Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi en ny katt på besök vid granntomten. Holger och Skillith var på helspänn. Vi var ute och hade deras ryggar ifall det skulle ske nåt.

Mini var också ute. Han bjöd på en show som fick mig att kissa på mig av skratt. Är så ledsen att jag inte hade mobilen på mig.

Mini såg inte den nya katten så han sprang förbi den flera gånger tills han i farten fick syn på den :rofl: Jag har aldrig sett en katt göra de ninjarörelserna, någonsin. Det var allt från krabbgång med tillhörande skutt på två ben, baklängesvolter. Han använde hela artilleriet så att säga, samtidigt :rofl:
Till slut ledsnade Skillith och jagade bort den nya katten. Nya kissen såg mest förvånad ut över Minis konstiga show. Den verkar dock vänlig. Varken Holger eller Skillith verkade särskilt besvärade. Skillith var nog mest rädd om lillebror.

Vad jag vet är det Minis första träff med en ny katt.

Jon har varit "bråkig" idag. Först ställde han sig och kissade i lådan, vilket han aldrig gör annars. Matte fick snällt tvätta rent hela kattlådan efter herrn (det luktar mycket mer när det kommer kiss på väggarna i lådan och jag avskyr det). Sen noterade han den nya orkidén, som inte såg ut som de brukar, och bestämde sig för att kolla om den gick att äta. Det gjorde den och han fattade inte varför jag sa "Nej!" åt honom. Fick ju skylla mig själv som ställt den där han kom åt den utan problem. :p

Börjar han komma i trotsåldern tro? 🤔 Eller är han bara en helt normal liten katt kanske? :rofl: Han är ju så lätt att leva med att jag ibland glömmer bort att han är en katt.

Det är så kul hur olika katterna reagerar på tillsägelser 😁
Om Prada gör något otillåtet, hon har en grej för rent trä och vill gärna klösa på undersidan av soffbordet 😅
Det räcker med att säga Prada med tydlig och bestämd röst så stirrar hon på mig och springer iväg.
Säger man till Paisley, tex att inte tugga på ledljusen glor hon på mig, du är inte min mamma 🖕 och fortsätter 😂
Kantarell gör (än så länge) inga dumheter ❤️

Om Prada gör något otillåtet, hon har en grej för rent trä och vill gärna klösa på undersidan av soffbordet 😅
Det räcker med att säga Prada med tydlig och bestämd röst så stirrar hon på mig och springer iväg.
Säger man till Paisley, tex att inte tugga på ledljusen glor hon på mig, du är inte min mamma 🖕 och fortsätter 😂
Mammas pojke :D

Megara och Paisley är definitivt brothers from another mother. När hon gnager på allt från mig till kablar till soffan och jag säger åt henne att sluta får jag en svavelgul blick och mer demonstrativa tuggtuggtugg :meh:

Kim hittar Bara på hyss när han är uttråkad, typ tuggar på växter han inte får... det är rätt tydligt att det bara är för mattes reaktion när han sitter och tokstirrar på mig samtidigt som han viftar med tassen i närheten av blombladen. "I'm not touching it, I'm not touching it... Duuh!"
Lite som Johan Glans "Titta mamma, jag springer med saxen! Jag är mogen.." :D

Kim hittar Bara på hyss när han är uttråkad, typ tuggar på växter han inte får... det är rätt tydligt att det bara är för mattes reaktion när han sitter och tokstirrar på mig samtidigt som han viftar med tassen i närheten av blombladen. "I'm not touching it, I'm not touching it... Duuh!"
Lite som Johan Glans "Titta mamma, jag springer med saxen! Jag är mogen.." :D
Så gjorde Prillan (orientalen) också. Jag inbillade mig ett tag att jag kunde ha hibiskus här hemma och hon älskade att tugga på spetsarna på bladen. Såg jag henne, så harklade jag mig och hon tittade på mig, närmade sig sakta ett blad med munnen, jag sa "Prillan...", hon öppnade saaaakta munnen och då brukade jag gå dit för att plocka bort henne från den. Hennes blick var verkligen full i :devil: och hon var så söt när hon gjorde det. :rofl:

Jon är betydligt lugnare än vad de två busråttorna var. Han brukar jama lite och rulla på mattan om han vill ha uppmärksamhet. Enda gången han börjar peta på en bläckpenna och lägga sig på tangentbordet är när det strax är dags för kvällsmaten. Det är det viktigaste på hela dagen enligt honom.

Hittade några små kattfigurer som jag villhövde.

En korthårig Älva som Juno så klart behövde undersöka.

IMG_20220503_191120.webp

Det är så fascinerande hur mycket Kantarell tar efter Paisley 😁
Paisley har inte påverkats av Prada alls, hon var alltid varit sin egen medan Kantarell är mycket mer formbar.
Paisley har mycket olika ljud för sig bla ett som hon alltid gör när hon är på lekhumör. Det har Kantarell tagit efter och nu låter han på samma sätt när han vill busa 😁
Det är ju väldigt praktiskt för dem så hör de direkt om det är bus på gång.

Alltså kära Kyra
Hon älskar mat.
Särskilt den jag äter
Men jag brukar inte ge av den maten.
Kan spara lite rå köttfärs ibland och så.
Hennes min när jag säger att du faktiskt har mat i din skål.
Sen sitter hon och spinner vid mitt huvud när jag ska sova.
Sötnöten

Nu höll tusan himlen på att trillar ner tror jag. Jon höll på att sova sig igenom sin lunch! Och jag som är svintrött och allmänt hjärndöd fick påminna honom (ren tur att jag kom ihåg att han skulle ha mat :rofl:)! Han låg och sov så gott i mitt knä den lilla snutten, men självklart flög han upp när jag sa det magiska ordet "mat". När vi kom ut i köket, han först med svansen i vädret, så såg jag att skafferiet stod på vid gavel och det tomma tepaketet stod på bänken. Min hjärna fungerar verkligen inte bra idag...

Jon fick lite torrfoder nu när han blivit bättre i munnen (ger honom 50/50 torr- och blötfoder), sen fick han sitta och ge mig tassen för några bitar och så fick han lunchen. Nöjd kisse som mumsar mat nu. :D

Hmm...jag misstänker att Jon är avundsjuk på mina orkidéer? :confused: Han verkar tycka att jag har ägnat alldeles för mycket tid åt dem sedan jag skaffade dem. Än så länge verkar han strunta i dem när jag inte är hemma eller när jag sover, men vid två tillfällen nu så har han försökt tugga på dem när jag är i rummet! Det känns väldigt demonstrativt och inte att han gör det för att det är smaskens.

Så idag lekte vi extra mycket med en av hans favoritleksaker; två hopknutna skosnören. :rofl: Hoppas han tycker att matte har skött sig lite bättre idag.

Igår var jag och kollade på fina katter på utställning i Hässleholm. :love: Haha, man känner ju lite när man går där och kollar in i burarna att en sådan vill jag ha, en sådan vill jag ha, mm, en sådan skulle jag kunna tänka mig... Men skogisen är min hjärteras. :heart

Jag fick mig också en liten chock när jag gick där, för de allra flesta katterna var så smååå! Såg några sockersöta burmillor och insåg att, okej, mina katter är ändå ganska stora. (Särskilt Juno. När vi är ute i selen så får vi ofta kommentarer om att "Oj, hon är STOR." :p
) Sedan snubblade jag över Maine Coon- och skogishanarna, och insåg att mina katter är alldeles lagom stora. :laugh:

Igår var jag och kollade på fina katter på utställning i Hässleholm. :love: Haha, man känner ju lite när man går där och kollar in i burarna att en sådan vill jag ha, en sådan vill jag ha, mm, en sådan skulle jag kunna tänka mig... Men skogisen är min hjärteras. :heart

Jag fick mig också en liten chock när jag gick där, för de allra flesta katterna var så smååå! Såg några sockersöta burmillor och insåg att, okej, mina katter är ändå ganska stora. (Särskilt Juno. När vi är ute i selen så får vi ofta kommentarer om att "Oj, hon är STOR." :p
) Sedan snubblade jag över Maine Coon- och skogishanarna, och insåg att mina katter är alldeles lagom stora. :laugh:
Något jag tyckte var roligt när jag klev in på en utställning var att det hördes precis i vilken sektion av burar kategori 4 höll till 😂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
556
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
972
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka