Sv: Kattungar

Tja det är för tidigt att ta en kattunge från mamman före 12v ålder men helt ok att kastrera den en månad senare?
För mig är det ett helt sjukt resonemang.

Ja, varför skulle det inte vara ok? Så länge det går att kastrera den (kulorna har kommit fram och kattungen är frisk o mår bra) så är det absolut inget som säger att man inte kan göra det.

Man har forskat på vad det gör för skillnad på kattens utväkling, och i många fall var det positivt att kastrera kattungar väldigt tidigt (kommer inte i håg exakt ålder, men man pratade veckor) och före de var i könsmogen ålder. De äldre katterna hade störe risker vid operationen, samt att man kunde få mer stressade katter, som bl.a. strilade, eftersom de redan hade lagt till sig den fertila kattens vanor.

Ja, varför skulle det inte vara ok? Så länge det går att kastrera den (kulorna har kommit fram och kattungen är frisk o mår bra) så är det absolut inget som säger att man inte kan göra det.

Man har forskat på vad det gör för skillnad på kattens utväkling, och i många fall var det positivt att kastrera kattungar väldigt tidigt (kommer inte i håg exakt ålder, men man pratade veckor) och före de var i könsmogen ålder. De äldre katterna hade störe risker vid operationen, samt att man kunde få mer stressade katter, som bl.a. strilade, eftersom de redan hade lagt till sig den fertila kattens vanor.

Det finns många för och nackdelar. Men jag tycker nog att TS med sin erfarehet får avgöra detta själv i stället för att bli påhoppad.

Absolut inte menad som påhoppning, men man får vel informera??

Vilka nackdelar ser du?

Jag har ingen kommentar alls ang. kastrering. MEN vi vet ju inte om TS bor i 17 rum & kök och kan dela katterna enkelt. Vi vet inte alls vad TS har för erfarenheter eller kunnskaper alls i detta fallet. Men då TS andra hona inte har blivit på smällen så borde knappast inte denna katthonan bli det heller. TS har ju skrivit att h*n har över 30 års erfarenhet av katter. Hur många år har du?

Inte 30, men jag anser heller inte att antal år är samma som hur mycket kunskap man har.

Men man får ju tydlgen inte tipsa eller informera om någon om man inte är äldst, så..

TS har ju skrivit att h*n har över 30 års erfarenhet av katter. Hur många år har du?

Tänk, de allra flesta människor jag träffat som kommit med det argumentet "Jag har minsann haft katt/häst/hund i 30 år så jag vet allt" är faktiskt oftast de som står utan kunskap, engagemang och förmågan att argumentera för sin sak. De har för vana att falla tillbaka på "erfarenheten" och är inte intresserade av att lära sig mer eller nytt. Bara en iaktagelse från min sida. ;)

Inte 30, men jag anser heller inte att antal år är samma som hur mycket kunskap man har.

Men man får ju tydlgen inte tipsa eller informera om någon om man inte är äldst, så..

Klart du får komma med tips och jag vet att det är brukligt att kastrera hankatter så tidigt nu och jag blev chockad och blev lika irriterad när jag hörde det första gången. Jag har arbetat med djur större delen av mitt liv och för mig låter det helt vansinnigt att kastrera en hankatt redan vid 4 månader, precis som några ett tag fick för sig att kastrera hankatter utan söva dem först utan bara lindade in dem i en filt.

Min nuvarande hankatt blev kastrerad när han var niomånader det tyckte vi var tidigt, han var könsmogen men hade inte börjat skvätta, precis då ska de tas enligt min erfarenhet. Även min förra hankatt blev kastrerad runt året.

Honkatten vill jag ska ha ett löp innan kastrering med ev P-piller tills kastreringen sker. Så dum är jag men jag tror att katterna mår psykiskt bra av det. Och jag tror att jag är tillräckligt smart för att sära på katterna innan det är dags för honans första löp. Och jag måste erkänna att av alla de katter vi haft tror jag inte någon har haft så kallade tysta löp. De har klart och tydligt talat om vad som är på gång. (bl a högt och mycket ljudligt) och
är man van att studera sina djur så märker man en förändring i deras beteende innan det är dags.

Tänk, de allra flesta människor jag träffat som kommit med det argumentet "Jag har minsann haft katt/häst/hund i 30 år så jag vet allt" är faktiskt oftast de som står utan kunskap, engagemang och förmågan att argumentera för sin sak. De har för vana att falla tillbaka på "erfarenheten" och är inte intresserade av att lära sig mer eller nytt. Bara en iaktagelse från min sida. ;)

Vad ville du ha sagt med det?
Att jag är utan kunskap? Eller utan engagemang?

Vad ville du ha sagt med det?
Att jag är utan kunskap? Eller utan engagemang?

Jag säger inget om dig då jag inte känner dig. Däremot så brukar människor som använder sin ålder/Antal års erfarenhet som argument ha slut på annat att säga. Det du citerade är helt enkelt bara en iaktagelse jag gjort, och jag kommenterade Åkes påpekande om erfarenhet.

Tänkte bara säga att dessa kattungar mår bra busar äter och har allmänt kul och de talar om för Frida att de är större än henne :)
Hadde mår bättre och tycker det är kul med dem men Hilda tycker att de är äckliga små kryp som ska hålla sig på avstånd.
Två små olika personligheter visar sig redan Charlie är den som hittar på mest rackartyg och Milou hakar på syrran men är lite mer cool och inte så på..
Milou kommer upp och lägger sig vid huvudkudden när jag går och lägger mig och spinner järnet Charlie lägger sig vid Hadde nere vid fötterna.
Kan man annat än le åt dessa små bus....

Här kommer en liten bildbomb till dig Åke :)

Foto1042.jpg

Foto1040.jpg

Foto1048P.jpg

Foto1049.jpg

Foto1051.jpg

Visst är dom :)
De har sovit hela dagen och nu så börjar de busa och det är så kul att bara se på dem när de far runt :) Ett under att de inte slår sig mer än de gör.
De far fram och står på huvudet rakt ner i golvet och upp på klätterställningen tar en paus sedan full fart igen.

Missade ditt inlägg..
De är papperslösa så huskatt är väl rätt benämning på dem.
Mamman ser dock ut som en skogis och såvitt jag förstår så var pappan långhårig (skogis)?.

De har ju kindskägg :) och Charlie har krage och tofsar på öronen och det börjar synas lite längre päls mellan tårna :) Andra som har mer erfarenhet av katter kanske har en bättre gissning.

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
C
Övr. Katt Först och främst, det är mitt i natten och jag borde sova, Har tagit en sömntablett och den börjar ju verka. Skriver därför lite mysko...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Haukur
·
Övr. Katt Efter ett lång katt-uppehåll hämtade jag idag hem två katter. En hona och en hane, de är syskon. Båda är ca 4 månader gamla och hanen...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: JustME83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama