Kattungar, födsel

M

Muin

Hej min katt fick ungar igår runt 10 tiden.
Hann (av personliga andledningar) bara se den fösta födas och när mamman åt upp något blodigt efter den, hon fick tre fina ungar och dom lever och äter.
Mamma är lugn, har ätit mycket (speciellt äggula:p) tar hand om dom och sådär.

Nu till frågorna, ibland om man känner noga kan man känna som en knöl långt inne i magen på henne, kan det vara nån som inte kommit ut? knölen känns bara ibland, kan det vara något organ?
Katten mår bra och är lugn.

De född kattungarna har kvar 2-4cm navelsträngar, ska jag ta bort dessa eller åker de bort av sig själva?

snabba svar tack. :)
 
Sv: Kattungar, födsel

Navelsträngarna trillar bort efter nån vecka.
Honan kan ta paus i förlossningen, min ena väntade 30 timmar mellan ettan och tvåan.
 
Sv: Kattungar, födsel

Okej tack :)
Nu känns det ingen knöl alls förutom ned mot ljumskarna men det kanske alltid är så? våra andra katter är hanar så..
prata med vet om hon blir dålig borde väl räcka?
 
Sv: Kattungar, födsel

Det är omöjligt att svara på om knölen är ett foster eller någon normal struktur i buken. Njurarna och urinblåsan kan kännas som knölar vid palpation. Njurarna sitter högt upp i buken vid sista revbenen. Urinblåsan sitter långt bak i buken. Håll noggran koll på din honkatt och om hon verkar må sämre, slutar äta eller ta hand om ungarna och ffa om hon får krystvärkar utan att det händer något bör veterinär kontaktas. Så här när det är helg kan det vara bra att kolla upp vilka veterinärmottagningar som är öppna ifall det skulle tillstöta komplikationer med mamman eller ungarna. Lycka till!
 
Sv: Kattungar, födsel

Livmodern brukar kännas hård efter förlossningen och kan lätt misstas för en kvarvarande unge, men det brukar gå tillbaka efter något dygn.

Navelsträngarna ska man undvika att ta på, då naveln är känslig för infektion. De torkar och faller av när naveln läker ihop.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp