Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska alldeles strax åka och hämta Lillfisk från veterinären. Tandlossning blev diagnosen, så dom har dragit totalt fem av framtänderna. Har lite lagom ångest över vad det kommer att landa på. Glömde såklart att fråga det när veterinären ringde för att meddela hemgångstid.
Men lillfisk då :heart Hoppas kostnaden inte är allt för vidrig även om mirakel händer sällan.

Idag fick jag äntligen besked från försäkringsbolaget om att de ersätter Älvas veterinärbesök. Jösses vad skönt det var att få bekräftat, särskilt eftersom det tog över en vecka att få beskedet (jag försökte direktreglera från veterinären) och jag fick punga ut nästan 8000 kronor på plats (utöver de ca 800 som jag lagt på tidigare besök). Jag hann börja tro att det skulle bli problem eftersom hon är så ung och redan visar tecken på en livslång sjukdom, men de täcker allt! :bow:
Jag kommer nog aldrig vilja välja ett annat bolag till framtida katter trots att den fasta självrisken försvunnit, för de har varit helt fantastiska med Luna och nu även Älva. Frågan är om de någonsin låter mig försäkra en katt hos dem igen. :p

Har du fått besked om vilken sjukdom det rör sig om?

Hur får man en katt att gå från matkat(t)astrof till mätt och glad? eller kvällens inlägg om totalt missförstådd Pälsfröken till nöjd Pälsfröken :angel:

Uppenbarligen tyckte hon att det inte var nödvändigt att äta maten idag, såsen var ju slut.
Efter många försök att få den ouppfostrade betjänten att fatta genom att titta på maten, sätta sig vid maten, krafsa vid skålen och några desperata gos och störningsattacker på betjänten som korkad betjänt inte förstod så petade hon i sig det.
Och vad händer då?
Jo, betjänten serverar mera mat efter en stund som är uppblandad med rå äggula. Pälsfröken var inte så mätt i magen tydligen visade det sig snabbt, dock vispade jag den lite och har sparat ungefär hälften till imorgon. Vilket jag brukar göra och det var dags för äggula idag så inget hon fick extra som muta, undras om hon börjar ha lite koll när det är dags och därför testade lite gränser idag? :nailbiting:
Sen var det en betydligt mera nöjd Pälsfröken som la sig och somnade gott.

vojta2.webp

Vojta hade feber igen imorse så iväg till veterinären igen. Febersänkande spruta och en spruta som boostar immunförsvaret. Sen ska hon ha tabletterna oavsett om tempen är hög eller inte. Kommer febern tillbaka ska jag dit på tisdag för ny spruta som sänker febern (samma som tabletterna men ibland funkar injektion bättre) och om febern håller sig i schack, först på torsdag nytt besök med ny immunboost spruta.

Har fått veterinärens mobilnummer ifall det är något speciellt i helgen också.

Hon, Vojta alltså, inte veterinären är ju FIV-positiv men veterinären tror inte att det gått över till AIDS då slemhinnorna ser fina ut, utan arbetshypotesen är att det är något annat virusliknande som hon pga FIV:en inte själv kan bekämpa då hon blir pigg och som vanligt av bara febersänkande medicin. Därför har hon idag även fått en medicin som ska hjälpa immunförsvaret ta hand om bacillen.

53 Euro för detta besök.

Visa bifogad fil 13818
Vojta hade feber igen imorse så iväg till veterinären igen. Febersänkande spruta och en spruta som boostar immunförsvaret. Sen ska hon ha tabletterna oavsett om tempen är hög eller inte. Kommer febern tillbaka ska jag dit på tisdag för ny spruta som sänker febern (samma som tabletterna men ibland funkar injektion bättre) och om febern håller sig i schack, först på torsdag nytt besök med ny immunboost spruta.

Har fått veterinärens mobilnummer ifall det är något speciellt i helgen också.

Hon, Vojta alltså, inte veterinären är ju FIV-positiv men veterinären tror inte att det gått över till AIDS då slemhinnorna ser fina ut, utan arbetshypotesen är att det är något annat virusliknande som hon pga FIV:en inte själv kan bekämpa då hon blir pigg och som vanligt av bara febersänkande medicin. Därför har hon idag även fått en medicin som ska hjälpa immunförsvaret ta hand om bacillen.

53 Euro för detta besök.
Vad tråkigt att det krånglar! Vi håller tummarna för att det är något simpelt och snabbt övergående!

Superfin kise, för övrigt. :heart

Älva ääääälskar balkongen! :love: Det är så spännande nu när det börjar flyga alla möjliga fåglar och insikter ute. Många timmar har spenderats här ute de senaste dagarna.

Vill så gärna, gärna näta in min pyttbalkong så Nikita kan sitta där och sola men den vetter mot gatan och jag tror inte HV blir så glad om jag gör det. Måste fråga lite försynt. :nailbiting:

Vill så gärna, gärna näta in min pyttbalkong så Nikita kan sitta där och sola men den vetter mot gatan och jag tror inte HV blir så glad om jag gör det. Måste fråga lite försynt. :nailbiting:
Fråga, jag har nå grönt hönsnät eller vad det var syns knappt.

Funderade om min katt var på väg att ramla ner eller nåt han meddelade väldigt högt å tydligt att han ville in.

Du behöver inte hyresvärdens tillstånd utan får näta in såvida du inte borrar/skruvar/förstör balkong eller fasad.

"Får jag sätta upp ett kattnät på min balkong?
Ja, det får du och hyresvärden kan inte neka dig att göra detta."
Källa: https://www.hyresgastforeningen.se/...far-jag-satta-upp-ett-kattnat-pa-min-balkong/

När jag skulle näta så ringde jag förvisso hyresbolaget och spelade totalt okunnig fast jag visste detta men endast då grannen med balkongen bredvid är väldigt åsikts full :p:yuck:
Förvaltaren sa rakt av att: JA! helt okej och inget vi kan neka till om inget i huset blir förstört och jag kan tipsa om att använda rörklämma på balkongräcket så får du bra stabilitet och går att köpa billigt och tål väder. Om någon (vilket han sa med lite betoning) har åsikter så be den ringa mig direkt så tar jag hand om det.

Grannen öppnade såklart mun till mig ganska fort.
Mitt svar:
Enligt djurskyddslagen så är det krav då jag bor högt och enligt hyresgästföreningen är det okej.
Jag har kollat och tror :angel: det är okej men ring XX som är förvaltare på hyresbolaget så tar han säkert hand om dina frågor så snart han kan.

Jag är en elak bitch ibland jag vet men hon har tuggat till det och det var så frestande :rofl:

Jag vet men är ändå för feg för att fråga trots första hands kontrakt.

OT: Nikitas favoritposition är med framtassarna hängande på ryggen och magen på min axel medan jag håller upp henne i armvecket.

39211089920_fefc6cd854_m.jpg

Dock så är det inte en position som jag orkar hålla hur länge som helst, men så fort jag försöker ändra så hakar hon sig fast och ger mig de mest lidande blickar.

40978033902_9efc518be2_m.jpg

Måste fråga. Min kattmat är slut och hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag inte förbi arken zoo på ett tag. Vilken kattmat (torrisar) är minst värdelös av dom man kan köpa i mataffären??

Måste fråga. Min kattmat är slut och hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag inte förbi arken zoo på ett tag. Vilken kattmat (torrisar) är minst värdelös av dom man kan köpa i mataffären??

Jag vet att jag har köpt Bilanx i paniksituationer. Inte bra men inte direkt dåligt heller. Katten äter inte blötmat? Där finns det bra märken, Mjau/Bozita tex.

Jag vet att jag har köpt Bilanx i paniksituationer. Inte bra men inte direkt dåligt heller. Katten äter inte blötmat? Där finns det bra märken, Mjau/Bozita tex.
Jo det gör dom men eftersom dom bara äter lite grann då och då så måste maten kunna stå framme. Dessutom om det är blötfoder försöker hundarna bryta sig in genom barngrinden för att komma åt det :meh: Bättre dom får ha torrisar stående och får blötmat bredvid när jag kan låsa in dom i badrummet en stund.

Finns Bilanx på typ maxi och liknande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka