Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller vänta har inte ampelliljor vita strimmor i mitten av bladen? ... :cautious: Får kolla hemma hur min ser ut :rofl:

Menar du med vita kanter? Japp.
Jag menar den som ser ut så här.

ServeImage.ashx

Förutom problemet att jag har självvattnare (med trångt litet hål :meh:) så skulle det bli långt mera vatten från den stora glasskålen än vad som skulle få plats i en blomkanna eller i krukväxterna som i sin tur skulle drunkna om jag skulle tömma glasskålen varje dag :cautious:
Men bra tips annars! Om man har flera krukväxter än jag eller en mindre vattenskål :D
Behöver du fylla skålen upp till kanten? Räcker det inte att fylla den typ en bit upp? Vi har en relativt stor skål åt katterna men fyller inte ens 1/4 av den, på det sättet behöver vi inte hälla ut så mycket vatten men katterna når ändå ner till vattnet :)

Jag tänker att vattnet dunstar ju i luften också, hur vet man om det vatten som försvunnit har druckits upp eller dunstat? Tex min stora glasskål, jag tvivlar starkt på att Alice druckit ur hela den men vattnet dunstar ju till slut ur den även om det tar ett tag såklart.
Nja, jag tror inte att vatten dunstar så mkt i vanlig inomhustemperatur..

Behöver du fylla skålen upp till kanten? Räcker det inte att fylla den typ en bit upp? Vi har en relativt stor skål åt katterna men fyller inte ens 1/4 av den, på det sättet behöver vi inte hälla ut så mycket vatten men katterna når ändå ner till vattnet :)
Nej inte hela vägen såklart men mindre än hälften-1/3 ser så lite ut... 🤔 Fast just den delen beror ju helt klart på mig och inte katten. Värt att prova, men jag undrar om hon ens dricker ur den ... Jag har ju åtminstone sett henne dricka ur den andra.

Det hade varit intressant att filma och se hur många gånger hon dricker egentligen och vilken skål hon verkar föredra :angel::D

Nja, jag tror inte att vatten dunstar så mkt i vanlig inomhustemperatur..
Ett tag som sagt :angel: det kan hända att den stora skålen fått stå framme med vatten ett bra tag :angel:

*kl*
Alltså, på sommaren så föredrar katten att dricka ur de där hinkarna som stora björkgrenar får stå i - stillastående och troligen smutsigt vatten - framför skålarna med färskt vatten.. :meh:
Borde kanske stoppa ned en liten björkkvist :grin::laugh:

... en experimenttanke - går det att stoppa ned typ ett blad från ampelliljan i glasskålen? Eller ett luftskott från den? Utan att vattnet blir direkt dåligt för katten alltså. 🤔

Ett tag som sagt :angel: det kan hända att den stora skålen fått stå framme med vatten ett bra tag :angel:

*kl*
Alltså, på sommaren så föredrar katten att dricka ur de där hinkarna som stora björkgrenar får stå i - stillastående och troligen smutsigt vatten - framför skålarna med färskt vatten.. :meh:
Borde kanske stoppa ned en liten björkkvist :grin::laugh:
Stallkatten dricker gärna av vattnet som står på gödselstacken :crazy:

Jag har kattfontän i keramik, lattekopp på skrivbordet där jag byter vatten två ggr om dagen så hon bara behöver stå upp för att dricka och vad hon verkligen vill göra är att slicka golvbrunnen (det plastiga gallret) särskilt efter att jag duschat och det finns tvålrester och schampo. :meh:

Megara gillar också ampelliljor men bara de gröna och vita, bara grönt är oätligt. Men och andra sidan så äter hon verkligen och vad som helst som kan rädda min kablar så...

Jag har kattfontän i keramik, lattekopp på skrivbordet där jag byter vatten två ggr om dagen så hon bara behöver stå upp för att dricka och vad hon verkligen vill göra är att slicka golvbrunnen (det plastiga gallret) särskilt efter att jag duschat och det finns tvålrester och schampo. :meh:

Megara gillar också ampelliljor men bara de gröna och vita, bara grönt är oätligt. Men och andra sidan så äter hon verkligen och vad som helst som kan rädda min kablar så...
Ugh påminn mig inte, Alice kunde (tror inte att hon har gjort det på ett tag ... :cautious:) pilla upp ett metallgaller under badkaret för att nå till vattnet (tror jag?) under det :wtf::wtf::wtf:

Men jag blir nyfiken på att prova ett luftskott (min ampellilja har massor :cautious:) i den stora vattenskålen. Får dock fundera på det praktiska ... växten ska inte välta och skålen ska ju kunna tömmas och fyllas på ett praktiskt sätt. 🤔

@Asko tycker även man ser rätt bra på bajset om de får i sig vettigt med vätska.

Jag har ett stort kärl och ett mindre på olika ställen till mina. Byter vatten morgon och kväll.
Sen ger jag mina kokt kyckling och vit fisk som komplement till torrfodret och de dricker obegränsat med buljong med det, så de får i sig bra med vätska . Svante gillar även att dricka direkt ur kranar.

Mina gillar ampelliljor.

@Asko tycker även man ser rätt bra på bajset om de får i sig vettigt med vätska.

Jag har ett stort kärl och ett mindre på olika ställen till mina. Byter vatten morgon och kväll.
Sen ger jag mina kokt kyckling och vit fisk som komplement till torrfodret och de dricker obegränsat med buljong med det, så de får i sig bra med vätska . Svante gillar även att dricka direkt ur kranar.

Mina gillar ampelliljor.
Hur kokar du buljongen, inget salt alls eller lite?

Hur kokar du buljongen, inget salt alls eller lite?

inget salt. Bara mycket vatten. Jag klipper kyckling/fisk bitarna i små bitar innan kok, (typ 3 cm bitar) och kokar rätt länge och låter det sen stå och dra av plattan /kallna . Det ger en buljong som är full av små korn av kycklingen/fisken dvs mycket smak.

Nu har jag det ju förspänt att mina gillar kokt kyckling/vit fisk i sak otroligt mycket (har vant dem från början) . Så buljongen älskar de också utifrån det. Skulle lätt kunna ge dem 1 dl buljong vid servering - de sätter i sig det 😅 Men de får nog uppskattat ca drygt 1/2 dl buljong morgon och kväll så ca drygt 1 dl totalt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
989
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka