Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, vad jag inser att jag varit förskonad med mina katter nu när jag läser om era problem och jag fattar nu alla kommentarer jag fått av veterinärer och veterinärassistenter att katterna varit så snälla, något som alltid förvånade mig tidigare.

En av siameserna jag fick protesterade mot att sitta i knä vid kloklippningen så jag började med att placera den bredvid mig istället och då var det inga problem. Nu behöver jag inte hålla fast som jag brukade i mitt knä utan den som krånglade accepterade snällt och har sent fortsatt med alla efter det. De sitter bredvid med min arm runt dem, jag trycker fram en klo med ena handen och klipper med den andra.

Våran Holger är rätt chill med all form av hantering. Vi har rakat honom vid behov då fula sår behövts kollas och göras rent. Han jamar om det gör ont men inget mer. Klippa klor är ett måste att få göra då han har en missbildning på tre tassar. Fick vi inte klippa hade en klo växt in i en annan och skapat enorm smärta. Han klipps en gång i veckan, på rygg, i knät :rofl:

Lillith däremot är lite svårare. Mycket mer integritet och humör. Henne får man övertala lite. Med godis eller hålla fast och klippa fort. Hon är inte speciellt förtjust i hantering alls men accepterar det. Hon kan varna med morr och då låter jag henne vara och provar senare. Vill inte förstöra något som funkar.

Vi har klippt klor och kollat munnen sen de var 12 veckor. Så de är väldigt vana med hantering även fast Lillith gärna skippar den.

Min farbror siames kunde vara stentuff och rätt hård med andra katter osv. Men han var en nallebjörn mot folk. Fanns ingenting jag inte fick göra. Rakade ett sår med stora hundklippmaskinen en gång. Han bara låg där. Hos vet var han nog i mångt drömpatienten men mest för han tyckte det var obehagligt så han bara la sig platt. Behövde inte ens hållas för blodprov.

Men efter att efter honom fått några mer hmm åsiktsfulla damer (för de få jag haft med besvärande åsikter har varit damer) har jag uppskattat det än mer. Det ÄR så mycket enklare och behagligare med de välartade/snälla/uppfostrade/vad det än beror på.

Så gläd dig! (sen den enda som på riktigt varit besvärlig är ju S som inte gick ge medicin I munnen. Övriga kan ha haft åsikter men inte som omöjliggjort. Lukas är ett bekymmer iom hans paniska rädsla för bur men det räknar jag eg inte som hans fel. Det är inte personlighet utan trauma. Personlighetsmässigt är han en käck katt med åsikter men som är snäll. Dvs han tycker men han vill/gör inget ont.)

Jag tror att ett av skälen till att jag varit så överrumplad över Megara är att Nikita var så extremt lätt att hantera i allt. Jag varnade vet att hon (Nikita) kunde vara besvärlig och han bara skrattade åt mig efteråt. Megara, veterinären tog upp handskarna efter att han försökt klämma på henne och hon morrade, bet och måttade ett slag mot honom :meh:

@MJLee tillåter hon att du "välter" henne vid gos? Allt klappa kela klia och katten spinner och trampar. Att då endera (vilket som passar katten bäst) klia på sidan av huvudet och sänka handen mot golvet så kattens huvud följer efter och när det är i golvnivå med andra handen försiktigt lägga ner katten på sidan. Alt helt enkelt bara med katten bredvid dig i sängen eller bredvid ditt ben om du sitter ner mjukt "välta" katten över ditt ben på sidan. Det gör ingenting om de far upp på en tiondels sekund i början.
Bäst är om de gosar vidare och bara myyysigt innan de reser sig.

Det man gör utan att de riktigt fattar är att lära dem att det är ingen fara att matte tar bort balansen, ser till att tassarna släpper marken etc.

Utmana komfortzonen utan att de fattar det typ.

Ragdollen skulle hellre dö än "välta" men då finns det andra sätt.

Men jag tänker att det att Megara verkar väldigt människosocial och människoorienterad borde gå att använda till din fördel? Åtminstone för att få små babysteps åt rätt håll. Om du t ex låtsasklipper en klo innan ni gosar varje gång hon kommer och vill gosa/ligga i sängen etc?

Funkar hon inte ge godis efter? Här går alla utom Mini till godislådan och stirrar när jag klippt klor. För jag har gått dit och hämtat godis efter kloklipp. Och de gick dit även tidigare när vi hade mer trauma kring pedikyr. Mini är för lite matmotiverad för att funka med godis men Megara är väl väldigt matfokuserad?

Ska definitivt försöka med 'välta' och se om det fungerar. Men vi gosar mest när jag sitter vid datorn och hon ligger i sin säng. Megara varken spinner (jag är inte Misty) eller trampar. Jag vet faktiskt inte riktigt vad Megara är, hon är ingen människokatt som så, kommer inte fram och hälsar på människor som inte är jag, kommer inte när man lockar (återigen förutom med mig), men absolut inte katt-katt. Däremot en hund-katt. I Roslagen kom hon upp och gosade in sig i knät några gånger eftersom jag satt i en fåtölj och läste mer där. Jag funderar just på hur jag ska koppla i hennes lilla hjärna att kloklipp=godis.

Egentligen när jag tänker efter är hon en lätthanterlig katt så länge det inte handlar om att klippa klor eller bli fasthållen. Jag kan faktiskt plocka upp henne, men hon slappnar inte av och efter några minuter/någon minut så vill hon ner igen om jag inte går med henne eller kollar ut genom ett fönster på något intressant.

Jag tror att hon har betydligt mindre självförtroende än Nikita hade (och är en lågrang katt) och är därför både mindre självständig och mer kantig. Första dagen i Roslagen gick hon runt och ropade högt tills jag svarade, så att hon visste att jag var där, hon kom för att inspektera och gick sedan sin väg igen. Samma sak när hon smiter ut i trapphuset, om jag inte springer efter så hojtar hon och när jag svarar så kommer hon tillbaka för det mesta. Hon kommer när jag lockar och håller koll att jag är där men är samtidigt inte burdust social.

@MJLee vissa katter som inte lärt sig att "kela är mysigt" kan man behöva bokstavligen öva på det som sagt. Jag tycker utifrån beskrivningen ovan att det verkar som hon inte riktigt fattat när ni är hemma att man kan gosa på andra ställen än hon nu vant sig vid, när du sitter vid datorn.
Olof och Svante fattade inte tex att det gick att hoppa upp i soffan och ligga ovanpå mig, eller brevid och bli kelade med. Jag lockade dem att hoppa upp genom lite bus ibland, och ibland med någon godis. Sen utifrån det kom de successivt på att det var mysigt att slå sig ner där och bli kelade med, eller bara sova i värmen på en filt över mattes ben osv. Nu är de världens knäkatter - kommer nästan direkt man slår sig ner i soffan och kan ligga och spinna/vilja bli gosade med i timmar.

Så prova olika saker helt enkelt och var konsekvent och lite uppfinningsrik är mitt tips. Och återigen - kloklipp = godis är inte svårt - särskilt inte när du har en sån matförtjust katt ;)

Jag tror att ett av skälen till att jag varit så överrumplad över Megara är att Nikita var så extremt lätt att hantera i allt. Jag varnade vet att hon (Nikita) kunde vara besvärlig och han bara skrattade åt mig efteråt. Megara, veterinären tog upp handskarna efter att han försökt klämma på henne och hon morrade, bet och måttade ett slag mot honom :meh:

Ska definitivt försöka med 'välta' och se om det fungerar. Men vi gosar mest när jag sitter vid datorn och hon ligger i sin säng. Megara varken spinner (jag är inte Misty) eller trampar. Jag vet faktiskt inte riktigt vad Megara är, hon är ingen människokatt som så, kommer inte fram och hälsar på människor som inte är jag, kommer inte när man lockar (återigen förutom med mig), men absolut inte katt-katt. Däremot en hund-katt. I Roslagen kom hon upp och gosade in sig i knät några gånger eftersom jag satt i en fåtölj och läste mer där. Jag funderar just på hur jag ska koppla i hennes lilla hjärna att kloklipp=godis.

Egentligen när jag tänker efter är hon en lätthanterlig katt så länge det inte handlar om att klippa klor eller bli fasthållen. Jag kan faktiskt plocka upp henne, men hon slappnar inte av och efter några minuter/någon minut så vill hon ner igen om jag inte går med henne eller kollar ut genom ett fönster på något intressant.

Jag tror att hon har betydligt mindre självförtroende än Nikita hade (och är en lågrang katt) och är därför både mindre självständig och mer kantig. Första dagen i Roslagen gick hon runt och ropade högt tills jag svarade, så att hon visste att jag var där, hon kom för att inspektera och gick sedan sin väg igen. Samma sak när hon smiter ut i trapphuset, om jag inte springer efter så hojtar hon och när jag svarar så kommer hon tillbaka för det mesta. Hon kommer när jag lockar och håller koll att jag är där men är samtidigt inte burdust social.

Hon vill ligga nära i sängen, stämmer det? Ta det då. Det är låtsasklipo av en klo då. Varje gång. Går hon är det okej, det är hennes val. När hon kommer tillbaka lite gos men sen ett låtsasklipo innan det är okej ligga och mysa/sova.

Det gör inget om de kränkta går iväg i början. Så länge de inom säg 30 minuter kommer tillbaka och tycker "nu då?". Huvudsaken är att de inser att låtsaskloklippet är en förutsättning för att få det där de vill. (godis/gos/vad de nu har för motivator)
Och att klippandet eller vad det är avdramatiseras.

När jag ger Liten kortison så gör jag det innan våtfoder. Jag börjar göra iordning. Katterna kommer och cirklar och tigger. Jag gör iordning medicinen och ger Liten. Sen får man maten. I början fick jag efter två dagar jaga katten genom lägenheten för att få tag i henne och ge medicin. Hon vet ju precis vad som är i görningen. Efter några veckor fick jag gå efter henne till nästa rum. Efter medicinen så I början drog hon och vägrade vara i närheten av mig. Men sen började hon stanna i köket om än på avstånd från matte. Idag så bara sträcker jag mig ner och ger henne i köket (med ingivare och hon tycker INTE om det) och efteråt så "var är min mat matte?"

Hon ser inte maten som belöning för medicinen. Hon ser medicinen som det som krävs för att få maten, dörröppnaren att få mat. Och eftersom det faktiskt inte är så traumatiskt egentligen med medicin och motivationen för våtmat är hög så har medicinen avdramatiserats. Är komma åt det jag tänker med Megara.

Liten hade hela tiden valet att vägra. Men vägrade hon medicin så blev det ingen våtmat och det kopplade hon lika fort som hon innan kopplade att medicinburk som öppnas = spring!

Så kan du hitta en sån motivator för Megara? Men den ska komma EFTERÅT, efter klippet tex.

Så kan du hitta en sån motivator för Megara? Men den ska komma EFTERÅT, efter klippet tex.

Yep - och att man höjer motivationen ytterligare genom att ta det riktigt godaste. Kör på tex fläskfileminibitar typ om det är det som är på topplistan :D
Mina får BARA laxpasta ur tub som belöning efter kloklippning, inte annars. (Trots att de numera är gudasnälla att klippa). De är helt tokiga i det, hör från andra änden av bostaden när man skruvar av korken på tuben.

Tillägg. Att maten kom efter medicin gjorde också att motivationen att "komma över traumat" var hög. Om man äter mat kan man inte ligga under sängen och tycka synd om sig själv för det fruktansvärda övergrepp man utsatts för ;)

Så det bröt det med. Medicin - upprörd över detta fruktansvärda - äta mat och helt glömma bort upprördheten. Dvs det bröts att medicin var något att vara upprörd över. Mycket tacksamt perioden med kortison men ingen blötmat eller godis. Jag gav medicin (ofta där hon var just då, om hon så låg och vilade) och katten "jahapp" och den fortsatte. Eftersom det hela blivit avdramatiserat och inte väckte "herreguuuud så hemskt övergrepp matte utsatt mig för. Jag är kränkt!"

Yep - och att man höjer motivationen ytterligare genom att ta det riktigt godaste. Kör på tex fläskfileminibitar typ om det är det som är på topplistan :D
Mina får BARA laxpasta ur tub som belöning efter kloklippning, inte annars. De är helt tokiga i det, hör från andra änden av bostaden när man skruvar av korken på tuben.

Bra tillägg! Jag glömmer bort det då två av mina inte har något sånt. Men det gör det ju ännu bättre och ännu lättare med de katter (de flesta) som har en storfavorit!

@mackan och @Alexandra_W saken är den att jag spenderar i princip 99% av min tid framför datorn och när vi inte leker så ligger hon och sover där eller så gosar vi där vilket är ganska naturligt. Nu när jag ligger helt utslagen i sängen (pest aka förkylning) ligger hon i sängen med mig, men vill in under täcket och ligga över mitt ben, alt mellan benen - alt hoppar rakt upp och ner och kaninsparkar på mina fötter över täcket.

Jag 'låtsasklipper' dvs trycker ut klospetsen och har tången i andra handen och hon bryr sig inte. Det är det där sista momentet när jag klipper till som hon ogillar. Men hon går inte sin väg efteråt utan ligger kvar, blänger lite och stoppar noga in tassarna under sig det är allt. Plockade upp henne, hon morrade och försökte ta sig loss, jag gick fram till fönstret och vi tittade ut på bilarna, hon glömde totalt att hon inte vill bli fasthållen eftersom det rör sig och ser intressant ut.

Edit: prövade just att gå iväg till soffan för att testa och hon kommer efter och lägger sig bredvid mig men inte på (kanske 20 cm från). Vi pussas lite. I Roslagen som sagt så låg hon i knät när jag satt och läste och sov mellan benen när jag däckade på soffan där. Att hon inte vill bli fasthållen är en ren bagatell förutom just kloklippningen. Mest för att jag inte vill att hon ska fastna med en klospets och dra av den. Plus då ja, att det vore bra att inte gå runt med rispor som får min läkare att ställa allvarliga frågor om självskadebeteende :angel: vem sjutton skär sig iofs på ovansidan av armen?

@mackan och @Alexandra_W saken är den att jag spenderar i princip 99% av min tid framför datorn och när vi inte leker så ligger hon och sover där eller så gosar vi där vilket är ganska naturligt. Nu när jag ligger helt utslagen i sängen (pest aka förkylning) ligger hon i sängen med mig, men vill in under täcket och ligga över mitt ben, alt mellan benen - alt hoppar rakt upp och ner och kaninsparkar på mina fötter över täcket.

Jag 'låtsasklipper' dvs trycker ut klospetsen och har tången i andra handen och hon bryr sig inte. Det är det där sista momentet när jag klipper till som hon ogillar. Men hon går inte sin väg efteråt utan ligger kvar, blänger lite och stoppar noga in tassarna under sig det är allt. Plockade upp henne, hon morrade och försökte ta sig loss, jag gick fram till fönstret och vi tittade ut på bilarna, hon glömde totalt att hon inte vill bli fasthållen eftersom det rör sig och ser intressant ut.

Edit: prövade just att gå iväg till soffan för att testa och hon kommer efter och lägger sig bredvid mig men inte på (kanske 20 cm från). Vi pussas lite. I Roslagen som sagt så låg hon i knät när jag satt och läste och sov mellan benen när jag däckade på soffan där. Att hon inte vill bli fasthållen är en ren bagatell förutom just kloklippningen. Mest för att jag inte vill att hon ska fastna med en klospets och dra av den. Plus då ja, att det vore bra att inte gå runt med rispor som får min läkare att ställa allvarliga frågor om självskadebeteende :angel: vem sjutton skär sig iofs på ovansidan av armen?

Nu kanske jag tappat bort info. Men om du utan problem kan klippa en klo, hon är kvar men viker in fötterna under sig. Då är det ju bara klippa en klo på fm och en på em, dvs två per dag och klorna är alltid vettig längd? Och så kan ni i lugn och ro jobba på fasthållen. Så ni slipper det blir ett problem om hon blir sjuk.

Alt ta en helg och klipp alla klorna med nån h mellanrum mellan respektive klo.

Eller missar jag något?

Nu kanske jag tappat bort info. Men om du utan problem kan klippa en klo, hon är kvar men viker in fötterna under sig. Då är det ju bara klippa en klo på fm och en på em, dvs två per dag och klorna är alltid vettig längd? Och så kan ni i lugn och ro jobba på fasthållen. Så ni slipper det blir ett problem om hon blir sjuk.

Alt ta en helg och klipp alla klorna med nån h mellanrum mellan respektive klo.

Eller missar jag något?

Det är vad jag gör fn klipper en klo i taget. Men funderar på hur jag kan göra det mer effektivt istället för att ständigt klippa klor som jag gör nu. Fick det kanske att låta som jag aldrig kan klippa klor, men vad jag vill är att kunna klippa djupare så det inte behövs göras konstant och få det gjort på samma gång. Framförallt baktassarna som är svårare att klippa än fram.

Det är vad jag gör fn klipper en klo i taget. Men funderar på hur jag kan göra det mer effektivt istället för att ständigt klippa klor som jag gör nu. Fick det kanske att låta som jag aldrig kan klippa klor, men vad jag vill är att kunna klippa djupare så det inte behövs göras konstant och få det gjort på samma gång. Framförallt baktassarna som är svårare att klippa än fram.

Även om du klipper djupare blir det nog rätt konstant om du ska ta en klo per dag. Lite beroende på hur fort just hennes klor växer då såklart (här behöver Lukas klippas mkt oftare än Fröknarna)

Men vad gör det svårt klippa djupare då, på en klo åt gången. Bråkar hon eller är du orolig?

Även om du klipper djupare blir det nog rätt konstant om du ska ta en klo per dag. Lite beroende på hur fort just hennes klor växer då såklart (här behöver Lukas klippas mkt oftare än Fröknarna)

Men vad gör det svårt klippa djupare då, på en klo åt gången. Bråkar hon eller är du orolig?

Så fort jag klippt en klo så ändrar hon ställning så jag inte kan komma åt nästa. Ibland kan det bli två eller tre, ibland ingen. Suck. Ja, det spelar ingen roll om jag bara klipper spets eller djupare för henne men jag är så rädd att klippa i pulpan särskilt om hon börjar röra sig.

Så fort jag klippt en klo så ändrar hon ställning så jag inte kan komma åt nästa. Ibland kan det bli två eller tre, ibland ingen. Suck. Ja, det spelar ingen roll om jag bara klipper spets eller djupare för henne men jag är så rädd att klippa i pulpan särskilt om hon börjar röra sig.

Har hon klor där det är svårt att se kan en ficklampa hjälpa. Sen tror jag risken du klipper I pulpan är minimal. Katter är tacksamma så, jag har råkat klippt hundarna i pulpan mer än en gång men aldrig en katt. I alla fall OM man klipper pulpan, om det så är en stor hund (stor pulpa) så när det händer har ingen sagt pip. Går så fort så är en fördröjning innan det gör ont verkar det som. Det är mer brydda över att man själv blir brydd och upprörd. Men om du lyser och kollar när du inte klipper, så ser du ju. Ingen av mina har ens om klorna får bli långa pulpa "efter mitten på böjen" på klon. Då vet man att dit kan man klippa utan problem/oro. Sen är bakklor svårare att se på ja men även där kan ficklampa innan och få en bild av det att gå efter hjälp.

Har hon klor där det är svårt att se kan en ficklampa hjälpa. Sen tror jag risken du klipper I pulpan är minimal. Katter är tacksamma så, jag har råkat klippt hundarna i pulpan mer än en gång men aldrig en katt. I alla fall OM man klipper pulpan, om det så är en stor hund (stor pulpa) så när det händer har ingen sagt pip. Går så fort så är en fördröjning innan det gör ont verkar det som. Det är mer brydda över att man själv blir brydd och upprörd. Men om du lyser och kollar när du inte klipper, så ser du ju. Ingen av mina har ens om klorna får bli långa pulpa "efter mitten på böjen" på klon. Då vet man att dit kan man klippa utan problem/oro. Sen är bakklor svårare att se på ja men även där kan ficklampa innan och få en bild av det att gå efter hjälp.

Ficklampa, klotång och trycka ut klon, hur gör du? Ja plus då sprattlande katt så det ska gå på några sekunder.

Apropå klor, bakklorna brukar jag aldrig klippa :o har inte märkt något besvär av det då heller. Däremot klipper jag framklorna när det börjar göra ont när hon mjölktrampar :D

(Vilket hon gärna gör på mina bröst O_o:cautious::rofl:)

Jag klipper inte heller bakklorna, de är alltid väldigt korta ändå. Daphne gillar inte att klippas heller, men jag håller fast henne i ett bestämt grepp och klipper snabbt som tusan. Hon klagar högt men såfort jag släpper henne så blir hon glad igen :p

Appropå något annat, är det någon som testat kattsanden Cats Best? Är tydligen miljövänlig och väldigt billig också.
Har tidigare haft EC som jag var väldigt nöjd med förutom priset, nu använder jag en annan från zooplus, Intersand Classic som jag också är nöjd med. Men lockas ju av ett miljövänligt alternativ.
Jag vill ha bra klumpar och absolut ingen dålig lukt, och inget damm såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
995
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka