Kattunge som kräks

Haukur

Trådstartare
Har en missunge på uppskattningsvis 4 månader som gärna kräks om hon äter av dom vuxna katternas torrfoder. Funderar lite på om det kan vara för att hon ibland hetsäter (kommer från ett stall där det fodrades mat en gång om dagen och 10-15 katter slogs om vem som skulle få bli mätt) eller om det är något i torrfodret hon inte tål.
Hon kräks inte av sitt eget bebistorrfoder och sällan av blötmaten och kräks hon av blötmaten kräks hon lixom på en gång när hon sitter och äter och då verkar det som om hon kräks för att hon ätit för fort.

Det jag funderar på eg är om det är något i vuxentorrfodret som kattungemagar tål dåligt, om det är något hon alltid kommer vara allergisk mot eller om det helt enkelt beror på att hon har lite för bråttom ibland.;)

Sv: Kattunge som kräks

Det kan ju vara så att vuxenmaten är lite för "stark" för hennes mage, kattungefoder är ju oftast mycket snällare mot magen, men då tycker jag att hon borde vara lös i magen oxå och inte bara spy...

Skillnaden på kattungemat och vuxenmat är ju egentligen inte så stor? Kattungematen innehåller mer fett och protein men det är samma beståndsdelar så någon allergi låter ologiskt. Det kan nog vara så att bitarna blir för stora, hon hetsäter och sedan kräks?

Jag tror inte på foderallergi, om det är samma fodermärke vill säga. Oftast är ingredienserna desamma och kattungemat är inte på något sätt mildare för magen. Om hon har känslig mage kan det vara "bytet" dvs att hennes mage inte klarar av att äta ett annat foder än den är van vid.

Störst sannolikhet är det nog ändå att hon hetsäter. Jag har ju en hetsätare själv och det gick faktiskt alldrig att vänja honom av vid. Han har aldrig behövt konkurrera om maten men varit ganska stressad på andra sätt. Hetsätandet ledde förmodligen till den allergin han har idag. Även om han äter lugnt reagerar han med kräkningar på alla veteprdukter, och han har allmänt känslig mage för foderbyten, för stora portioner och allt liknande.

Och du är säker på att kräkningarna har ett samband med fodret?

Är lite hispig efter att min 7-månaderskisse just kräktes, och det slutade med bukoperation (hade svalt en tråd).:angel: .....

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 969
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 099
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar