kattmatsfrågor

C

Calenfiriel

Okej... första veckan fick lillkisse Iams kitten/junior torrfoder, och det åt hon med god aptit. Men det var bara en liten påse så nu är det slut. Min mamma erbjöd sig att köpa nytt torrfoder på vägen hem från jobbet, men hon snålade till det och köpte en Whiskas kitten/junior torrfoder fastän jag hellre ville ha den dyra Iams, för det visste jag ju iallafall att katten tyckte om...fast hon gillade Whiskas också...

Nån som har nån erfarenhet/fakta om någon av dessa två eller bägge, har hört att Whiskas inte tillhör toppen av torrfoder egentligen, inte jämfört med Pussi, Mjau och de dyrare sorterna då... Hur är det med det där?
Iams då, det är dyrt och verkar bra enligt all reklam, men nån som vet nåt mer ingående?

Tack för svar, pleeeeaase :crazy:

Sv: kattmatsfrågor

Billigast i längden att köpa de dyra fodren. Pga bättre kvalitet och näringsinnehåll så behöver man inte ge lika mycket! :idea:

Jag tycker att W funkar bra, mina småkissar älskar det och trots att de inte fick det innan de kom till mig så är det numer det enda de vill ha (trots att vi har försökt variera), de spyr helt enkelt av det andra och efter den upplevelsen vägrar de.
Och dessa två är ändå dammsugare i hundkaliber...:crazy:

De mår bra också, är friska och pigga, springer och leker just nu för fulla muggar så att lägenheten snart rasar ihop, hehe.

Fast nu vet ju inte jag om du har innekatt eller inte, det är dock dessa två.

Jag skulle aldrig köpa nåt som whiskas eller billigare till yngre katter. Jag har fått torka så mycket diarré i stallet när kattungarna inte tål torrfodret så nu kör jag med Royal Canin Outdoor och det är super. Iams är av samma kvalité. Bilanx kan jag också rekomendera. Allt annat som är billigare innehåller för mycket spannmål och katter är inte vegetarianer. De skall äta kött och vill de ha vegetabilier så äter de själva gräs.
Det är dyrt med kvalité, men betydligt bättre. Jag upplever inte att jag ger så mycket mindre, men full dos av RC kan jag inte ge, katterna blir asfeta.:D

Lycka till med din lilla katt.

Prata med nån i en djuraffär, de har (förhoppningsvis) mycket kunskap. Jag fick höra att Whiskas kan ge problem med livmodern och så var det något mer som jag inte kan minnas (vid långvarig användning)
Min katt fick whiskas innan hon kom till mig, gick till en djuraffär och letade men de sa att det inte var något bra foder, fick smakprov av Royal Canin men det tyckte hon inte om. Provade sen Hill's som fungerar jätte bra.

Men fråga i en djuraffär.

Att Whiskas specifikt skulle ge problem med livmodern är snicksnack. Vore det bevisligen så skulle inte maten få säljas i Sverige. Att Whiskas sedan är att räkna som ett... inte det bästa fodret är en annan sak, men man ska inte tro att katten kommer få sjukdom i livmodern bara för att man ger katten Whiskas.

Det kan däremot vara intressant att veta att en del av de syntetiska antioxidaner och konserveringsmedel som används i kattmat (jo, även i de dyra och "fina" fodret) i djurförsök har visat sig orsaka både det ena och det andra... tex. magcancer och leverskada.

Jag använder foder från Nutro vilket katterna tycker mycket om. När de var små fick de kattungefoder från RC.
Har provat billigare foder men det är både odrygt och så blir katterna lätt dåliga i magen.

Jag måste verkligen fråga, blir alla katter dåliga av Whiskas? För på mina kissar märks ingenting, men om det nu verkligen är så dåligt så vill jag ju ge dem något bättre, kosta vad det kosta vill hehe :smirk:
Att de ska bli dåliga i magen och så, det blir verkligen inte dessa kissar.

Ska nog leta reda på telefon numret till veterinären nu..

Det kan säkert vara en myt att Whiskas ger problem,
men om man tittar in hos någon veterinär så säljer dom aldrig Whiskas utan det är typ Hill's eller RC... Sen är det ju inte sagt att de är så mycket bättre än annat billigare kattfoder.

Jag utgår bara från hur kissarna mår och hur smakligt de tycker fodret är. :smirk:

Måste faktiskt säga att jag tänker fortsätta med Whiskas, pratade med min veterinär och han tyckte det lät helt utmärkt och att man kan fortsätta med det så länge man ser att de mår bra.

Äh, snack. JW är inte bättre än andra torrfoder i samma kategori.

För övrigt är det inte tillåtet att regga sig här enbart för att göra reklam. Ska du göra reklam för nåt du säljer får du betala annonsplats.

Det finns ett jättebra märke som veterinärerna oftast brukar sälja. Men kommer inte på vad det heter:confused: Är iaf en katt på framsidan och olika färger som visa vilken sorts katt det är till. Vi köpte det till våra kattungar. Det var jättebra. Något att rekomendera :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 399
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 330
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar