Kattras som är aktiv?

alazzi

Trådstartare
Vi har ju en Bengal sen några månader och älskar rasen! Men nu när vi har börjat leta efter en till katt av samma ras så har priserna varit väldigt höga. Jag hade nog en väldig tur som fick köpa vår Bengal så billigt tydligen. Sällskapskatterna som vi har ringt på har kostat 1000-1500 Euro. Det kanske är normalpriser för rasen, men vi gav betydligt mindre för vår Bengal Med stamtavla och från en stor och välkänd uppfödare.

Så finns det någon annan ras som kan passa? En aktiv och social ras som inte kostar mer än kanske ca 8.000:- svenska kronor? Ja, det känns fel att ha ett pristak, men vi är ju faktiskt "bara" ute efter en sällskapskatt.

Senast ändrad:
Sv: Kattras som är aktiv?

Mitt tips är att köpa en vuxen kastrat. Katter rasar i pris så fort de inte är kattungar längre, och en katt som är ett år gammal eller så kostar sällan mer än en tusenlapp eller däromkring, i alla fall om den inte har något avelsvärde. Ska man ha katten i 13-14 år eller så, så spelar det ju egentligen inte så stor roll om den bodde någon annanstans sitt första år.

Stor del av kategori III katterna passar nog in under "aktiv och social ras" ;)

Jag personligen tycker att nästan alla katter i den kategorin är fina, men min man är så kräsen på utseende. Inte för stora öron, inte maskad (som jag tycker är snyggt) osv. Jag har föreslagit flera olika raser men han bara skakar på huvudet och tycker att de är fula. Ocicat är hans förslag men de är väl ÄNNU dyrare än Bengalen (?) så då köper vi ju hellre en till Bengal.

Jag har dålig koll på omplaceringar i Tyskland. Än så länge har jag tyvärr inte hittat någon bra, central sida med omplaceringskatter utan man måste tydligen ringa runt till alla uppfödare och fråga, verkar det som.

Brukar det fungera att ta en ny katt som är äldre än katten som redan bor hemma?

Jo, ett alternativ är väl att köpa en katt i Sverige, det är ju enklare med språket. Och ta med sig katten till Tyskland. Vår gamla katt fick ju följa med i bilen till Tyskland när vi flyttade. Och det fungerade ju utmärkt. Åh, vad jag saknar min gamla Hobbe:cry:

Problemet med att köpa katt i Sverige är väl rabiesvaccinationen. Det är väl fortfarande inte obligatoriskt för katter att vaccinera mot rabies?

Ja, det är spännande och kul att leta katt, mycket roligare än att leta häst faktiskt.

En helt ny värld. Hade jag haft mer tid så hade jag gärna haft en katt med utställningskvalitet, men den tiden finns ju inte idag när jag har en häst.

Burmorna tycker jag är väldigt trevliga. De har ju inga jätteöron heller. :)

Det är problemfritt att ta kattunge från Sverige till Tyskland, i de flesta raser jobbar man ju med exporter och importer fram och tillbaks. Kat.III-raserna ligger ofta mellan 5-8000:- för en kattunge utan "defekter" och 1-4000:- för en omplacering beroende på ålder och orsak till omplacering.

Burmorna tycker jag är väldigt trevliga. De har ju inga jätteöron heller. :)

Nej, men de är för maskade för min mans smak. Jag tycker att de är fina.

Jag har kanske blandat ihop rasen med Birman, inser jag nu när jag letar vidare? Burmor kan tydligen vara andra färger än vad jag hittade på Sveraks info.

Senast ändrad:

Korat, Burma, oci, aby är ju exempel på högsociala/aktiva raser med "normal" kroppsbyggnad. Samtliga ligger i det "normala" prisintervallet också, de dyrare katIII-raserna är Bengal, Mau och "nakenraserna".

Jo, ett alternativ är väl att köpa en katt i Sverige, det är ju enklare med språket. Och ta med sig katten till Tyskland. <...>

Problemet med att köpa katt i Sverige är väl rabiesvaccinationen. Det är väl fortfarande inte obligatoriskt för katter att vaccinera mot rabies?
Som jag har förstått det så gäller det att kattungen får rabiesspruta tidigast vid 12 vecors ålder och sedan ska det gå 21 dagar innan du kan ta in den i Tyskland. Det borde inte vara några större problem för de flesta uppfödare att hålla kattungen några extra veckor.

Annars kanske Danmark hade varit något att kika på?

Klart du ska ha en till bengal om det är det du verkligen vill! :)

Burmor är alltid maskade, men burmamaskningen är mycket mörkare än siamesmaskningen som är den "vanliga".

Burmans alla färger

(Psst! Vill ni ha en korat skickar jag gärna en unge till Tyskland,;) de kostar det dubbla där )

Åååh ännu en Bengalning!:D
Kan man få se bild på din Bengal?:)
Stam? Nyfiken i en strut. :D

Jag har Ocikatter tilsammans med mina bengaler, funkar utmärkt.
Ocikatt är billigare i sverige än en Bengal men minst lika vackra och trevliga. :love:

Är du medlem på Bengalforumet? De kan säkert hjälpa dig annars o hitta en omplacering i tyskland eller i sverige för en billig penning. :)

Jo, jag fick tips om Bengalforumet via Buke så jag är registrerad där. Och håller på och läser in mig på rasen.

Vi köpte honom från Brockenmoor. Stammen är e. RW DGC Millwood Baghira of Brockenmoor och u. Brockenmoor Chey One

Fuji%2004.02.2008%2013-19-57.JPG.jpg

Vi hade ju pengar till en ny katt tills för någon dag sen när jag insåg att hästen har vuxit ur sin sadel. Snacka om oförutsedd utgift. Och en sadel måste ju gå före en ny katt, liksom. Så först måste sadel köpas och sen får vi se om det blir pengar över till katt. Lite tråkigt men nuvarande sadel är för trång. Och westernsadlar är ruggigt dyra.

Men det blir en katt till, men i värsta fall så måste vi kanske vänta lite längre bara.

Vad bra, då ses vi där. ;)

Westernsadel borde du kunna köpa otroligt billigt nu i staterna, dollarn ligger ju på bara 6 kronor nu. :bump:
Surfa runt lite, för jag tror nog att det kan löna sig att ta in en därifrån.
(ta två-sälj en :D)

Jag tycker att våra norska skogkatter är jätteaktiva! Full fart!

Siamesen har jag hört att den är aktiv?

Orientaler av alla de slag är ju mkt aktiva och trevliga katter, finns ju tack och lov de som inte ser ut som fladdermöss med jätteöron och spindelben utan av den mer normala varianten. :idea: Min lillkille, som visserligen är siames, är av den gamla typen med slank kropp men inte allt för typat utseende. Jag letade länge efter honom då jag inte kan med de hiskeliga överdrifterna som många uppfödare sysslar med. :crazy:

Jag personligen tycker att nästan alla katter i den kategorin är fina, men min man är så kräsen på utseende. Inte för stora öron, inte maskad (som jag tycker är snyggt) osv. Jag har föreslagit flera olika raser men han bara skakar på huvudet och tycker att de är fula. Ocicat är hans förslag men de är väl ÄNNU dyrare än Bengalen (?) så då köper vi ju hellre en till Bengal.

Jag har dålig koll på omplaceringar i Tyskland. Än så länge har jag tyvärr inte hittat någon bra, central sida med omplaceringskatter utan man måste tydligen ringa runt till alla uppfödare och fråga, verkar det som.

Brukar det fungera att ta en ny katt som är äldre än katten som redan bor hemma?

Det behöver ju inte vara uppfödaren som omplacerar, kolla varsomhelst på annonssidor där katter säljes, så brukar det finnas en hel del vuxna katter till salu. Det är ju som med hästar eller vad som helst, ibland ändras folks liv så att de inte kan ha kvar sin katt, och då blir den till salu. Finns det någon rasring för bengaler så kan de kanske hjälpa till?

Såvida inte den ena katten är en total enstöring så brukar det gå bra att sätta ihop vuxna katter. Är den en utpräglad ensamkatt så är det å andra sidan kanske tveksamt om den alls kommer trivas med att bo tillsammans med en annan katt, vuxen eller inte. Men de flesta katter gillar sällskap, även om det tar ett tag innan de blir kompisar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 118
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama