kattungars vikt??

nyckelpiga

Trådstartare
vad ska en en kattunge som är ca 10 dar ligga på i vikt på ett ungefär??:)
vad brukar normalvikten vara o hur mycket bör dom gå upp i veckan??nån som kan ??tacksam för alla svar;)

Sv: kattungars vikt??

Den bör ha dubblerat sin födelsevikt. Det är ett riktmärke att gå efter. Har den inte lyckats med det innebär det inte att kattungen är allvarligt sjuk eller döende, men man bör ha koll på den. All viktuppgång är bra viktuppgång. Jag kollar hellre på hur viktuppgången ser ut än på hur mycket kattungen lyckas lägga på sig under en given tid. Är viktuppgången stadig (om än liten) är det i regel inget problem. Jag skulle vara mer orolig för en kattunge som går upp väldigt ostadigt eller ligger kvar på samma vikt några dagar ibland faktiskt. Om man nu bara ser till vikterna. Man måste givetvis se på katten som helhet, hur den verkar må helt enkelt.

Sv: kattungars vikt??

Vi brukar säga en ungefärlig viktuppgång på 100g/vecka, så om katten är 10 dagar så borde den ligga på sin födelsevikt + ca 140 g. Jag väger bara kattungarna dagligen dom första dagarna för att se att dom går upp i ordentligt i början, sen väger jag dom max 1 gång/vecka, när dom blir större 1 gång/varannan vecka. Man blir alldeles nojjig annars om dom kanske gått ner 2 g ena dagen etc, man ser ju oftast på dom om dom mår bra :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
188
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 897
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar