Kattmyt - Sant eller falskt?

Terja

Trådstartare
Är det sant att bara honor kan vara trefärgade? (eller fler färger om det nu finns...)
Att hanar bara har två eller en färg?

Fick höra detta och alla trefärgade katter ( ej tigrerade eller vad det heter) jag sett har varit honor. Dock hade jag en hankatt som var gråbrun med svarta ränder och vita tecken i ansikte, mage och ben.

Är det en myt?

Sv: Kattmyt - Sant eller falskt?

Vad jag förstått är det sant, dock kan killar se trefärgade ut men egentligen är det så att den katten du sett är svart och brun. Det grå är egentligen svart och det vita räknas inte som en färg.

typ

Vad som är sant är faktiskt att tvåfärgade katter (nästan) alltid är honor och med det menast tvåfärgad som både röd- och svartpigmenterad. Endast honor kan ha både rött och svart pigment=vara sköldpaddsfärgade.

En gråbrun katt med svart mönster och vitfläck räknas som enfärgad eftersom det bruna och det svarta är svart pigment och färg är ingen färg, det är avsaknad av färg... typ.

Det finns en ingående beskrivning om varför här.

Hanar kan vara sköldpaddsfärgade om de:
1. Har 2 X-kromosomer som honor (tex. om de föds med kromosomuppsättningen XXY eller XYXY). XXY-hanar är i princip alltid sterila.
2. Har mosaikism dvs. är röda men har små områden med kraftigt koncentrerat rött pigment om ser svart ut. "Fejk-sköldpaddor" alltså.

:cry:Min katt som dog för tre veckor sedan,var trefärgad hane,röd,vit grå.
Alla trodde det var en hona,vi köpte honom som en hona.
HAN hette Ariel,skulle lämna in katten på sterilisering,och när jag hämtade ut "henne" sa hon att det var en hane och han blev kastrerad istället:D:crazy:

Hade dock väldigt små kulor....

har du bild på den katten?
min ena hona är färgad, men är hon sköldpadd eller 3 färgad? vad är skillnaden?
6629999.jpg

Vad jag förstått är det sant, dock kan killar se trefärgade ut men egentligen är det så att den katten du sett är svart och brun. Det grå är egentligen svart och det vita räknas inte som en färg.

typ
Men Hallo, Min Katt är en Hona hon är 4 Färgat,
Brun,Orange (typ nynas i Orange .), Svart, Grå..

Vilken fin färg hon har!!Är inte så duktig på färger.
Är bortrest nu,men kan lägga in bild när jag kommer hem:)

Hon är svartsköldpadda med vitt. Det vita är egentligen ingen färg (genedtiskt), men vi ser det ju som en färg ändå. ;)

Genetiskt har din katt inte fler färger än 2, däremot har hon anlag som bleker ner svart till brungrått. Så hon är 2-färgad och vit.

hmm, min katt är svart/grå randig och vita fläckar såsom tassarna och under hakan.

Är nästan helt säker på att det är en pojke?!
Eller gällde det inte dom här tecknena?

hmm, min katt är svart/grå randig och vita fläckar såsom tassarna och under hakan.

Är nästan helt säker på att det är en pojke?!
Eller gällde det inte dom här tecknena?

Nej, de tecknen "gills inte". Det finns två olika pigment hos katt, svart och rött. Alla färger som finns hos katt härstammar från svart eller rött, när det gäller honor förekommer rött och svart samtidigt. Brunt, grått/blått och andra liknande varianter är svart pigment som har modifierats av andra anlag (dilution, choklad, mönster, maskning etc.). Creme och andra rödliknande varianter är rött pigment som modifierats.

En svart/grå katt är svartpigmenterad och enfärgad (som vi inte räknar vitt som en färg).

Sköldspaddsfärgade katter är honor, dvs katter som är röda och svarta (som katten på fotot tidigare i tråden). Din katt låter som att den är gråtigrerad, det kan både hanar och honor vara.

Genetiskt har din katt bara en färg, svart, men så har han ett anlag som bleker den färgen så att han blir grårandig.

Nu tror jag att jag hänger med här..

Passar på att fråga här samtidigt

är det då sant att det till 99% bara är hanar som är helröda?

Vi har nämligen en röd honkatt och enligt många är det extremt ovanligt...

Ariel ser ut som en svarsilversköldpaddsspotted katt. Antagligen med kromosomuppsättningen XXY eller XYXY.

Passar på att fråga här samtidigt

är det då sant att det till 99% bara är hanar som är helröda?

Vi har nämligen en röd honkatt och enligt många är det extremt ovanligt...

Nej, det är inte sant. Statistiskt sett är 2/3 av alla röda katter hanar och 1/3 är honor. Även detta beror på att rött nedärvs via X-kromosomen. En hane har bara en X-kromosom så är hans mamma röd eller sköldpadda kan han bli röd. En honkatt har två X-kromosomer och både måste vara röda för att hon ska bli röd, hon måste alltså ärva rött både från mamma och pappa.

Nej, det är inte sant. Statistiskt sett är 2/3 av alla röda katter hanar och 1/3 är honor. Även detta beror på att rött nedärvs via X-kromosomen. En hane har bara en X-kromosom så är hans mamma röd eller sköldpadda kan han bli röd. En honkatt har två X-kromosomer och både måste vara röda för att hon ska bli röd, hon måste alltså ärva rött både från mamma och pappa.

Tack för förklaringen! :bow:

Måste bara fråga, vart kommer silver in i bilden? Min devonunge är tydligen svartsköldpaddsilverspotted med vitt. Varför silverspotted, hon är ju röd och grå med prickar?:confused::o

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 194
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 047
Senast: Sampi
·
Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Idas
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 883
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar