Kattmat till en hund???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 345
Sv: Kattmat till en hund???

Så nu får hon alltså det foder som ni har bytt till?

Har ni provat att ha maten framme hela tiden, och alltså inte ge på tider?
Det kan ju vara så att hon är en småätare, eller att hon kanske helst vill äta på t.ex. natten.
Hur pass konsekvent har du varit i "fram med mat-bort med mat"? Och har hon då fått godis under dagen? Det hade jag också uteslutit isåfall.

Ja nu får hon ett foder från choi*e (eller vad det heter) började med det när hon kom hit.
Har ställt fram vid 5.00 tiden sen har det åkts till jobbet å sen har hon åkt med, sen hemma vid 17-18 tiden då hon ibland ätit någon bit.

Det är inte korrekt förfarande att ta till. Har man en hund med rätt så litet matintresse så måste man utesluta allt utom just den mat man vill att dom skall äta en tid.

Jag skulle göra som så att om jag vore du skulle jag kunna tänka mig att ge henne en hel del husmanskost och katt mat under två veckor så hon börjar att äta mer. Detta kommer att underlätta att få fram ordentlig hungerskänsla hos henne sedan.
Håll på med detta i två veckor.
Sedan sätter du henne på fasta i 1 dygn så hon hinner att bli hungrig.
När mat sedan sätts in ger du henne det du anser hon skall äta. Ge halva givan första dagen uppdelat på två omgångar. Äter hon inte upp första hälften av halva dagsgivan inom 15 minuter så ta bort maten och hon får inget alls förräns nästa giva och då ger du henne bara den del hon skulle haft oavsätt om första äts upp eller ej dvs hälften av halva dagsgivan.

OBS!!!! Hon skall inte ha något som helst annat inte ens godis av något slag.
Motionera henne med lek och promenad så hungern får lite skjuts.

När hon äter halva sin dagsgiva kan du öka den till 2/3 delar för att öka till heln när hon äter detta ok. Det brukar gå förvånansvärt snabbt för hunden att börja äta som sig bör om den bara få hinna bli hungrig ordentligt mellan målen.
Jag har testat detta på min som i hög mån påminns om din hunds beteende och det har inte ens gått en vecka och han slukar maten snabbt nu. Får han småäta blir han helt enkelt inte tillräckligt hungrig och för att få han dit första gången krävdes det fasta och mindre giva än normalt under några dagar.
Nu äter han mer än vad han åt innan när han hade möjlighet att småäta.
Detta fick jag inte igång när jag försökte utan fastan först och mindre giva precis i början.

Efter en två månader när beteendet är helt befäst kan du börja introducera godis igen.
Det tog min hund 4 dagar att totalt vända på sitt ätande med denna metoden. Den skapar en slags konstgjord konkurnas som gör att hunden får samma reaktion som vid normal konkurens hundar emellan.
Vi har inte kommit till introduserandet av godis ännu.

Att hundar inte svälter sig själva är en myt, det finns ju flera raser som har problem med regelrätt anorexia där de inte äter över huvud taget tills man får lägga in dem hos vet. Alltså är "skyll dig själv om du inte vill äta" ingen hållbar strategi om man är vid sunda vätskor. Dessutom finns det hundar som har magkatarr, då behöver de fysisk hjälp att komma över det första illamåendet. Med fysisk hjälp menar jag att man får tvångsmata hunden lite, gärna med lite vitt bröd eller uppblött torrfoder, det suger upp magsyran och illamåendet försvinner. Då brukar hungern komma tillbaka och hunden äter själv.
Angående hund- vs kattfoder så är det ju inte direkt svårt att läsa på foderpåsarna, kattmat har betydligt högre framför allt proteininnehåll och detta är frånsett alla skillnader i vitaminer och mineraler. Hundar brukar också fisa mycket av kattfoder.
I det här fallet tror jag som TS själv och några andra också att det har med separationen från de andra hundarna att göra, konkurrensen är borta. Om du har katt kanske du kan mata dem samtidigt och se om hunden uppfattar det som konkurrens? Även om katten har fri tillgång kanske du kan ändra på det lite, eller ge katten lite gottis så den kommer till skålen. Jag anser också som andra att du inte ska byta foder, utom möjligen ett tag till ett foder med högre energiinnehåll om du inte får hunden att äta ordentligt på ett tag.
Lycka till och hoppas att det löser sig snart! :)

väldigt bra skrivit :bow: Har själv har jag en tik som har väldiga problem med maten mellan varven och jag vet att det fungerar inte alltid att enbart ställa ner och ta upp matskålen när hon inte ville äta. Hon blev tokmager och inte fören hon fick valpar när hon var 2 år började hennes aptit att komma fram.
Tycker att ditt tips låter som ett bra tips att prova. Varje gång vi har fått upp aptiten på henne så har det varit med liknade knep som det du nämner.

Ska nämnas att vi verkligen provat allt. vi har två andra hundar som mer än gärna äter en extra portion mat men konkuransen hjälper inte.
vi provade plocka bort maten när hon inte åt men inte heller det hjälpte.
Vi lät henne äta utan konkurrens, utan resultat.
När man ställde ner maten och lät den stå så vist gick hon och små åt men en halv dags portion kunde räcka i flera dagar.

Nu är det somsagts mycket bättre men hon har fortfarande perioder då hon matvägrar. Idag är det så pass bra att man kan ignorera henne tidsnog äter hon, man börjar inte strula i onödan.

Till TS
Du har bara haft hunden i en månad så jag tycker du ska vara alldeles lugn och bara vänta. När det har gott ett par tre månade och hunden fortfarande matvägrar då tycker jag du ska prova tipset ovan MEN innan dess är det ingen mening att strula då gör du bara saken värre. tänk på att hunden nyss ha flyttat och att den inte längre har någon konkurans den ser inte längre något behov vid att slänga i sig maten men sedan kommer du och ger den godare saker för att du är rädd att den svälter då lär dom sig det på engång. Äter jag inte så får jag något godare.

kl

Håller helt med om metoden att plocka bort maten när hunden inte äter. Viktigt att tänka på är att har men en stor hund av ras med magproblem att det får inte gå för länge så hunden slukar maten i ett naffs och får ont i magen. Man kan då hellre prova att ge hunden mindre portioner men oftare.

Hundar svälter sig inte om de är friska. Är så det sagts i denna tråden.
Det du tar upp är ju att de inte är friska och då ska hunden självklart ha hjälp.

Som Grana skriver, jag har enbart pratat om friska hundar när jag skrivit att en frisk hund inte svälter sig.

På TS information ( som är det enda man kan gå på ) tycker jag tyder på en hund som helt enkelt blivit kräsen (tappat lite sug på mat) genom att ägaren bökat,stökat och bytt mat så fort hunden äter lite dåligt.

Hon har haft hunden 1 månad och har redan provat massor av tekniker .

Som sagt det du beskriver är en sjuk hund och en sjuk hund behöver absolut hjälp att få i sig mat och näring.

Som Grana skriver, jag har enbart pratat om friska hundar när jag skrivit att en frisk hund inte svälter sig.

På TS information ( som är det enda man kan gå på ) tycker jag tyder på en hund som helt enkelt blivit kräsen (tappat lite sug på mat) genom att ägaren bökat,stökat och bytt mat så fort hunden äter lite dåligt.

Hon har haft hunden 1 månad och har redan provat massor av tekniker .

Som sagt det du beskriver är en sjuk hund och en sjuk hund behöver absolut hjälp att få i sig mat och näring.

Problemet är ju att alltför många anser sig kvalificerade att säga att hunden ifråga (inte TS hund) är frisk, många erkänner ju fortfarande inte ens att problemen jag beskriver faktiskt finns.
För övrigt håller jag inte med om att hunden blivit kräsen utan tror att det har med separationen från den tidigare ägaren att göra.

Att det är separationen har många skrivit. Kräsen är vad den BLIR om TS inte slutar blanda in, blanda upp, testa nytt och fixa till det med maten. Hunden behöver mer än någonsin rutiner och raka rör nu när den nyss flyttat.

Kanske är jag blödig, men när hunden inte äter någonting på 1 vecka så e det ju klart att man vill försöka få den att äta, därför har jag ju försökt att göra något som hon kankse uppskattar, en utan resultat.
Som en annan skrev att hennes hund åt lite ibland men det hon fick i sig under en vecka var inte alls så mycket den skulle ha (var iaf så jag tolkade de hon skrev) det vår hund ätit hittills e kankse just en halv veckas mat sammanlagt om man ska ge som det står på paketet.
På paketet ska man ge nästan 2½dl per dag men hon äter bara 1 OM hon nu skulle äta det....

Vill ju bara att hon ska få i sig det hon behöver och det känns nästan lite som hon faktiskt svälter sig själv, just för att hon till å med nekar godis (inte alltid men ofta)...

Är hunden frisk?

Min hund äter olika i olika perioder och så länge hon inte faller ur eller ser ut att må dåligt så ägnar jag det ingen större tanke faktiskt.

Det förutsätter ju dock att man vet att ens hund är frisk.

Jag går absolut inte efter vad det står på säcken av hundmaten jag köper.
Då skulle nog mina hundar rulla fram ;) Tror inte jag ens ger hälften vad som står på säcken och har aldrig gjort.
Kollar på säcken...här står det att en hund på 18-20 kg ska ha 7,5 dl om dagen. Mina får 4 dl.
En av mina väger ca 32 kg. Hon ska ha 11 dl enligt säcken. Hon får också 4 dl, men annat som gör hon får lite bukfyllnad, morötter mm. Och tyvärr hittar hon en massa på gården att äta, grisfoder mm. Annars skulle hon säkert få 1 dl till.

Att det är separationen har många skrivit. Kräsen är vad den BLIR om TS inte slutar blanda in, blanda upp, testa nytt och fixa till det med maten. Hunden behöver mer än någonsin rutiner och raka rör nu när den nyss flyttat.

Absolut. :)

uppfödaren min mamma köpte sin hund av födde upp sina valpar på euroshoppers kattmat,:confused::( och valparna var inte bra i magen. tog några dagar innan det rättade till sig.

Jag har fått min hund att börja äta!=)

Allt som krävdes var nog lugn å ro runt omkring henne. Istället för att gå fram å tillbaka å dona med morgonsysslorna så stannade jag med kvar i köket (där hon får maten) å grejjade där. Känns som om hon fått ro att äta. Har så smått börjat gå ut ur rummet medan hon äter, ibland går hon efter men ibland äter hon färdigt så de känns skönt!=)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 033
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka