Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I dag damp det ner veterinärräkningar för 3700:- (vår ”hemmavet” är långsam med räkningarna)
Sammanlagt har Millie kostat lite i underkant 25 000:- i veterinärbesök och medicin.Hon är värd varenda krona men ska ändå tala om att jag tycker att det räcker nu.
På räkningen från förra veckan står det sterilisering.
Ngn här skrev att man bara kastrerar. Är det bara slarvigt uttryckt?
Mamma och pappa fick se livmodern efteråt. Så då borde hon vara kastrerad?Det hoppas jag verkligen. Sterilisering tar bort fertilitet men all könsdrift är kvar. Dvs en steriliserad katthona kommer att köpa och vilja para sig med allt vad det innebär. Dessutom är alla hormoner kvar med den risk det innebär.
Kastrerar man försvinner både fertilitet och könsdrift, och alla risker relaterade till det försvinner. En kastrerad hona löper inte, får inte livmoderinflammation osv.
Jag vet igen veterinär som steriliserar idag. Så förhoppningsvis är det av konstig anledning bara använt fel ord. Men kolla upp det. För är hon bara steriliserad så bör du kastrera henne.
Mamma och pappa fick se livmodern efteråt. Så då borde hon vara kastrerad?
My beloved pooper scooper
Dum fråga kanske och på fel tråd men får man lov att sätta katter i lina som är kopplad i ngn slags järnpinne? Dvs inte i en rastgård och utan mat och vatten.
Hur tänker folk när de skaffar kattunge, låter den gå ut när den är mycket ung såklart okastrerad, icke chippad eller registrerad? Vaccination är för dyrt. Ni kan ju gissa varför hen inte gör allt annat heller. Jag blir så sur.
Skulle aldrig få för mig att släppa ut en katt som dessutom enligt mig är för ung samt så vill jag gärna ha den kastrerad innan. Ser folk verkligen katter som slit och släng djur fortfarande?
Nej, inte om man inte är därute med den hela tiden. Dvs om du fikar i trädgården och ser katten hela tiden kan du ha den i lina den stunden. Men du får inte lämna den utan uppsikt.
Har nämligen sett en person som släpper ut sin katt såhär under långa stunder men vad man ser är personen inte där. Tycker lite synd om katten som sitter fast för det rör sig många katter i området och den kan inte komma undan om den blir attackerad. Det är ngn slags raskatt så jag förstår att man inte vill släppa ut den som en utekatt men bara reagerade på det när den varken har ngn där, mat/vatten och jag vet det finns en del bråkstakar till katt i området..
Det låter verkligen inte okej. Kan du prata med personen är det en bra idé, annars är anmäla till länsstyrelsen en bra idé så får de kontrollera och prata med personen om olämpligheten i det. Himla bra att du reagerat!