Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer antagligen satsa på Mush om han fortsätter att gilla det. Verkar ju ändå ganska smidigt, fram med några bollar ur frysen och katten får precis vad den behöver. Inga tillsatser i form av spannmål eller socker utan så naturligt det kan bli för en innekatt.

Men jag kommer fortsätta att blanda ett tag till iaf i veckorna. Vill att han nästan ska ha fri tillgång på mat nu medan han är så pass liten (3 månader).
Hunden äter färskfoder sen många år, gammelkatten torrfoder (fri tillgång)+blötmat 2 ggr/dag. Kattungen får alla tre i dagsläget.
Skönt att kunna ha fri tillgång även när man är borta, därför har jag gärna torrfoder framme även om de gärna får äta mer blött än torrt.

Hunden äter färskfoder sen många år, gammelkatten torrfoder (fri tillgång)+blötmat 2 ggr/dag. Kattungen får alla tre i dagsläget.
Skönt att kunna ha fri tillgång även när man är borta, därför har jag gärna torrfoder framme även om de gärna får äta mer blött än torrt.
Mina andra katter har bara ätit blötmat, denna får torrt enbart för att han är van vid det och jag vill att det ska finnas något åt honom även när vi inte är hemma.
Så mush är nytt för mig och jätteglad att han gillar det :)

Idag ska Fröknarna iväg på vaccination och hälsokontroll. Tandstensrens får bokas in separat senare, men det är skönt att få klart vaccineringen och fylla i alla papper så att jag slipper tänka på det sedan.

Det brukar vara en del kattgnäll involverat i hela upplevelsen. Bli inpackade i sin resväska. Åka. Lyssna på nya ljud och lukta mystiska lukter. Bli klämd på magen, vägd, tittad i munnen och känna sig övergreppad rent allmänt innan det kommer en nål som tvångssticks... Tja. Ingen skulle väl uppskatta det. ;)

Alltså åh :love: Min Alice brukar inte vilja ligga i sängen samtidigt som jag sover i längre perioder (jag rör antagligen för mycket på mig i sömnen :angel:) men i natt vid fyratiden så vaknade jag av en mjuk nos och kuddkinder som drog sig mot min ena hand/arm 😍😍
Det är inte något som brukar hända så det blev ju bara rent av mysigt att få vakna av :love: klappade henne lite och sedan somnade om :heart

Vet ni vad som fick Alice att inviga den nya kattlådan? De satte in en ny spis inne hos mig igår så jag flyttade in gamla kattlådan till sovrummet där hon fick vara instängd i några timmar medan de höll på. De släppte ut henne sedan och när jag kom hem så kände jag den välbekanta doften.
Kollade kattlådan i sovrummet - tom :eek:
Skyndade mig till badrummet och mycket riktigt, hon hade motvilligt använt den istället :rofl: den gamla var ju i fel rum! :cautious: :rofl:
Men jag börjar tro att hon föredrar den gamla. Dock så kan det väl vara trevligt med en extra om den andra är använd.

Vet ni vad som fick Alice att inviga den nya kattlådan? De satte in en ny spis inne hos mig igår så jag flyttade in gamla kattlådan till sovrummet där hon fick vara instängd i några timmar medan de höll på. De släppte ut henne sedan och när jag kom hem så kände jag den välbekanta doften.
Kollade kattlådan i sovrummet - tom :eek:
Skyndade mig till badrummet och mycket riktigt, hon hade motvilligt använt den istället :rofl: den gamla var ju i fel rum! :cautious: :rofl:
Men jag börjar tro att hon föredrar den gamla. Dock så kan det väl vara trevligt med en extra om den andra är använd.

Det behöver inte ha varit så mycket trauma. Ibland behöver ju katter lite hjälp bara att våga bryta mönstren.

När jag fick hem Mini (vuxen) så hade jag kattlåda I en HOL från Ikea. Denna vägrade Mini gå in i. Jag fick köpa en extra låda med huv åt henne. Som Liten vägrade använda för all del. Jag provade byta plats på lådorna men utan skillnad.

Ett par år senare flyttade jag, katterna och lådorna. Då gick det jättebra för Mini att även gå in i HOLmöbeln och för Liten att gå in i den täckta lådan. Tre år senare kvarstår det. Lukas har även lärt dem lite av det fina att primärt bajsa i en låda och primärt kissa i en annan även om de inte är lika duktiga på det som han.

Kattlogik.

Det behöver inte ha varit så mycket trauma. Ibland behöver ju katter lite hjälp bara att våga bryta mönstren.

När jag fick hem Mini (vuxen) så hade jag kattlåda I en HOL från Ikea. Denna vägrade Mini gå in i. Jag fick köpa en extra låda med huv åt henne. Som Liten vägrade använda för all del. Jag provade byta plats på lådorna men utan skillnad.

Ett par år senare flyttade jag, katterna och lådorna. Då gick det jättebra för Mini att även gå in i HOLmöbeln och för Liten att gå in i den täckta lådan. Tre år senare kvarstår det. Lukas har även lärt dem lite av det fina att primärt bajsa i en låda och primärt kissa i en annan även om de inte är lika duktiga på det som han.

Kattlogik.
Ja, men hon brukar föredra att stå med framtassarna utanför lådan och den nya har kanske lite väl hög kant för att kunna göra det bekvämt. Hon kan säkert vänja sig men samtidigt tänker jag på de alla gånger jag läst här på buke hur man låtit katten välja typ, "de trivs bäst på den sanden" etc etc..
Känns lite som att jag borde låta Alice välja :o

Jag är orolig för Megara men jag vet inte varför. Hon går på lådan, äter, dricker, är definitivt inte uttorkad, när jag klämmer och försöker se om hon har ont någonstans så verkar det inte så - att hon bits är naturligt men hon piper inte till. Hon ligger med baken mot mig, men det kan bero på att jag klippt klor, hon sov inte hos mig i natt utan under soffan på bäddmadrassen, kom ut när jag ropade på henne men tittade på mig och gick sedan in. Satt och kollade på mig när jag tittade under soffan. Har lite stora pupiller som hon är oroad över någonting. Hon vill inte leka lika vilt som vanligt men hoppar efter Da Bird.

Jag tycker bara hon känns allmänt låg. Det är svårt, att ta henne till vet, det är ju också ett trauma.

Ja, men hon brukar föredra att stå med framtassarna utanför lådan och den nya har kanske lite väl hög kant för att kunna göra det bekvämt. Hon kan säkert vänja sig men samtidigt tänker jag på de alla gånger jag läst här på buke hur man låtit katten välja typ, "de trivs bäst på den sanden" etc etc..
Känns lite som att jag borde låta Alice välja :o

Ja jag menade inte du skulle tvinga henne. Utan att hon kanske hux flux väljer den sen/fortsätter välja den. För hon har ju just valet. Eller hade du tänkt ha bara en låda?

Kissarna har överlevt årets vaccineringsstick, och har fått en snabbcheck. Brunetten åt det knubbigare hållet, och Skönhetsmissen lagom. Fina öron, ögon, hjärtan på alla närvarande. Något uppjagade, men snälla och accepterade nålstick utan större reaktioner.

Så pust. Nu är det klart. Jag bokade in på dem ordentlig tandkoll i slutet av oktober, så att Vet kan röntga och se hur tandhalsarna ser ut. Framförallt på FORL-fröken, men jag tänkte att de lika gärna kan ta tandsten om Brunetten också om jag ändå måste åka dit.

Någon sprang in och ut på balkongen som en tätting.

En alldeles för snäll matte la ut en filt.
Någon har sovit på balkongfilten i över en timme nu. Matte håller sakta på att frysa ihjäl och inser att det nog var en rätt dum idé. Jag kommer nog aldrig mer kunna stänga balkongdörren.... 🙈
IMG_20201002_180423.webp

Har också bokat vaccinering för båda i nästa vecka. Sen börjar det väl bli dags att boka kastrering för lillfröken.

Apropå låd-diskussionen ovan: hur byter man lättast sand? Helt i en av lådorna? Eller lite i varje? Jag är sugen på att testa nåt mer miljövänligt.

Har också bokat vaccinering för båda i nästa vecka. Sen börjar det väl bli dags att boka kastrering för lillfröken.

Apropå låd-diskussionen ovan: hur byter man lättast sand? Helt i en av lådorna? Eller lite i varje? Jag är sugen på att testa nåt mer miljövänligt.

Det beror nog på hur pipiga de är? De som varit pipiga och kunnat gå någon annanstans än på lådan när de misstycker så de smög jag i lite av den nya sanden sakta men säkert.

Mer toleranta djur har jag endera helt bytt hela lådan eller bara fyllt på med ny sort istället. Beror ju på om det är samma typ av sand eller ej.

Är det två helt olika typer (tex bentonit och pellets) skulle jag byta helt I en låda. Om kräsna djur som kan protestera så skulle jag lägga till en extra låda med nya ströet.

Håller med @Alexandra_W - är det två helt olika sorters sand så byter jag rakt av.

Brunetten hade ett EP-anfall inatt. Det var något år sedan sist nu. Ett litet anfall och hon låg kvar på filten i soffan och ramlade inte som förra gången ned från en stol och slog sig. Jag hörde henne yla till sent på kvällen och hann hitta henne i soffan innan hon började krampa. Hela kissen skakade i 30-40 sek, böjer ryggen bakåt, slår med benen, dreglar så det rinner längs morrhåren. Sedan fick hon ligga och andas några minuter och se sig runt innan hon kunde gå en runda, äta lite och koppla på hjärnan igen.

En stressreaktion på vaccinet kanske, eller på hela veterinärturen. När hon var tonårskisse krampade hon vid några tillfällen, jag fick Vet att ta blodprov och kolla upp henne men eftersom anfallen kommer så sällan tyckte Vet inte att medicinering var lämpligt. Inget konstigt på blodproven, och inga uppenbara symptom på EP.

Så... ja. Trist att det kom nu, men det var ett litet anfall iaf och hon är ok nu. Trött.

Jag ska ringa och säga det inför tandkollen i slutet av månaden, så får Vet fundera över om det är värt att ta nya prover.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
556
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur