Kattmat till en hund???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 345
T

Tola

Jo det är så att jag har en shetland sheepdog och hon äter inte... Jag har blött maten, jag har värmt den jag har blandat ut med sådan där burkmat o olika smaker men hon äter det inte! jag blir tokig, däremot så äter hon kattmat, kan man ge en hund kattmat?!

Sv: Kattmat till en hund???

Det är inte så att hon fått smak på annat då? Jag märker att när jag ger min hund till exempel köttbullar på maten, så struntar hon i maten nästa dag, och bara väntar på mer köttbullar.

Angående att ge kattmat till hundar vet jag inget om förutom att min hund älskar det! :D

Jag har ibland gett som smågodis åt min gråhund och det har ju inte skadat henne, men jag vet inte om kattmat innehåller samma vitaminer,proteiner,kolhydrater och sånt som det finns i hundmat och som hunden behöver. Men fråga din veterinär om hon har några tips åt dej.

lycka till =)

Ger henne inget annat, förutom leversnittar som belöning men ibland struntar hon i dem oxå.

Att ge kattmat är ju långt ifrån optimalt.. Hur är hon i hull? Jag skulle i första hand köra på att "Äter du inte blir du utan." ta undan maten 20-30 min efter att du serverat den och ställ inte fram ny förrns nästa gång det är dax för mat. Förr eller senare borde hon bli hungrig.

det e de med vitaminer å det jag med sitter å grubblar på men det e nog som du säger, man får höra med veterinären. tänkte bara om det var någon som haft samma problem.

Att ge kattmat är ju långt ifrån optimalt.. Hur är hon i hull? Jag skulle i första hand köra på att "Äter du inte blir du utan." ta undan maten 20-30 min efter att du serverat den och ställ inte fram ny förrns nästa gång det är dax för mat. Förr eller senare borde hon bli hungrig.

Har redan provat det med=/

Till att börja med, hur gammal är hon och har hon alltid krånglat med maten?

Att blanda i saker skulle jag undvika då det nog mest gör situationen värre, hon lär aldrig äta sin "äckliga" mat om hon vet att det då kommer erbjudas något godare. Och det mest optimala är ju att hon äter det hon ska. Dessutom så kanske hon efter ett tag tröttnar på det goda du blandar i och du får då leta upp något nytt som kan falla henne i smaken.

Det du annars kan göra är det tips som du redan fått, att låta henne få sin chans att äta och gör hon inte det så tar du helt enkelt undan maten och hon får vänta tills nästa gång. Det är väldigt ovanligt att en hund skulle svälta sig själv så är hon väldigt hungrig så äter hon och tillslut så kanske hon lär sig.

Har du provat något annat foder?
Skaffa hem dig lite provpåsar av andra foder och se ifall något av dem kanske är godare.

Just det, att börja ge henne kattmat skulle jag verkligen inte rekommendera.
En hund och katt har inte samma näringsbehov och därför finns det också skilda foder.

Hon är 9 månader och jag har haft henne i ca 1 månad.

De jag vet i matväg om henne var att hon åt innan hon kom hit, men tydligen var de för att hon då bodde med fler hundar å de fick slåss om maten. Hade den maten i början av hennes vistelse här men de åt hon inte. skaffade ett annart torrfoder som skulle vara till hundar som inte var så glada i maten men icke..
Vet iofs att hon hos den förre ägaren fick husmanskost, men hon e ju inte tiggig vid bordet å vi har inget gett henne annart än just belöningsgodis. Men visst får väl fortsätta jaga den rätta maten=)

Fast om hon bevisligen har ätit av det fodret som hon hade innan är det ju ett "rätt" foder. Att konkurrensen försvann kanske har gjort att hon har mindre bråttom att äta. Om du bara har haft henne en månad och redan hunnit testa olika foder, burkmat, kattmat, att ta bort fodret så har nog ingen av metoderna körts särskilt grundligt.

Hur länge testade du det?

ja 2 veckor. under den tiden åt hon bara några enstaka gånger, oftast på kvällen och då hon åt så sorterade hon ut torrfodret så dagen efter så gav jag henne bara burkmaten men de ville hon inte ha då å sen började vi om på samma visa.

Fast om hon bevisligen har ätit av det fodret som hon hade innan är det ju ett "rätt" foder. Att konkurrensen försvann kanske har gjort att hon har mindre bråttom att äta. Om du bara har haft henne en månad och redan hunnit testa olika foder, burkmat, kattmat, att ta bort fodret så har nog ingen av metoderna körts särskilt grundligt.

Har aldrig testat att ge henne kattmat som ett foder men hon har ätit det som godis.

Håller med!

Tola: Köp inget nytt foder utan kör med det du har. Och äter hon inte när du ger henne, så ta bort maten. Hon äter när hon blir hungrig. Hon lär inte svälta ihjäl om hon inte är sjuk.
Sen finns det dom som alltid har maten framme. För en del fungerar det och för andra inte.
Jag hade det en tid tills jag fick hit en matglad hund, då fungerade det inte längre.
Men då såg jag lite skillnad på´mina. En del åt på morgonen, nån åt på kvällen. En åt på natten.

Hur du än gör. Testa inget nytt foder. För som Gabbi skriver så gick ju det hon åt förut ner.

En vet sa till mig att hundar kan äta kattmat men katter kan inte äta hundmat. Detta beroende på att hundmat inte funkar för kattens syn. Det är inte rätt vitaminer. Jag har i ett antal år blandat i lite kattmat i hundmaten. Det funkade bra ända till den dag då hundarnas magar protesterade. Det är mer protein i kattmat har jag för mig. Därför hade jag inte gett mig på att ge hunden endast kattmat.

Obs! Detta var endast ett svar på frågan om hundar kan äta kattmat. Inget råd generellt sett.

Så nu får hon alltså det foder som ni har bytt till?

Har ni provat att ha maten framme hela tiden, och alltså inte ge på tider?
Det kan ju vara så att hon är en småätare, eller att hon kanske helst vill äta på t.ex. natten.
Hur pass konsekvent har du varit i "fram med mat-bort med mat"? Och har hon då fått godis under dagen? Det hade jag också uteslutit isåfall.

Men det var precis vad jag ville ha=)
Och eftersom du har erfarenhet utav det så räknas de. Alltså ingen kattmat!

Sluta strula, sluta byt mat, sluta böka...

Ge hunden ett foder och håll dig till det, en frisk hund svälter sig inte så pass att det ger men.

Genom att dutta och byta gör du din hund kräsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 033
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka