Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att alla katter har längre svans än en britt (bortsett från de som inte har svans då) :D
En av mina huskatter brukade lägga sin låååånga svans över ryggen och sedan mellan öronen som kattunge och ibland även som vuxen 😍 så himla fin med sin långa svans.

Så gör Paisley 😍
Alltid när man pratar med henne så lägger hon svansen över ryggen och fram mellan öronen ❤️
Skjuter rygg samtidigt, annars hade den inte räckt fram 😄

Äsch Megara tuggar ändå så mycket på mig att en gång mer eller mindre spelar ingen roll :grin:
Tur att vi älskar våra pirayor, hur skulle vi annars stå ut med dem när de känner behov av att testa huggtänderna ;)

Men Kingen börjar faktiskt bli bättre, just nu har jag faktiskt inga sår efter honom och det har gått två veckor nu sedan senast han oprovocerat hoppat på och bitit mig i armen.

Min ena katt har börjat kissa på min sida av sängen. Ena gången när jag stod bredvid och igår när jag skulle gå och lägga mig. Det har gått flera dagar mellan gångerna men nu är jag orolig att det är uvi eller liknande. Ska hålla koll på henne lite innan jag ringer veterinär så jag kan se om hon verkar kissa annorlunda. Samtidigt känns det inte helt orimligt att det är protest mot något för så har hon gjort förut, bara inte i sängen. Vet bara inte mot vad i så fall. Ingenting har ändrats :(

Lillebror har härjat sen innan midnatt - han har kommit på att han kan åla in under sängen liggandes på rygg och kloa järnet..och rusa runt, hoppa på allt, tillbaka under igen..stängde ute honom från sovrummet först men då hojtar han ju så att jag är övertygad om att han stör grannarna på riktigt :arghh::cautious::mad: . Jag gav upp och gick upp för en timme sen, i ett försök att låta sambon sova lite åtminstone. Så nu sitter jag på köksgolvet för att katterna inte ska gå runt och vråla efter frukost..de kan nämligen inte få mat nu på morgonen. Lillebror ska till veterinären för tandkoll = narkos = fasta. Passade på att klippa klorna på dem iaf :devil: .

(När vi flyttade in här så körde vi "inga katter i sovrummet". Men när Lillebror började visa symptom på stress - putsa bort päls - i somras, släppte vi på det och han tycker verkligen om att få vara med i sängen - vilket han ju är van vid efter ett gäng år med mig i en etta..så nu är det ju kört - blir han utestängd på nätterna så vrålar han nonstop. Hade vi bott i hus så hade det väl gått att ignorera. Men vi bor i ett äldre lägenhetshus, och jag vill faktiskt inte riskera att bli vräkt för att grannarna inte får sova...så då är det ju svårt att få slut på det.)

Jag älskar den här katten något enormt :heart .

Ni kan väl hålla tummarna för att veterinären hittar orsaken till att han börjat slicka bort päls igen idag :( . Han gjorde det i somras som sagt (aldrig någonsin gjort innan. Miljöombyte, understimulans etc - aldrig.). Men det visade sig i höstas att det blivit miss vid sommarens tandkoll = han hade förmodligen ont i munnen..det gick över och pälsen kom tillbaka. Men sen ett antal veckor är den borta igen. Zylkene och Feliway Optimum sen i somras/höstas.

Senast ändrad:
Nu är herrn lämnad hos veterinären. Jag sa att om det inte verkar vara tänderna så vill jag att vi går vidare eftersom jag verkligen är bekymrad över att han slickar bort päls. Hon ska läsa igenom hans journal ordentligt och lägga upp en plan för det. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter utan litar på hennes bedömning, men jag vill veta om det är fysiskt eller stress. Och vad jag kan göra åt det. Men vi börjar med munnen, som ändå inte går på försäkringen (vilket vidare utredning gör om det inte är tänderna som är problemet).

Det blir vidare utredning för Lillebror framöver.

En pytteliten tand längst bak i munnen togs bort och av nån anledning har en fistelgång bildats där en huggtand suttit i överkäken (det syns ingenting på röntgen. Men veterinären öppnade och försökte rensa. I somras och höstas hade han bitar och fragment som låg där och störde, nämligen. Själva tänderna drogs för åtminstone ett par år sen, minns inte exakt just nu men det var de första som drogs på honom.). Och en del tandsten som togs bort. Början till TR på rötterna på de nedre huggtänderna men inte så att de tas bort nu. Överlag tyckte veterinären att det ser helt okej ut i munnen, men mer tandsten än de flesta får.

Njurvärdet ligger stabilt. Han har ju nedsatt njurfunktion, men ligger stabilt ungefär där han brukar. Så njurarna bör inte vara orsaken.
Sköldkörteln kollades också (blodprov). Där ligger han något högt, men inom ramen för vad äldre katter kan ligga enligt veterinären. Inget att behandla i dagsläget, men vi tar med oss det vidare.
Blodtrycket gick upp lite i början av narkosen, vilket inte hänt förut. Blodtrycket ska därför kollas vid återbesöket.

Blä.. jag känner att jag kommer att behöva ett bollplank, om inte annat så för att resonera lite. Så kanske kommer att starta en egen tråd. Men orkar inte just nu.
Narkosen gick iaf bra, både innan-under-efteråt. Nu är herrn hemma och tydligt påverkad av medicinerna.

Nya klösträdet är här, älskar Amazon 😁
Superfint och perfekt storlek!
Kantarell godkände direkt 🐱
IMG_20220426_140047.webp

Kantarell låg och sov i trädet nu när jag kom hem 😍
Paisley och Prada sover alltid i sängen, Kantarell gör det när bara jag eller sambon är hemma, annars tycker han det blir lite för trångt. Alla tre är katter som är sociala på avstånd, de vill gärna vara där vi är men samtidigt hålla en viss distans till oss och till varandra, är inga katter som sover i hög 😁
Prada sover dock på min kudde.
Kantarell brukar sova i sambons fåtölj i vardagsrummet när jag kommer hem efter mina kvällspass men nu har han en gosig plats i sovrummet, det känns bra i mattehjärtat ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
549
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
972
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka