Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ficklampa, klotång och trycka ut klon, hur gör du? Ja plus då sprattlande katt så det ska gå på några sekunder.

Du ska lysa när du inte klipper. Då ser du var din katt har pulpan så du vet sen tills när du ska klippa. Eller ha pannlampa om du vill se samtidigt.

Ett steg kan ju vara träna på att det inte behöver vara över på några sekunder. Att du får titta (utan att klippa) längre än några sekunder. Så du har den betänketid och "måtttid" du känner du vill ha/behöver.

Målet är att du får klippa klorna på dina villkor, i din takt. Men ta det ett steg i taget på väg mot målet. Och då eftersom du får titta på klorna osv vara att få titta på klorna längre än idag (om det bara är några sek och det är för kort då)

Appropå något annat, är det någon som testat kattsanden Cats Best? Är tydligen miljövänlig och väldigt billig också.
Har tidigare haft EC som jag var väldigt nöjd med förutom priset, nu använder jag en annan från zooplus, Intersand Classic som jag också är nöjd med. Men lockas ju av ett miljövänligt alternativ.
Jag vill ha bra klumpar och absolut ingen dålig lukt, och inget damm såklart.

Inte provat CB, men måste bara fråga om du tycker Intersand är dammfri? Jag tyckte den dammade attans.

Jag går alltid tillbaka till EC.. Men köper bara när de har erbjudande. Då bunkrar jag (åker till flera butiker, skickar in särbon att köpa osv 😇)

Apropå klor, bakklorna brukar jag aldrig klippa :o har inte märkt något besvär av det då heller. Däremot klipper jag framklorna när det börjar göra ont när hon mjölktrampar :D

(Vilket hon gärna gör på mina bröst O_o:cautious::rofl:)

Jag klipper bakklorna på L och M. Båda får smala spetsiga klor med böj där precis som fram. Liten har grova mer trubbiga bakklor och de behöver nästan aldrig klippas. Jag brukar ta nån mm mellan varven bara för saken.

Jag klipper generellt klorna rejält korta på mina. Mini brukar misslyckas klättra upp för stolpen i katträdet när de är nyklippta och ramla ner och blänga elakt på mig. (de kommer upp utan stolpe men det är roligast med stolpen)

Tillägg @MJLee sprattlar hon när du ska titta på klorna? Då är ju det steg ett. Låna ut tassen lugnt och länge (skitsamma klorna I början).

Kanske du försöker för mkt på en gång och därför det känns som det inte blir skillnad, och bryta ner det skulle fungera?

@fijja jag använde kristaller förut, Megara har absolut inga problem med det, men använder nu Greenwoods Plantfiber eftersom hon kissar som en tok - ej UVI utan bara ungkattsmetabolism så kristaller blev dyrt. Köper från zooplus 239 kr för 13 liter. Köper två på samma gång och det räcker några månader.

Tillägg @MJLee sprattlar hon när du ska titta på klorna? Då är ju det steg ett. Låna ut tassen lugnt och länge (skitsamma klorna I början).

Kanske du försöker för mkt på en gång och därför det känns som det inte blir skillnad, och bryta ner det skulle fungera?

Jag kan trycka ut klon ibland, lägga tången på tassen utan problem, det är klipp momentet som är problemet.

Inte provat CB, men måste bara fråga om du tycker Intersand är dammfri? Jag tyckte den dammade attans.

Jag går alltid tillbaka till EC.. Men köper bara när de har erbjudande. Då bunkrar jag (åker till flera butiker, skickar in särbon att köpa osv 😇)
Jag upplever inte att den dammar så mkt faktiskt, kanske är olika på de olika dofterna? Har just nu ’babypuder’ men luktar ingenting tycker jag. Är väl inte smart med parfym för kattens skull så hade tänkt mig en doftfri.
EC har ju höjt priset ytterligare för ett tag sen, det fick mig att byta:meh:
Men är sugen på ett miljövänligt alternativ, men får inte släppa igenom kisslukt

@fijja jag använde kristaller förut, Megara har absolut inga problem med det, men använder nu Greenwoods Plantfiber eftersom hon kissar som en tok - ej UVI utan bara ungkattsmetabolism så kristaller blev dyrt. Köper från zooplus 239 kr för 13 liter. Köper två på samma gång och det räcker några månader.
Min katt bryr sig inte om vilken sand jag använder, skulle nog kunna ha jord i lådan :D är mest jag som inte vill ha lukt.
ska kolla på Greenwood!

Min katt bryr sig inte om vilken sand jag använder, skulle nog kunna ha jord i lådan :D är mest jag som inte vill ha lukt.
ska kolla på Greenwood!

Greenwoods luktar inte alls (enligt mig) lite svagt sågspån ibland kanske. Sedan om det spelar roll så är det ekologiskt och komposterbart.

Appropå något annat, är det någon som testat kattsanden Cats Best? Är tydligen miljövänlig och väldigt billig också.
Har tidigare haft EC som jag var väldigt nöjd med förutom priset, nu använder jag en annan från zooplus, Intersand Classic som jag också är nöjd med. Men lockas ju av ett miljövänligt alternativ.

Ökoplus? Den har jag haft i flera år och är supernöjd.
Visst, lite damm blir det ju. Men inte alls som med lerbaserad sand. Klumparna håller ihop bra, det är väldigt lätt att rensa lådan.

Vi har Cats Best, är jättenöjda! Jag har dock inte provat så många andra sorter så har inte så mkt att jämföra med..

Precis packat upp tre lådor med kattsand och kattmat. Zooplus hade 10% så det var lika bra att passa på. Nu har vi mat och sand för flera månader :) Glömde dock bort att beställa Hills z/d, så det får jag göra nu i dagarna.

Jag upplever inte att den dammar så mkt faktiskt, kanske är olika på de olika dofterna? Har just nu ’babypuder’ men luktar ingenting tycker jag. Är väl inte smart med parfym för kattens skull så hade tänkt mig en doftfri.
EC har ju höjt priset ytterligare för ett tag sen, det fick mig att byta:meh:
Men är sugen på ett miljövänligt alternativ, men får inte släppa igenom kisslukt

Jo jag köpte 6 stora frp innan prishöjningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
995
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka