Sv: Kattungar

Varför inte TinTin och Milou? :)
Eller Coco och Milou, Coco är en papegoja i TinTin enligt sajten jag länkade till förut.

Varför inte TinTin och Milou? :)
Eller Coco och Milou, Coco är en papegoja i TinTin enligt sajten jag länkade till förut.

Min gamla katt nu heter kapten Haddock "Hadde" och katten jag hade innan honom hette Tin-tin och Tin-tins mamma hette Saga. Så Tin-tin vill jag inte ta igen coco var jag lite inne på likaså Jacko men nu har jag snokat lite närgånget och jag blev lite förvånad för den gulvita är en hane men den helgula är en hona hmmm....och hon hmmm fick namnet Charlie för ca en timme sen. :)

Ja vi trodde ju att det var en hane :) men syrran tyckte att även en tjej kan heta charlie så hon får nog fortsätta heta så. :)

Festligt egentligen med en helgul/röd långhårig katt som är en hona.

Jag har nog inte sett en helt gul/röd honkatt förut.
På "bonnkatter" är det väl inte så vanligt?
Nu är ju denna en lurventuss så det kanske spelar in?
Eller hur vanligt är det med helt gula/röda honkatter?

Katter har två genetiska färger: svart och rött.
Färgen sitter på X-kromosomen.
Detta innebär att pojkar får bara färg av sin mamma (de är ju XY) medan flickor får färg av bägge föräldrar (XX). Om mamman är röd (eller sköldpadda (dvs är både röd och svart)) och paras med en röd hane är möjliga färger som följer: röda (och svarta) hanar, och röda (och sköldpaddsfärgade) honor.

Edit:
Röd hona + röd hane = röda honor och hanar
Sköldpaddsfärgad hona + röd hane = röda och svarta hanar samt röda och sköldpaddsfärgade honor

Senast ändrad:

Intressant!

Då är det ganska ovanligt med helt gula/röda honkatter.
Inte för att det spelar någon roll egentligen eftersom det blir kastrering av dem båda när den tiden kommer men ändå.... lite kul är det, för hon lurade mig jag var helt övertygad om att det var en hane utan att ha kollat efter.
Nu vet jag lite bättre :)

Som sagt behövs det rött från både mamma och pappa för att det skall kunna bli röda honor. Har man det, så är det 50/50 på hona och han om man får röda kattungar.

Förstår inte att det inte ens går att könsbestämma ungarna innan man ger bort/säljer dem..

Var noga med att kastrera dem tidigt nog bara, så de inte blir könsmogna och hinner para sig med varandra.

Som sagt behövs det rött från både mamma och pappa för att det skall kunna bli röda honor. Har man det, så är det 50/50 på hona och han om man får röda kattungar.

Förstår inte att det inte ens går att könsbestämma ungarna innan man ger bort/säljer dem..

Var noga med att kastrera dem tidigt nog bara, så de inte blir könsmogna och hinner para sig med varandra.

Det var nog helt enkelt som så att ingen tänkte på det eftersom könet inte hade någon betydelse. Tycker inte om syskonparningar så det blir passning när det blir dags för första löpet. Jag är väl lite av den gamla skolan att de ska ha uppnått könsmognad innan kastrering.

Väntar du tills båda är könsmogna vet du att det är en chans att hanen börjar markera? Specielt eftersom han går tillsammans med hona/honor.
Honom kan du lika gärna kastrera redan i 4-5 månaders ålder.

Lycka till. Du leker med elden. Blir hanen könsmogen först kommer han para sin syster innan du ens märker hon ska börja löpa. Fast det finns ju abort som tur är.

Väntar du tills båda är könsmogna vet du att det är en chans att hanen börjar markera? Specielt eftersom han går tillsammans med hona/honor.
Honom kan du lika gärna kastrera redan i 4-5 månaders ålder.

Skulle inte falla mig in att kastrera en katt så ung tycker det är helt vansinnigt. Och att missa en honkatt som löper nä det gör jag nog inte.
Jag kanske inte är så bra på utställningar och färger men jag känner igen en honkatt som löper och kan vidta åtgärder för att det inte ska bli ungar utan att katten kastreras sjukt tidigt.

Lycka till. Du leker med elden. Blir hanen könsmogen först kommer han para sin syster innan du ens märker hon ska börja löpa. Fast det finns ju abort som tur är.

Tror nog att min gamla kastrerade hankatt markerar om det skulle vara något på G. Annars så är jag inte helt dum i huvudet. Med över 30 års erfarenhet av katt tror jag nog att jag hinner upptäcka att hanen försöker innan han lyckas.

Du vaktar dom 24/7 alltså? :)
Jag är impad. Du har bättre luktsinne än en hankatt, och låter dig inte luras av tysta löp?
Nåja, du gör ju förstås som du vill. Kom ihåg att man kan göra abort i samband med kastrering.

För 10 år sedan hade vet vägrat kastrera en katt som inte uppnått könsmognad.

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
C
Övr. Katt Först och främst, det är mitt i natten och jag borde sova, Har tagit en sömntablett och den börjar ju verka. Skriver därför lite mysko...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Haukur
·
Övr. Katt Efter ett lång katt-uppehåll hämtade jag idag hem två katter. En hona och en hane, de är syskon. Båda är ca 4 månader gamla och hanen...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: JustME83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama