Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
inget salt. Bara mycket vatten. Jag klipper kyckling/fisk bitarna i små bitar innan kok, (typ 3 cm bitar) och kokar rätt länge och låter det sen stå och dra av plattan /kallna . Det ger en buljong som är full av små korn av kycklingen/fisken dvs mycket smak.

Nu har jag det ju förspänt att mina gillar kokt kyckling/vit fisk i sak otroligt mycket (har vant dem från början) . Så buljongen älskar de också utifrån det. Skulle lätt kunna ge dem 1 dl buljong vid servering - de sätter i sig det 😅 Men de får nog uppskattat ca drygt 1/2 dl buljong morgon och kväll så ca drygt 1 dl totalt.
Det ska jag absolut testa vid tillfälle. Tack!

87D028EF-717F-4D11-B44F-0B25C5E8098C.webp

@Asko sen ang vatten i skålar/kärl till katt så definitivt behövs vatten bytas MINST morgon och kväll, och kärlen diskas ur osv. Katter vill ha fräscht vatten. (Oavsett om nån stallkatt dricker ur någon pöl osv - ingen måttstock).

Sätt ut flera kärl av olika modeller på olika ställen (långt från foder och lådor) och byt vatten ofta i samtliga.

Att slösa vatten pga att du häller ut kattens kärl ett par gånger/dygn lär vara försumbart ang slöseri på vatten . Bättre då att inte duscha för länge och inte borsta tänderna /diska med rinnande vatten tex.

... en experimenttanke - går det att stoppa ned typ ett blad från ampelliljan i glasskålen? Eller ett luftskott från den? Utan att vattnet blir direkt dåligt för katten alltså. 🤔

Såklart du kan - men vattnet behövs bytas väldigt regelbundet för katten oavsett !

Bara för att katter är just katter så vill vissa ha vatten som stått ett tag. Jag byter ena vattenskålen dagligen och den andra varannan dag och den tredje (en stor) en gång i veckan (japp)

Och ja - respektive katt har sin favorit. Dvs en vill ha färskt vatten, en vatten som stått en dag och den tredje tycks tycka om äckelvatten. Jag har provat byta om hur jag byter i respektive skål för att se så de inte bara föredrar olika skåltyper men då roterar de till den skål de anser har "rätt" vatten.

Allra godast var dock hundens vatten. Gärna med lite färskt dregel. Suck..

Bara för att katter är just katter så vill vissa ha vatten som stått ett tag. Jag byter ena vattenskålen dagligen och den andra varannan dag och den tredje (en stor) en gång i veckan (japp)

Och ja - respektive katt har sin favorit. Dvs en vill ha färskt vatten, en vatten som stått en dag och den tredje tycks tycka om äckelvatten. Jag har provat byta om hur jag byter i respektive skål för att se så de inte bara föredrar olika skåltyper men då roterar de till den skål de anser har "rätt" vatten.

Allra godast var dock hundens vatten. Gärna med lite färskt dregel. Suck..

Fast om man har problem med /bekymrar sig om katten dricker är det ett bra råd som utgångsläge att se till att vattnet som erbjuds är fräsht 👍😅

Absolut. Men min poäng var att om man ändå tycker katten dricker för lite kan man prova ha flera skålar och byta med olika intervall.

kan så vara - men @Asko frågade om att katten ev dricker dåligt, samtidigt som skålarna med vatten inte byts ofta . Så utifrån det tycker jag det mest logiska utgångsläget är att först börja med att byta vattnet oftare 👍

kan så vara - men @Asko frågade om att katten ev dricker dåligt, samtidigt som skålarna med vatten inte byts ofta . Så utifrån det tycker jag det mest logiska utgångsläget är att först börja med att byta vattnet oftare 👍
Bara för att förtydliga lite, i den ena skålen (den jag faktiskt har sett henne dricka ur) så byter jag vatten varje kväll.
Jag började sedan med den andra större skålen men då hon inte verkade dricka ur den utan bara ur den andra så rann det liksom ut i sanden. Det är bara på sistone som jag funderat på hennes drickesvanor då det var ett tag sedan jag såg henne dricka sist. Men jag kan ju såklart ha missat det, jag jobbar ju på dagarna.

Då funderade jag på hur jag kunde göra den större skålen mera frestande. Det kan hända att jag är lite känslig men det känns helt enkelt fel att byta mycket vatten varje dag när det inte kommer till någon nytta.

@Alexandra_W Jag provade också lite att lämna skålen framme utifall lite äldre vatten lockade henne men det funkade inte i hennes fall. Brist på björk kanske :meh::p

Hon verkade inte fatta att det var till för henne när jag ställde fram den stora skålen första gången, utan mera tro att det var någon konstig ointressant dekoration, typ luktade på den en gång bara :cautious:

Måste dock erkänna att en del av min motvilja mot att prova mycket med stora vattenskålen utan att det funkar ligger i att när jag provat så har min demente pappa lyckats trampa i den så att allt vatten spillts ut trots att han annars är aldrig i min del :banghead::banghead: Inte så jättekul att behöva torka upp allt vatten, förra gången gjorde jag det under osande svordomar :meh:

Och nej jag har ingen annan bättre plats, min del är liten och full av grejer. Därför står den mindre vattenskålen i fönstret :cautious:

Bara för att förtydliga lite, i den ena skålen (den jag faktiskt har sett henne dricka ur) så byter jag vatten varje kväll.
Jag började sedan med den andra större skålen men då hon inte verkade dricka ur den utan bara ur den andra så rann det liksom ut i sanden. Det är bara på sistone som jag funderat på hennes drickesvanor då det var ett tag sedan jag såg henne dricka sist. Men jag kan ju såklart ha missat det, jag jobbar ju på dagarna.

Då funderade jag på hur jag kunde göra den större skålen mera frestande. Det kan hända att jag är lite känslig men det känns helt enkelt fel att byta mycket vatten varje dag när det inte kommer till någon nytta.

@Alexandra_W Jag provade också lite att lämna skålen framme utifall lite äldre vatten lockade henne men det funkade inte i hennes fall. Brist på björk kanske :meh::p

Hon verkade inte fatta att det var till för henne när jag ställde fram den stora skålen första gången, utan mera tro att det var någon konstig ointressant dekoration, typ luktade på den en gång bara :cautious:
Om du är orolig att din katt får i sig för lite vätska så kan du väga eller mäta vattnet/vattenskålen 1 ggr dag vid samma tidpunkt, då får du kvitto på om hon dricker (du kan få räkna av lite för avdunstning, fråga mig inte hur mycket :)). Du kan också väga fodret vid samma tidpunkt, så har du koll på hur mycket hon äter. Räkna på hur mycket vätska som finns i fodret. Det är lite petigt, men har man gjort det några dagar i rad så har man koll. Om inte annat så har man något att jämföra med längre fram om man blir orolig igen.
MVH f d njurkisse-matte
som vägde all mat dag ut o dag in, för att ha dagsläget klart för sig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
989
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31