kattskitsätande hundar

L

LaDiva

hur får man dem egentligen att sluta leta godbitar i kattlådan? springer runt och skriker för jämnan känns det som :devil:

Sv: kattskitsätande hundar

Har du liten hund? Annars, skaffa kattlåda med "tak" å ställ öppningen in mot en vägg så katten kommer in men inte hunden.

Svårare om man har liten jycke förstås;)

Lär dina hundar att inte gå nära kattlådan! Det är förbjudet område! Träna med NEJ när de går mot kattlådan först, hjälper inte det så får du skrämma dem genom att kasta något skramligt mot hunden när den går fram till kattlådan. Hunden får inte se var skramlet kommer ifrån och det får inte träffa hunden!

Mvh Anna

Jag har sett tre lösningar på problemet:
  1. Lydnad. Hunden får lära sig att man inte får äta.
  2. Kattlåda med lock och så tejpar man igen luckan så att den bara kan öppnas lite så att katten komme igeom
  3. Ställ kattlådan innanför ett kompostgaller som katten antingen kan ta sig över, eller så gör man en liten öppnin i gallret som bara katten kommer igen

/Ej kattägare själv, men har hund som gillar kattbajs ;)

Haukur skrev:
Har du liten hund? Annars, skaffa kattlåda med "tak" å ställ öppningen in mot en vägg så katten kommer in men inte hunden.

Svårare om man har liten jycke förstås;)

Så gör jag, men man får ställa något TUNGT på kattlådan med så att hunden inte kan 'dra fram' den.

Min hund provade en gång med då var jag i närheten och tog honom på bar gärning..! Skrek ett högt och skarpt NEJ så hunden höll på att hoppa ur skinnet för han trodde inte att jag var i närheten. Sen dess har han hållt sig från kattlådan. "caught with the hand in the cookie jar" :o

Nu har jag en hund här som gärna skulle smaka på kattbajs.
Även om jag har tak på lådan, så tror jag hon är så smart så hon skulle komma på hur man kan få tag på bajset ;)
Så jag har en kompostgrind en liten bit ifrån, sen har jag klippt ur en lucka så katterna kan komma in. Fungerar utmärkt.
Jag har så även till kattmaten. Men denna "lånehund" har kommit på hur man gör. Eftersom maten står på en tidning. Så tar man tassen eller munnen innanför den lilla luckan som katterna har, sen drar man tidningen till sig. Och vips så är maten framme :D. Så nu står det en kompostgrind framför en kompostgrind ;)
Nu kan hon bara stå och slicka sig runt munnen hur mycket hon vill utanför grinden :D

Ahaa! Det var faktiskt riktigt listigt...

Senast ändrad av en moderator:

Anna 87a skrev:
Lär dina hundar att inte gå nära kattlådan! Det är förbjudet område! Träna med NEJ när de går mot kattlådan först, hjälper inte det så får du skrämma dem genom att kasta något skramligt mot hunden när den går fram till kattlådan. Hunden får inte se var skramlet kommer ifrån och det får inte träffa hunden!

Mvh Anna

Mina jyckar gräver upp kattskit ute på gården som de gladeligen smaskar i sig *spysmily*. Inte helt lätt att komma tillrätta med... :crazy:

/Lizzie

Tippan skrev:
Jag har sett tre lösningar på problemet:
  1. Lydnad. Hunden får lära sig att man inte får äta.
  2. Kattlåda med lock och så tejpar man igen luckan så att den bara kan öppnas lite så att katten komme igeom
  3. Ställ kattlådan innanför ett kompostgaller som katten antingen kan ta sig över, eller så gör man en liten öppnin i gallret som bara katten kommer igen

/Ej kattägare själv, men har hund som gillar kattbajs ;)

Ang lydnad.... att lära min hund att hon inte får äta bajs.... FUNKAR INTE...
Kattlåda med lock och lucka... har prövat.... men katten sket utanför lådan!!
Kompostgaller.... min hund hon flyger tyst över gallret och har sedan kalas!!

Jag satte upp en fönsterhake (sån där lång som man ställer upp fönstret med) något kortare... Funkar bra om alla besökare kommer ihåg att haka fast dörren igen!

Min hund äter inte bara kattskit, hon äter dagligen koskit och hästskit....

Är det bara katt, häst och ko som slinker ned så skulle jag vara glad :rofl: Ännu värre när de äter hundskit innan det ens landar på backen (och så kommer det upp innomhus...)

Purjo_den_vilde skrev:
Jag satte upp en fönsterhake (sån där lång som man ställer upp fönstret med) något kortare... Funkar bra om alla besökare kommer ihåg att haka fast dörren igen!

På det sättet har vi också haft det, det gäller att hitta en bra längd på hake så att katterna går igenom men inte hundarna...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 709
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar