kattsand till marsvin?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag har toalätt till marsvinen, med lite halm ovanpå.
men det är ju ett gissel att städa ur bajsarna eftersom bajsarna är ungefär i samma storlek som toalätt-pelletsarna.

så började jag fundera på om man inte kan ha vanlig kattsand istället?

någon med erfarenhet att dela med sig av?

Sv: kattsand till marsvin?

Jag vet inte hur det är med marsvin, men jag har kattsand i toalådan till mina råttor. Det fungerar alldeles ypperligt.

Jag hade kattsand under halm ett tag men gillade det inte alls. Det var svårt att få bort och absorberade inte lukten på samma sätt som ToaLätt. Dessutom dammade det!

Strunta i bajsarna!
Jag är ganska slösaktig med höet så efter några dagar är det fullt med hö i hela lådan. Kisset rinner igenom och absorberas i botten. Jag brukar använda torv som också tar bort lukten (torv i botten och halm ovanpå). Tömmer allt ca varannan vecka.
Vill du inte slösa med höet kan du ju lägga på lite extra halm då och då?

jag tror inte det är så bra med kattsand.. dom marsvin har jag stött på käkar allt i sin väg ungefär haha.. och kattsand är inte bra i magen... :p

jo jag struntar i bajsarna som det är nu... men det ser ju så tråkigt ut.. :p

jag köpte en stooooor förvaringslåda, sån man ska ha under sängen, som jag tänkte ha som hage till dom... funderar på vad jag ska ha som underlag i den... som det är nu springer dom på golvet, dom kissar inte och bajsar bara någon enstaka plutt, o hade gärna haft det så i haglådan också... :angel:

Jag har iofs bara två stycken, men tycker inte det blir så många bajsar att det stör. Ger lite extra hö så syns det inte.

Har mina lösa på golvet i hallen och lägger ut ett lakan så de får lite bättre fäste. Har några små "krypin" så de kan kila omkring i/runt. Oftast kissar och bajar de "under tak" så¨på de ställena lägger jag ihopvikta gamla handdukar. De måste tvättas ganska ofta. Tror du inte har dem lösa så länge om de inte kissar nånstans? Eller så har du inte hittat pölarna :o . När mina varit ute nån timme brukar det alltid finnas minst ett par pölar. Fast då har de iofs fått sallad och annan "saftig" mat. De tycker det är roligt att leta rätt på goda saker. Tror jag i alla fall :)

har också bara två, men stör mig på bajsarna ändå! :p

jag tvingar aldrig ut dom, och sällan in dom heller, utan jag öppnar bara luckan o så får dom hoppa in o ut som dom vill! och då har dom gått in i buren för att kissa!

Jag läste på agria tror jag att det gick bra att ha t.ex fleecefiltar och heltäckningsmatta (bara där du har hagen dådå) för det är lätt och tvätta och inte har långa trådar som fastnar i marsisarnas tarmar.

Hittade själv en jättesöt liten inhängnad för marsvin igår på djuraffären som jag ska lägga till till deras bur när min pojkvän flyttar till större :D Så då ska jag nog köpa heltäckningsmatta eftersom jag har ett rejsermarsvin och det halkar väl inte så mycket på golvet tror jag :p

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar