.

Cornish framifrån och en devon framifrån.

Profilen på devon rex-huvuden (notera att den bakre profilen iaf i mitt tycke är för extrem) och profilen på en cornish rex.

Då vet jag! :) Dom ser väldigt lika ut men när du berättar så är dom ganska olika.

Han heter Dario, men ska hemma kallas för Leo (det har sambon bestämt). Han är lilamaskad så det blir en ny färg hemma hos oss :)

Jag har en liten koratuppfödning och tre katter som alla ställs ut.

Avelshonan är snygg men lite stressad på utställning, så vi väntar med de högsta titlarna tills efter kastrering.

Avelshanen är en medelmåtta som tar sina cert men aldrig kommer bli BIS. Han ställs mycket eftersom han är en lättilgänglig och trevlig katt som gärna charmar besökare.

Hankastraten är min fd utställningsstjärna med bla Årets Veteran 207 i bagaget. Just nu är han inte helt frisk, så frågan är om det blir något mer utställande för honom... Han är 15 år gammal, och gillar fortfarande att visa upp sig.

Jag har ställt ut min britt Abbie endel, sist blev hon Premier här i Örebro och det var mitt mål :D
Tyvärr är hennes mamma lite dum när Abbie kommer hem från utställningarna, så nu får det nog vara.

det låter superkul! Jag vill gärna köpa en katt till för att ställa ut med, helst också avla med. Min pappas ex som jag bor med ställer bara ut en av sina katter och han är inte så jättekul att ställe ut för han är rädd. :cry:
Men jag vill gärna köpa en katt till som vi kan åka på utställningar med :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Har en Helig Birma kille på som är kastrerad då han hade en testikel som inte ramlade ned (den satt i magen) vilket betyder att han inte...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: Corax
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
N
Övr. Katt Jag bor i hyreslägenhet och har problem med en granne i samma hus, dock annan trappuppgång. Eller egentligen inte problem kanske. Men...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: NataliTM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama