@MJLee men om hon mår så dåligt måste du ju ta in henne till veterinär och få en bedömning allmänt vad egentligen ni kan göra/inte göra för katten.
Problemet är att hon förutom kal mage och lår inte mått dåligt alls. Dvs så vitt jag har kunnat bedöma. Hon åt, drack, gick på lådan lekte, var glad och energisk. Det var
efter att hon undersökts och satts på allergifoder som hennes allmäntillstånd försämrats eftersom hon vägrar att äta sin mat och magrat och blivit deprimerad.
Egentligen var hela anledningen till att jag gick med henne till vet att hon läcker urin och jag ville undersöka orsaken och om man kunde avhjälpa den. Hon var alltså inte sjuk på något sätt utan i bra kondition och både jag och vet trodde att slickandet på magen/insidan av låren som kommit snabbt och plötsligt var pga urinblåsan vilket orsakades av hennes läckage. När UL kom tillbaka med helt fin och ren blåsa/rör och blod/urinprov visade på en 'stenfrisk' katt som min vet uttryckte det, ansåg han att han inte kom vidare vad gällde läckaget och rekommenderade SLU. Efter mailandet till olika SLU kattexperter hamnade jag på Bagis. Fortfarande var det pga läckage och hur det kunde avhjälpas. Det var först efter UL där (och även då fick jag först veta att Nikita var helt frisk) som jag började undra eftersom hon fortsatte slicka sig. Så jag åkte in med henne igen och antar att vet antingen inte tittat ordentligt eller tittat en andra gång på bilderna av UL eller något, eftersom hon då informerade mig om foderallergi och att tarmarna var inflammerade och gallblåsan något förstorad. Så det var först i slutet av december, mellandagarna, som jag först fick veta att Nikita eventuellt öht var allergisk och vet ville att vi skulle börja med uteslutningsmetoden, dvs foderallergi först, ergo allergifoder.
Så, summan av kardemumman, jag tog in en frisk glad katt som läcker urin (vilket ingen vet verkar tycka är ett problem) men börjat slicka sig på magen där blåsan ligger (jag antar nu att hon slickar sig där eftersom det också finns tarmar i området), och har nu en eländig, deprimerad och mager eventuellt allergisk katt som inte mår bra.
Edit: Så länge hon åt sin Purina så var hon helt ok, lite dämpad när hon hade tratt men annars som vanligt. Varför hon plötsligt började vägra var jag inte helt förvånad över eftersom hon gör det även med vanligt foder, hon tröttnar lätt på det så man måste ge något annat. Det hopplösa är att hon inte äter
någonting just nu och går ner i vikt och mår allmänt dåligt.