Jag får inte i Luna nya antibiotikan.
Luna har alltid varit en extremt okomplicerad katt i all hantering. Även när hon har fått medicin i pastaform har hon varit snäll och stilla, även om hon ogillat det. Medicin i tablettform har vi löst med EasyPill eller annat mjukt godis som vi bakar in tabletten i. Det är även det vi gjort med Vetrimoxinet, som hon ju fått fram tills nu när bakterierna visat sig vara resistenta. Nu har vi fått Bactrim, och det funkar INTE. Hon luktar knappt ens på godiset med minsta lilla pillerbit i. Jag kan inte heller smöra in biten och lägga den i hennes mun, för hon får panik. Tablettingivare ger ännu mer panik.
Efter att ha misslyckats både igår kväll och i morse med tabletterna så fick jag antibiotikat utskrivet i flytande form. Det borde ju funka smidigt, tänkte jag, men knappt fick jag i henne en enda droppe innan hon började fnysa och spotta och slet sig ur min famn. Sedan skummade det fruktansvärt mycket från hennes mun medan hon sprang runt i panik. Hon till och med spydde av det hela. Jag trodde att jag lyckats förgifta min katt och var säker på att hon skulle dö där och då.Veterinären bedyrade dock att det bara vara att hon avskydde smaken.
Sååå, nu får vi försöka gå tillbaka till tabletterna. Jag får försöka krossa en dagsdos och blanda med lite blötmat (paté) som jag sedan ska försöka få i hennes mun på något sätt??? Vi skulle dock vänta till kvällen, så att Luna fick bearbeta och glömma traumat med den flytande medicinen.
Det är helt otroligt att Luna inte hatar mig. Efter den hemska upplevelsen i förmiddags så tog det ändå inte lång tid innan hon visade mig kärlek igen.Om jag bara kunde förklara för henne varför jag utsätter henne för det här...
Vi har samma problem med vår katt. Lösning blev att mosa tabletterna i grädde och ge i med medicinspruta (checkat med vet och det var ok göra så).
Men man får ju börja med att linda in hela katten i en filt
Sen så ska örat sköljas två ggr om dagen också. Vi är inte populära direkt efter behandlingen och hunden får sig också en släng om han kommer för nära då
Men han förlåter oss ganska snabbt