Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på om det faktum att jag fick ta in Megara till vet två gånger under höst/vinter har någon inverkan på hennes kantighet. Veterinären tog direkt på sig handskar när hon började morra och sedan sederade han henne (det blev ett himla liv när hon slet sig fri från djurvårdaren som var med och höll) innan hon blev infångad igen och stucken med lugnande medel. Sedan fick de naturligtvis klämma, kolla tänder, kloklippt osv. Andra gången var efter hennes kräkningar och där fick de faktiskt röntga utan sedering, hurra! Men återigen var problemet när hon blev stucken.

Jag gick faktiskt till djuraffären för första gången när jag ville klippa klorna men det gör jag aldrig om. Personen som skulle klippa försökte hålla fast henne i en handduk med handskar och det blev fiasko och skitjobbigt för både mig och Megara, personen föreslog dessutom att nästa gång gå till veterinär. Tror inte det. Så nu har vi gått tillbaka till enklosmetoden. Utan att bli fasthållen.

Det är ju en katt så allt är tänkbart. Men hur tänker du det hör ihop? Jag säger inte att det inte kan det - men ingen av mina har sas reagerat efteråt mot "elakheter". Lukas fångade jag med fälla när han skulle kastreras, han var ju fortfarande förvildad då. Så fälla, panik i bur, bilresa, klämbur hos vet och handskar och sen sedering. En annan fick vi verkligen slåss med på en röntgen. Liten idag fick fulhållas, stickas fyra gånger för att få blod, spräckte ett kärl när hon började brottas och hon var både arg och rädd. Osv.

Soda hade ju extremt många extremt obehagliga veterinärbesök under mycket kort tid men samma där. Väl hemma igen så som vanligt.

För efteråt har samtliga varit helt som vanligt, och det tämligen direkt. Nån - några timmars "fly från matte ifall hon tänker fånga en och plåga en igen" på sin höjd.

JJag trodde ju t ex Lukas skulle hålla sig undan (han var fortfarande utelevande och inte tam) efter kastrering t ex. Men han dök upp samma kväll och undrade var maten var och kurrade. Det var ju noll hard feeling när jag hämtade honom i somras. Då lurade jag först in i bur och stängde, men ett fäste var inte på så när han panikade separerade över och underdel lite så han kunde klämma sig ut. Så jag fick ägna en stund åt att muta med mat och sen idka påhopp på Liten katt med handskar och rätt handgriplugt tvinga in i buren och slå igen. Sen en timmes paniskt rädd I buren-bilresa.

Så absolut kan Megara reagerat men normalt är nog att de glömmer och förlåter lika fort. Tack och lov.

Jag tror snarare Megara är en bestämd dam och att hon sas vet att hon kan det. (och det är ingen kritik i det, jag har haft en vän miniliten siames på knappa tre kg som inte ens en hel veterinärklinik med gemensamma ansträngningar kunde ge en tablett. Jag kunde absolut inte - handduk och handskar och hela baletten och hon ålade, klöste, bet osv så blodet rann. Och gång två flyttade hon ner ribban ett snäpp och orsakade blodvite betydligt tidigare i processen. Hon var en sån vet hanterade med handskar. Jordens vänaste i ALLT förutom nåt som innefattade tvinga på något vis. Då blev hon skogstokig)

Liten är inte som Ija då
Henne kan jag klappa medan vet tar benet och sticker henne.

Nej, det äpplet föll ganska långt från trädet! 😂
Men du vet ensambarn, de blir lite knepiga ;)
(och hon har bättre vett med andra katter än mor sin!)

Lite roligt. Både Ija och mormor (Ijas mamma) är små, nätta kissar. Liten är 4 kg muskler. Som vet sa "den var inte så liten den här.."

Fått hem skylten till dörren. Sjukt nöjd. Säljaren är en vän till mig och "jag skickade med extra siffror då du kan byta om det förändras". Och så skickar hon med 1 - 5. Tilltron i bekantskapskretsen till att jag inte ska bli en äkta crazy cat lady är uppenbart låg!

Skylten är I aluminium.

IMG_20200107_141723.webp

Fått hem skylten till dörren. Sjukt nöjd. Säljaren är en vän till mig och "jag skickade med extra siffror då du kan byta om det förändras". Och så skickar hon med 1 - 5. Tilltron i bekantskapskretsen till att jag inte ska bli en äkta crazy cat lady är uppenbart låg!

Skylten är I aluminium.

Visa bifogad fil 43601
Din vän känner dig alltför väl :D

Jag har funderat på en sån där skylt också men när jag tänker närmare på det så undrar jag hur stor nytta det kan komma. Alice skulle till 120% vara under min säng livrädd för vilka det än är som skulle kunna tänkas leta efter henne om det inte är jag :crazy: det skulle alltså vara svårt att hitta henne... och så prioriterar de nog människoliv.
Å andra sidan så kanske det kan tjäna som varning iallafall så att de vet åtminstone 🤔

Din vän känner dig alltför väl :D

Jag har funderat på en sån där skylt också men när jag tänker närmare på det så undrar jag hur stor nytta det kan komma. Alice skulle till 120% vara under min säng livrädd för vilka det än är som skulle kunna tänkas leta efter henne om det inte är jag :crazy: det skulle alltså vara svårt att hitta henne... och så prioriterar de nog människoliv.
Å andra sidan så kanske det kan tjäna som varning iallafall så att de vet åtminstone 🤔

Jag tänker som så att det ger brandkåren en chans. Brandkåren eller nån annan skulle inte ha en chans få tag i nån av mina I vanliga fall. Men ligger de medvetslösa av rök så är de lätt hämtade och har en chans klara livhanken. Men då måste ju brandkåren veta de är där liksom. De räddar ju husdjur i mån av möjlighet.

Jag har sett en version av skylt med bild på katterna, namn, var de brukar gömma sig samt var burarna står. Det är nog eg bäst men...

Tillägg. I ett läge där det ska evakueras men inte är livshotande ser jag också skylten som fördel. Att nån inser att matten är inte hemma men det finns katter i lägenheten. Att de då åtminstone försöker få tag i mig på alla vis eller försöker få ut katterna. Alla mina grannar vet ju inte jag har katt och de som så vet vet nog inte att de är tre.

Det är ju en katt så allt är tänkbart. Men hur tänker du det hör ihop? Jag säger inte att det inte kan det - men ingen av mina har sas reagerat efteråt mot "elakheter". Lukas fångade jag med fälla när han skulle kastreras, han var ju fortfarande förvildad då. Så fälla, panik i bur, bilresa, klämbur hos vet och handskar och sen sedering. En annan fick vi verkligen slåss med på en röntgen. Liten idag fick fulhållas, stickas fyra gånger för att få blod, spräckte ett kärl när hon började brottas och hon var både arg och rädd. Osv.

Soda hade ju extremt många extremt obehagliga veterinärbesök under mycket kort tid men samma där. Väl hemma igen så som vanligt.

För efteråt har samtliga varit helt som vanligt, och det tämligen direkt. Nån - några timmars "fly från matte ifall hon tänker fånga en och plåga en igen" på sin höjd.

JJag trodde ju t ex Lukas skulle hålla sig undan (han var fortfarande utelevande och inte tam) efter kastrering t ex. Men han dök upp samma kväll och undrade var maten var och kurrade. Det var ju noll hard feeling när jag hämtade honom i somras. Då lurade jag först in i bur och stängde, men ett fäste var inte på så när han panikade separerade över och underdel lite så han kunde klämma sig ut. Så jag fick ägna en stund åt att muta med mat och sen idka påhopp på Liten katt med handskar och rätt handgriplugt tvinga in i buren och slå igen. Sen en timmes paniskt rädd I buren-bilresa.

Så absolut kan Megara reagerat men normalt är nog att de glömmer och förlåter lika fort. Tack och lov.

Jag tror snarare Megara är en bestämd dam och att hon sas vet att hon kan det. (och det är ingen kritik i det, jag har haft en vän miniliten siames på knappa tre kg som inte ens en hel veterinärklinik med gemensamma ansträngningar kunde ge en tablett. Jag kunde absolut inte - handduk och handskar och hela baletten och hon ålade, klöste, bet osv så blodet rann. Och gång två flyttade hon ner ribban ett snäpp och orsakade blodvite betydligt tidigare i processen. Hon var en sån vet hanterade med handskar. Jordens vänaste i ALLT förutom nåt som innefattade tvinga på något vis. Då blev hon skogstokig)

Upplever heller inte att de associerar så ang veterinär osv, ffa inte långvarigt sedan i hemmamiljön.

Ang hantering och att få dem vana vid att tolerera att hållas fast så för min del,( förrutom då nu just kloklippning som ju är skönt för en själv att bara rakt av vid behov utan krångel kunna klippa ), så skulle jag vara främst stressad vad jag gör den dagen nån av katterna skulle behöva medicineras hemma osv. I de lägena behöver man ju kunna hålla fast dem med tvång i de fall katten inte självmant vill äta/svälja medicinen osv....

Jag har ju själv Trassel med sina 2,8-3kg som inte vetrinären och djurvårdaren ens vågade ta i när vi var in för vaccinering då hon blev så arg :devil: hon reagerar ju på det som är närmast när hon blir arg så de kvittar för henne stt de närmaste är matte/husse och inte de hon egentligen är arg på (vetrinären).

För ett tag sen uppstod blod här hemma på en nästan daglig basis men nu har hon blivit bättre men andra folk får ändå knappt ta i henne (några undantag har hänt).

Hon va stressad hela kvällen när vi kom hem från veterinären sist. Hon är dock snäll att avmaska och klippa klor på sålänge de är husse eller matte som gör de.

Kan man utbilda sig för att få ge sin egen katt sprutor?:angel::laugh:

Skylten är I aluminium.

Visa bifogad fil 43601

Vilken fin!

Skulle vilja se den brandman som lyckas trycka ner uppstressad Trassel i sin sleepypod dock :o fast dock kanske dom har skydd så dom kan ta i henne även om hon vore upprörd

Jag tänker mer att hon kopplar ihop att bli fasthållen med vetbesök. Absolut inga problem när vi kommer hem från vet. Glad och sällskaplig som vanligt, och skriker efter mat eftersom jag aldrig ger mat innan, lite gos med mig och sedan rullar hon ihop sig och somnar. Det är mer fasthållandet och stickande. Har aldrig träffat en katt som reagerar så starkt på sprutor. Och ja, att tvinga skulle inte fungera, min strategi funderar jag är att vänta tills hon just ätit, då är hon lite nöjdare och att hon kopplar ihop mat och kloklippning kommer definitivt inte att resultera i matvägran. Hon brukar dessutom alltid hoppa upp bredvid datorn och somna efter maten. Det skulle vara enklare om jag kunde använda godis som belöning men har jag påsen framme så stoppar hon upp nosen i ansiktet på mig och vägrar sitta stilla och vandrar runt och stryker sig insmickrande.

Måste bli snabbare att klippa men jag är så rädd att klippa i pulpan att jag måttar några gånger tyvärr. För skulle hon börja blöda så är det kört för tid och evighet. Sedan är hon ganska mycket drama queen som hojtar efter varje klippt klo när jag vet att det inte känns ett dugg. Tyvärr är jag bara en, annars skulle en hålla och en kan klippa. Tratt och sele + lugnande tablett har jag rekommenderats men att få på henne selen är hopplöst och tratten likaså. Hon är normal och bryr sig inte om selen när den väl är på utan det är återigen själva fasthållandet som hon reagerar på. Jag har alltid klotången framme och den ligger vid hennes säng. Hon har smakat på den flera gånger. Lägger den på/bredvid en tass. Håller på mycket med hennes tassar, trycker ut klorna, gosar med dem. Nada problem. Just nu är det enda som fungerar att jag väntar tills hon sover djupt och sedan klipper utan att hålla fast mer än själva tassen innan hon hinner vakna :angel: hon glor surt och rullar sedan ihop sig igen och somnar om, med alla fyra tassarna noggrant invikta. Ibland bara byter hon position utan att bry sig om att ställa sig upp. Därmed att jag inte tror hon är rädd.

Heh, har någon gång smugit och klippt en spets som sticker ut från tassen. Megara är inte världens vänaste men att bli tvingad/fasthållen, då blir det fyra part klor och en uppsättning tänder och extremt högljutt. Slick, slick gnag, slick slick är annars vår vanliga rutin. Extremt oral katt som slickar och slickar. Tyvärr också när hon ligger mellan benen när vi båda ska sova. Hon är en intressant individ med mycket hög integritet vilket gör mycket till en utmaning. Fasar för om hon behöver antibiotika eller liknande. Eller skadar sig så hon kräver tratt och stygn.

Just nu försöker hon medelst tankeöverföring få mig att gå-ut-i-köket-och-häll-upp-mat. :sneaky:

@Alexandra_W jag har också tänkt köpa en sådan skylt. Även om jag gissar att Megara skulle vägra låta sig fångas (inte många brandmän som har Dreamies med sig) men det är jättebra om de vet att här finns en liten katt.

Apropå det, jag bor på en och en halv våning upp, har en liten balkong ca 10 meter upp kanske mot gatan. Funderade på om det blev riktigt skarpt läge vad som skulle hända om jag hivade mig själv och Megara från balkongen. I Årsta skulle det inte vara något problem tror jag, balkongen ligger högst fem meter ovanför marken och det är täta buskar nedanför. Att jag skulle bryta något är ganska självklart men hur skulle Megara klara sig?

Jag har ju själv Trassel med sina 2,8-3kg som inte vetrinären och djurvårdaren ens vågade ta i när vi var in för vaccinering då hon blev så arg :devil: hon reagerar ju på det som är närmast när hon blir arg så de kvittar för henne stt de närmaste är matte/husse och inte de hon egentligen är arg på (vetrinären).

För ett tag sen uppstod blod här hemma på en nästan daglig basis men nu har hon blivit bättre men andra folk får ändå knappt ta i henne (några undantag har hänt).

Hon va stressad hela kvällen när vi kom hem från veterinären sist. Hon är dock snäll att avmaska och klippa klor på sålänge de är husse eller matte som gör de.

Kan man utbilda sig för att få ge sin egen katt sprutor?:angel::laugh:

Klippa klor och göra rent sår osv var Sessan jättesnäll med också. Hon fick en analsäcksbölf som brast, vidrigt är bara förnamnet. Jag fick kolla och tvätta och vet med. Idel tålamod och vänlighet. Men tabletter - och troligen även annat som för henne inneburit samma integritetskränkning, det var en annan sak.

Ta blodprov var inte integritetskränkande dock. Pinne i näsan för att ta prov på snor var det definitivt 🙈

De är spännande djur katterna, omöjliga att begripa sig på. Sessan hade bara två lägen, ängel eller djävul. Tack och lov var det ängel 98% av tiden. Men det var illa nog det där med tabletterna. Det är inte kul ha en katt man vet man inte kan medicinera oralt. Alls. Små saker blir lätt väldigt stora då. De fick t ex ha henne inlagd för att ge antibiotikan I injektion (eller om det var dropp) I samband med bölden eftersom hon inte kunde gå hem med oral antibiotika

Så jag hoppas verkligen jag slipper en till någonsin som inte accepterar "grundbehandling". Det är varken kul för katt eller ägare. Tack och lov är de nog ovanliga de som verkligen vägrar låta sig vresig tränas eller mer handgripligen övertalas. (även om det inte är kul att tvinga dem så att det iaf går är en enorm skillnad jmf med en sån där rabiat)

@Alexandra_W jag har också tänkt köpa en sådan skylt. Även om jag gissar att Megara skulle vägra låta sig fångas (inte många brandmän som har Dreamies med sig) men det är jättebra om de vet att här finns en liten katt.

Apropå det, jag bor på en och en halv våning upp, har en liten balkong ca 10 meter upp kanske mot gatan. Funderade på om det blev riktigt skarpt läge vad som skulle hända om jag hivade mig själv och Megara från balkongen. I Årsta skulle det inte vara något problem tror jag, balkongen ligger högst fem meter ovanför marken och det är täta buskar nedanför. Att jag skulle bryta något är ganska självklart men hur skulle Megara klara sig?

Skulle hellre hissa ner katten i en korg/bur än hoppa med den. Snabbhissa vid behov. Men katten i någon slags behållare. Katten har nog god chans klara fallet men en lös rädd katt on the run sänker oddsen brutalt. Särskilt om den skulle skadat sig lite i t ex fallet/branden/etc.

Skulle hellre hissa ner katten i en korg/bur än hoppa med den. Snabbhissa vid behov. Men katten i någon slags behållare. Katten har nog god chans klara fallet men en lös rädd katt on the run sänker oddsen brutalt. Särskilt om den skulle skadat sig lite i t ex fallet/branden/etc.

Jag tänker mer på om a la amerikansk tv lågorna slår ut mot oss och vi inte har något val annat än att hoppa. Vilket iofs innebär att det inte finns något annat alternativ än att hoppa med katten. I famnen eller inte?

@MJLee fast det lär vara lättare med din godis/matglada katt att inte ge mat innan det jobbiga i tron att hon ska koppla ihop det positivt med det senare obehagliga, att istället lyfta/hålla kvar en sekund, ner på golvet, godis. Osv osv hela tiden ofta och konsekvent. Det är det @Alexandra_W har beskrivit och jag med.
Att ha påse med godis kan vara bökigt, men en tub med tex laxpasta, så tar det 1 sekund till belöning när du släppt ner henne efter tvånget. Ha tuben under ditt ben med korken avskruvad sittandes på golvet , tex.

Finns bra grepp för att just träna för kloklippning sittandes på golvet med målet att kunna lyfta upp katten med dess rygg mot ditt bröst . Jag vande mina genom att sitta på golvet och låta dem klättra upp på mina ben/knä där jag lade godis/matade med tubgodis, bara klappade, kliade etc, för att sen kort kort kunna börja hålla kvar/lyfta nån sekund osv.

@MJLee fast det lär vara lättare med din godis/matglada katt att inte ge mat innan det jobbiga i tron att hon ska koppla ihop det positivt med det senare obehagliga, att istället lyfta/hålla kvar en sekund, ner på golvet, godis. Osv osv hela tiden ofta och konsekvent. Det är det @Alexandra_W har beskrivit och jag med.
Att ha påse med godis kan vara bökigt, men en tub med tex laxpasta, så tar det 1 sekund till belöning när du släppt ner henne efter tvånget. Ha tuben under ditt ben med korken avskruvad sittandes på golvet , tex.

Finns bra grepp för att just träna för kloklippning sittandes på golvet med målet att kunna lyfta upp katten med dess rygg mot ditt bröst . Jag vande mina genom att sitta på golvet och låta dem klättra upp på mina ben/knä där jag lade godis/matade med tubgodis, bara klappade, kliade etc, för att sen kort kort kunna börja hålla kvar/lyfta nån sekund osv.

Det vore optimalt men hon är för rastlös innan maten för att jag ska göra det. Ja, att klippa med ryggen mot min mage är det bästa och snabbaste sättet, med Nikita gick det på någon minut. Men Megara fungerar det inte med. Hon klarar inte ens att bli 'fasthållen' dvs att jag lägger båda armarna på varsin sida om henne när vi gosar.

Det vore optimalt men hon är för rastlös innan maten för att jag ska göra det. Ja, att klippa med ryggen mot min mage är det bästa och snabbaste sättet, med Nikita gick det på någon minut. Men Megara fungerar det inte med. Hon klarar inte ens att bli 'fasthållen' dvs att jag lägger båda armarna på varsin sida om henne när vi gosar.

Jag menade inte att det skulle funka nu, men att processen att öva skulle vara en väg till tillvänjning att hon lär sig successivt tolerera sådant 👍

Att de i början inte ens vid kel klarar att man lägger armarna runt är väldigt vanligt . Inte funkat från början på flera av mina heller.

Som sagt - det är en hel del pyssel och strategi att vänja dem och ju äldre de hunnit bli desto mer kan krävas. Men det är ett tips utifrån problemen . Som sagt - klippa klor genom lock och pock utan att hålla i, och ge spruta hos veterinären må ju vara hanterligt om än bökigare utan träning till det bättre. Men det finns ju mycket att vinna på att vänja henne som tex om behov av medicinering skulle uppstå, - eller bara att kunna undersöka katten vid misstanke om ngt genom att kunna lyfta upp och känna/kolla igenom den , kika lite övergripande i munnen, osv. Hon är ju inte gammal och ni ska ju troligtvis kampera ihop i väldigt många år framöver!

Senast ändrad:
@MJLee tillåter hon att du "välter" henne vid gos? Allt klappa kela klia och katten spinner och trampar. Att då endera (vilket som passar katten bäst) klia på sidan av huvudet och sänka handen mot golvet så kattens huvud följer efter och när det är i golvnivå med andra handen försiktigt lägga ner katten på sidan. Alt helt enkelt bara med katten bredvid dig i sängen eller bredvid ditt ben om du sitter ner mjukt "välta" katten över ditt ben på sidan. Det gör ingenting om de far upp på en tiondels sekund i början.
Bäst är om de gosar vidare och bara myyysigt innan de reser sig.

Det man gör utan att de riktigt fattar är att lära dem att det är ingen fara att matte tar bort balansen, ser till att tassarna släpper marken etc.

Båda Liten och Lukas "välte" jag vid gos innan jag började minilyfta. När de inte reagerade på vältet utan gosade vidare liggandes en liten stund upprepat så började jag i en tiondels sekund - fortfarande under gos - mjukt hålla kvar.

Utmana komfortzonen utan att de fattar det typ.

Ragdollen skulle hellre dö än "välta" men då finns det andra sätt.

Tänkte på den här tråden igår när jag klippte klor på Liten. När jag skaffade L sades hon vara en katt-katt, inte människokatt. Hon gömde sig ovanpå en garderob i 3 v när hon kom hem. Kelade aldrig första åren, sprang om man försökte röra. Var gärna I närheten och så men... Hon har än idag aldrig strukit sig mot benen. Idag kommer hon och kelar, men skulle aldrig lägga sig i knäet. Men "välter" man henne i knäet ligger hon kvar och spinner. När jag klipper klor nu läggwr jag henne på rygg mot bröstet, och hon ligger kvar. Hon är fortfarande mer katt-katt än människokatt och det är den jag har absolut minst "band" till helt enkelt för hon inte riktigt ser samma vits med människor som de andra två eller de flesta katter. Hon är inte osocial men inte egentligen direkt social heller eller hur man ska säga. Väldigt mycket katt. Och stort stort utbyte av andra katter.

Men jag tänker att det att Megara verkar väldigt människosocial och människoorienterad borde gå att använda till din fördel? Åtminstone för att få små babysteps åt rätt håll. Om du t ex låtsasklipper en klo innan ni gosar varje gång hon kommer och vill gosa/ligga i sängen etc?

Funkar hon inte ge godis efter? Här går alla utom Mini till godislådan och stirrar när jag klippt klor. För jag har gått dit och hämtat godis efter kloklipp. Och de gick dit även tidigare när vi hade mer trauma kring pedikyr. Mini är för lite matmotiverad för att funka med godis men Megara är väl väldigt matfokuserad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
995
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna