marshall

Trådstartare
jag är lite fundersam, i många katt böcker står om kattraser, typ blå perser, svart perser , chinchilla perser osv Jag undrar om katter är indelade efter färger eller hur är det.?

vilken är er favorit katt ras?, förresten. Jag gillar main con och skogskatt, skulle vilja ha en, men har inte råd (hästen äter upp alla
pengar) så det får duga med våra "bondkatter"

Sv: kattraser

jag är lite fundersam, i många katt böcker står om kattraser, typ blå perser, svart perser , chinchilla perser osv Jag undrar om katter är indelade efter färger eller hur är det.?

vilken är er favorit katt ras?, förresten. Jag gillar main con och skogskatt, skulle vilja ha en, men har inte råd (hästen äter upp alla
pengar) så det får duga med våra "bondkatter"

De flesta icke-svenska kattböcker (vet att det låter dumt) är faktiskt riktigt dåliga. De gör indelningar som inte är relevanta (tex. färgindelningar hos perser och britter, en svart perser paras tex. lätt med en blå eller sköldpaddsfärgad perser) och slår ihop raser (devon rex, cornish rex, german rex etc. får helt enkelt heta "rex") och rekommendationer om hur man håller katterna i en kattuppfödning är inte applicerabara på svenska förhållanden eftersom "buruppfödning" är oerhört ovanlig i Sverige medan det tex. i USA är mer regel än undantag att man håller katterna på det sättet.

När olika raser ställs ut kan de delas in i färggrupper, men de tillhör ju fortfarande samma ras och man parar dem över färggruppsgränserna så de där färgindelningarna som finns i många "kattlexikon" är total irrelevanta.

Själv har jag fastnat för devon rex, är såld på dem och har inga planer på att byta ras.

Sv: kattraser

Ja, i en del äldre böcker ser man detta. Bakgrunden är troligen att detta med raser är ju ganska nytt. De flesta tillkom ju först efter kriget. Innan dess gick de mest på färgen.
Och detta med färger som något slags rastyp hänger kvar än idag i vissa kattböcker...

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
S
Övr. Katt Vad har ni för några katter? Vad heter de, vad är de för ras, hur gamla är de och vilken färg? :laugh: Jag har tre stycken. Två...
2 3
Svar
53
· Visningar
15 864
Senast: Grinchen
·
V
Övr. Katt Nu behöver jag råd från alla er visa djurägare. I februari fick vi hem vår lilla kisse som är en blandning av perser och norsk...
Svar
9
· Visningar
8 280
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 988
Senast: Mula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama