Snuffsan

Trådstartare
Är det någon som har kattlucka i dörren?
Funkar det?
Går katterna ut och in som de vill eller låser ni ibland?
Drar det kallt genom luckan?
Kan man sätta den mitt på en vägg eller måste den monteras på en dörr?

Funderar på hund/kattlucka och en liten hundgård utanför så hundarna (och katterna) kan kila ut om de vill när vi inte är hemma. Pga att jag vill ha hundgård utanför är det inte SÅ kul att sätta luckan i ytterdörren....

På sommaren är katterna ut och springer som de vill, men på vintern vill de helst ligga inne i soffan. Men med en egen ingång hade det kansker varit roligare att gå ut? Hundgården utanför är alltså mest för att begränsa för hundarna. Katterna är naturligtvis lösa annars.

Sv: Kattlucka

Ett grannhus här har luckan sitter i väggen precis bredvid dörren, så det går säkert bra. Huset står upp iaf :)
Det blir ju aldrig 100% tätt runt en lucka, men vad jag har hört så är det bara precis runt luckan det drar kallt. Man får vara noga med att köpa en som isolerar ordentligt.

Köper jag hus, så blir det nog så att jag sätter den i en vägg och då får dne vara öppen jämt. Kanske att man stänger om det blåser snöstorm ute och är superkallt, men annars har jag räknat med att ha den öppan mestadels.

Jag vill ha utgången i mitt sovrum vilket gör att jag vill ha en tät lucka så det inte läcker ut värme.

I och för sig kan man ju ha en koja utanför som de ska gå igenom (som en sluss) och då slipper man draget in. Hummmmm.....

Jag bytte ut en mindre fönsterruta mot en skiva med kattlucka i för att slippa göra åverkan på dörrar och väggar.
Det går ju inte med hundar, förstås :crazy: då de inte så gärna balanserar på fönsterbräden.

Din idé om en hus eller liknande utanför tycker jag är bra, då min lucka drog en hel del.

Jag hade den också i sovrummet - rekommenderas inte om man är lättväckt och har en katt som antingen springer ut och in hela tiden (klack-klack-klack i luckan 10 ggr klockan tre på natten) eller gärna sitter med rumpan kvar inne och öppen lucka :crazy: =KALLT!

zesel skrev:
en katt som antingen springer ut och in hela tiden (klack-klack-klack i luckan 10 ggr klockan tre på natten) eller gärna sitter med rumpan kvar inne och öppen lucka :crazy: =KALLT!

Se, det hade jag inte ens tänkt på. Katterna är ju veliga och sitter gärna på tröskeln utan att bestämma om de vill vara ute eller inne. Det borde man kunna lösa genom att bygga slussen så att de inte ser ut förän de har rumpan ute.

Och - tyvärr - mina hundar sitter gärna i fönsterkarmen och tittar ut. Gör man bara fönstarbrädet på utsidan något bredare hade de suttit där också. Men så roligt ska de INTE få! :devil:

En rekomenderation när du skaffar katt/hundlucka bara... Se till att ha en som med sensor bara plockar in dina katter/hundar, annars får du garanterat in hela byns katter när du är borta.... Mindre roligt när de talar om att de varit där via att göra sina behov...

Det var aldrig något problem hos mig - hunden släppte bara in "sin egen" katt genom luckan, ingen annan vågade ens tänka tanken :devil: .

Det slipper jag eftersom jag ska ha en hundgård utanför luckan. Tanken är att det ska bli som ett "extrarum" utomhus som hundar och katter kan gå ut i då de andra dörrarna är stängda. När katterna vill ut och härja i frihet får de använda dörrarna som vanligt.

Pappa har kattlucka i garagedörren, och det drar faktiskt väldigt lite vid den. Den är aldrig låst och katterna använder den väldigt, väldigt flitigt! Vi köpte vår på en zoo-affär och kostade runt 250 spänn egentligen, men i sann rea-anda så gick den på 165 kr, eller nåt sånt.

Jag fick tjata som sjutton innan pappa satte in den; "Inte funkar såna där prylar", numer säger han att det är ett av hans bästa köp nånsin :D

Sägas ska väl också att en av mina katter besitter en intelligens långt under genomsnittet, men till och med han bemästrade luckan på mindre än en dag. Den andra, normalbegåvade katten, fattade på två minuter ;) Man får locka med lite godis och visa hur de ska göra...

Vi har lucka i sovrummet,så att katten kommer ut på balkongen. Sedan får han hoppa ner på marken och omvänt när han ska in. Än så länge är det ingen mer som kommit på det, men jag vet andra som får in främmande katter genom sina luckor som sitter mer lättillgängligt.
Visst drar det lite kallt precis vid luckan och golvet är lite kallare, iallafall nu när det är under 20 minus om nätterna.
Vår katt som är lite korkad gör helt fel när han ska ut genom luckan. Han drar den inåt och kryper ut, vilket gör att han får trixa lite innan han får tag i luckan med tassen och kan smita emellan, vilket i sin tur leder till att vi vaknar varje gång han ska ut. Att katter sedan har svårt att bestämma sig för om de ska vara ute eller inne gör inte proceduren kortare precis... Men man slipper iallafall kliva ur sängen.
In går han som man ska, dvs trycker luckan framför sig.

haha, han tycker säker matte är korkad som inte installerade svängdörrar :D

Låter bra det här. Det blir kattlucka + hundgård till sommaren! :)

Tänkte slippa ha kattlåda inne tack vare det här. En rejäl sandlåda ute borde väl duga som toa.

Senast ändrad:

Ja, det är det bästa. Ingen kattlåda längre! Men jäklar vad länge han kan hålla sig när det är -20 grader ute...

Suveränt med kattlucka. Efter att ha ledsnat på att gå ner till ridhuset för att kolla om kattorna blivit instängda av misstag, när de inte kom in på kvällen, satte vi en lucka i gångdörren där.

Den fungerade väldigt bra och då satte vi in en lucka till huset också. Visst drar det litegrand, men jag har ställt ett litet oljefyllt element precis bredvid som värmer upp den kalla luften.

Det är bra att ha som ett vindfång på utsidan vid luckan, om luckan går rakt in i huset. Går förståss inte om luckan sitter i en dörr, men vi har luckan i en vägg. Själv har jag bara satt dit som en upp och nervänd låda (med borttagna gavlar) i båtplyfa framför luckan. Innanför vindfånget är en bit dörrmatta så mesta gruset stannar ute och inomhus vid luckan en matta till så slipper jag grus i sängen ;)

Det har hänt någongång att luckan till ridhuset frusit fast när vi haft snöslask och det sen frusit på och det slipper jag med vindfånget + att det inte drar lika mycket från luckan när det blåser.

Våra tre kissar älskar sin lucka. Nu när det är så här kallt springer de ut och in hela tiden, lägger sig på golvvärmen och "tinar upp sig" och så ut igen.

Jag föredrar 4-vägslucka, då kan man variera som man vill. Låst utifrån eller innefrån, helt öppen eller helt låst. Hade en Catmate från början, men den hade alltför dåliga reglage till ut/in. Har nu Staywell och den har hållit fint i tre år än så länge och jag låser/låser upp luckan varje dag.

Har också testat magnetlucka och det fungerade fint, men då vi inte får in några objudna kattor är det enklare med en vanlig 4-vägs för kattorna tappade ofta halsbanden med magneterna, vilket de sällan gör med reflexhalsbanden de alltid har på sig. De gillade kanske inte den där tunga klumpen.

På tal om ingenting; Kom på en nackdel med kattluckan, och det är att katterna obehindrat kan ta in sina små jakttrofeer... :crazy: Så om man har katter som jagar mycket kan det bli lite irriterande ibland...

Äsch, det är väl trevligt med lite party inne ibland? Det kommer jag faktiskt sakna nu, jag var väldigt bortskänd med små presenter :cry:

Jag hade kattlucka där jag bodde förut... Ibland när jag kom hem kunde det sitta 2-3 främmande katter på köksgolvet o vänta på mat.... Vi hade även besök av grävling och två rävungar... Gillar djur så de va nästan lika välkomna som mina katter... :eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 711
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 500
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka