Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
7A99B2E9-6091-4BB0-948B-408D87FF8212.webp

Höjdare tyckte katten. Gick å pratade efteråt efter mer.
Se om set håller i sig, den torkade kycklingen har han börjat eata redan innan påsen tog slut.

Visa bifogad fil 13916
Höjdare tyckte katten. Gick å pratade efteråt efter mer.
Se om set håller i sig, den torkade kycklingen har han börjat eata redan innan påsen tog slut.
De där är super att gömma medicin i! Jag använder de just nu för att ge Älva sitt kortison, och eftersom de är så mjuka så är det lätt att knåda in tabletter i dem. Lättare att få tag på än EasyPill, dessutom (och billigare!). :)

Sååå, tips till alla som behöver ge era små djur medicin i tablettform. :up:

De där är super att gömma medicin i! Jag använder de just nu för att ge Älva sin kortison, och eftersom de är så mjuka så är det lätt att knåda in tabletter i dem. Lättare att få tag på än EasyPill, dessutom (och billigare!). :)

Sååå, tips till alla som behöver ge era små djur medicin i tablettform. :up:
Bara hoppas han fortsätter gilla dom, han e ju omöjligt att hitta godis till. Det mesta ratas eller så älskar han det i början å innan första påsen är slut så kanske det går att leka med :meh:

Bara hoppas han fortsätter gilla dom, han e ju omöjligt att hitta godis till. Det mesta ratas eller så älskar han det i början å innan första påsen är slut så kanske det går att leka med :meh:
De finns ju i lite olika smaker, så kanske han inte tröttnar om du varierar dem lite grann? :)

Skulle han tröttna så kan jag rekommendera Orijens godis (jag har originalvarianten till Älva) eller Cosma Snackies. :up:

Nu är det bekräftat att Älva har den autoimmuna hudsjukdomen pemphigus foliaceus. Under de två veckorna som har gått har jag kunnat förbereda mig på diagnosen, så det känns ändå okej. Vi klarar det här. :heart
Så otroligt tråkigt. Det känns väldigt orättvist med tanke på vad du precis gått igenom. Hur ser det ut framåt med behandling och prognos? Jag har ingen erfarenhet av sjukdomen själv.

Bllääääääääää... Nån av katterna gick och kräkte upp en gigantisk spolmask på hundarnas filt :wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf: Filten in i tvätten direkt och katterna får en omgång avmaskningsmedel på direkten!

Så otroligt tråkigt. Det känns väldigt orättvist med tanke på vad du precis gått igenom. Hur ser det ut framåt med behandling och prognos? Jag har ingen erfarenhet av sjukdomen själv.
Ja, det är jättetråkigt. :( Älva skulle ju vara kärnfrisk i hela sitt liv, ju.

Förhoppningen är att det ska räcka att medicinera henne i några månader nu, och trappa ner dosen allt eftersom. Veterinären tror (eftersom Älva är så ung) att det ska vara möjligt att göra längre pauser i behandlingen, och att symptomen inte dyker upp igen på flera månader eller kanske till och med något år. Det finns såklart ingen garanti för att det blir så, men vi håller tummarna för det! Annars blir det behandling livet ut i så låg dos som möjligt för att försöka undvika biverkningar. Det är just dessa biverkningar på medicinen som är särskilt otäcka, men det är ju inte alla katter som får biverkningar! Om vi kan lyckas hålla henne medicinfri längre perioder så minskar ju också risken för biverkningar. :up:
Som jag förstår det så ska inte Älvas pemphigus påverka t.ex. livslängd, utan det handlar om att hålla utbrotten i schack. Nu har ju Älvas pemphigus visat sig på ett lite annorlunda sätt med blåsor på tassarna - många andra katter får ofta sår i öronen, i ansiktet, och/eller på nosen. När det blir sådana sår så kan jag gissa att de kan bli infekterade och kräva ytterligare vård, men jag hoppas att Älva slipper utslag i ansiktet även i framtiden när sjukdomen visar sig igen.
Det viktigaste är väl ändå att Älva verkar kunna leva ett helt fantastiskt liv sin sjukdom till trots. Hon har inte ont och mår inte dåligt. Kanske att hon blir lite hungrigare och så när hon äter kortison, men annars hoppas jag att hon ska kunna leva ett normalt kattliv utan att ens veta om att hon är sjuk. Så länge medicinen fungerar som den ska och inte ger biverkningar så är allt, trots allt, bra. :heart
(Förlåt för novell!)

Dumma betjänten har borstat Pälsfröken med lite tvång, hon blev så paff att hon inte rikligt stretade emot :angel: men begynnande tova mellan frambenen är borta och det är hon med, gömt sig fint :o

@Caoimhe :heart
@BobberiBoo var tacksam att du har egen maskin och inte är hänvisad till tvättstuga.
Japp att ha eget hus med egen tvättmaskin är guldvärt ibland!! Får hoppas tabletten tar skiten nu. Jätte räligt ju :wtf:

Förhoppningen är att det ska räcka att medicinera henne i några månader nu, och trappa ner dosen allt eftersom. Veterinären tror (eftersom Älva är så ung) att det ska vara möjligt att göra längre pauser i behandlingen, och att symptomen inte dyker upp igen på flera månader eller kanske till och med något år. Det finns såklart ingen garanti för att det blir så, men vi håller tummarna för det! Annars blir det behandling livet ut i så låg dos som möjligt för att försöka undvika biverkningar. Det är just dessa biverkningar på medicinen som är särskilt otäcka, men det är ju inte alla katter som får biverkningar! Om vi kan lyckas hålla henne medicinfri längre perioder så minskar ju också risken för biverkningar. :up:
Som jag förstår det så ska inte Älvas pemphigus påverka t.ex. livslängd, utan det handlar om att hålla utbrotten i schack. Nu har ju Älvas pemphigus visat sig på ett lite annorlunda sätt med blåsor på tassarna - många andra katter får ofta sår i öronen, i ansiktet, och/eller på nosen. När det blir sådana sår så kan jag gissa att de kan bli infekterade och kräva ytterligare vård, men jag hoppas att Älva slipper utslag i ansiktet även i framtiden när sjukdomen visar sig igen.
Det viktigaste är väl ändå att Älva verkar kunna leva ett helt fantastiskt liv sin sjukdom till trots. Hon har inte ont och mår inte dåligt. Kanske att hon blir lite hungrigare och så när hon äter kortison, men annars hoppas jag att hon ska kunna leva ett normalt kattliv utan att ens veta om att hon är sjuk. Så länge medicinen fungerar som den ska och inte ger biverkningar så är allt, trots allt, bra. :heart
(Förlåt för novell!)
Håller tummarna för er :heart

(Förlåt för novell!)
Håller tummarna :heart

Nikita vill lägga ut annons på blocket ikväll. Idiotiska slav som inte fattar att torrisar är det enda som är tjänlig kattföda. Blötmat är äckligt och rynkas nos åt. Slaven är lite :confused: eftersom exakt samma smak och märke slickades upp igår :d och torrisarna åts lite förstrött. :meh:
Kom igen @MJLee bara bita ihop och se om något trix funkar? Använd fantasin eller sno någon av mina, det går..till slut eller en stund senare.
/hallonsaft gråhårig och stolt.

Hur är det - måste Älva äta kortison @Caoimhe eller skulle hon kunna bli hjälpt av ex spray eller salva när hon får utbrott? Eller är kortisonet för att behandla inifrån så att säga och blåsorna bara ett symptom på sjukdomen?

Vi håller alla tummar och tassar för att hon kommer slippa jobbiga utbrott och får ett långt och lyckligt liv hos dig :heart

Hur är det - måste Älva äta kortison @Caoimhe eller skulle hon kunna bli hjälpt av ex spray eller salva när hon får utbrott? Eller är kortisonet för att behandla inifrån så att säga och blåsorna bara ett symptom på sjukdomen?

Vi håller alla tummar och tassar för att hon kommer slippa jobbiga utbrott och får ett långt och lyckligt liv hos dig :heart
Hon får äta tabletter. Hennes immunförsvar går till attack mot hennes hud (i Älvas fall trampdynorna) och då bildas bland annat dessa blåsor, sårskorpor och flagnande hud. Som jag förstår det måste hon alltså behandlas inifrån för att få immunsvaret att tagga ner mot huden.

Tack! :heart Jag tycker att hon, trots allt, verkar rätt nöjd med att jag är hennes matte. Och jag är så glad att jag har henne - trots att det inte riktigt gick som jag tänkt mig hälsomässigt så skulle jag inte byta ut henne för något i världen! Det är ju hon och jag nu. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka