Kattlådan en miljöbov

Öka Plus har kommit med en mycket mer finkornig variant nu. Tyvärr finns den bara i 3 kg - påsar än, men kanske kommer i större. Dyr som skrutt tyvärr (3 kg kostar 139 kr här) men jag har känt på den och den verkar bra. Samma funktion som den "stora". Gissar att den kan hamna utanför mer dock, men kanske skönare att gå på för kinkiga katter?

Den har jag missat helt! Har du något minne av vad den heter, jag försöker googla men hittar inget?

Jag och katterna tycker att Öko Plus är toppen, men om djuren fick välja skulle de nog vilja ha en finkornigare variant.

Har nu haft ÖkoPlus i nån månad ungefär och både jag och sambon håller på o bli galna på alla dessa sora korn som letar sig runt i hela lghn!
EC kunde som max ta sig ut i hallen.
Men ÖP tas sig ur klädkammerne, in genom hallen (6-7m) in i vardagsrummet och köket som sen kommer bortom det...
Har en Trixie kattlåda från zooplus så den ska ju ha "höga" kanter. Men grabbarna får med sig sanden ändå. Tips? Trix? förslag på annan dylik sand?

Jag köpte ju fel, råkade köpa Universal istället för ÖkoPlus. Universal är träpellets, inte klumpbildande. Lite svårt att rensa, men funkar ändå. Dammfritt! Underbart!
Två av tre katter använder lådan. Den tredje har börjat kissa på bland annat mina tyger :banghead:
Så det får bli att köpa något annat igen. Har bett närmsta Arken Zoo ta hem ÖkoPlus och håller tummarna att det är mer poppis hos alla. Jag vill inte gå tillbaka till vanlig sand igen! Nödlösning just nu blir ändå sand från Tempo och två lådor. Vad som helst bara katten slutar kissa på mina syprojekt.. Får gå igenom och kolla att hon inte varit någon mer stans och kissat.. Har tyckt det varit lite väl lite att rensa i lådan de senaste dagarna..

Har nu haft ÖkoPlus i nån månad ungefär och både jag och sambon håller på o bli galna på alla dessa sora korn som letar sig runt i hela lghn!
EC kunde som max ta sig ut i hallen.
Men ÖP tas sig ur klädkammerne, in genom hallen (6-7m) in i vardagsrummet och köket som sen kommer bortom det...
Har en Trixie kattlåda från zooplus så den ska ju ha "höga" kanter. Men grabbarna får med sig sanden ändå. Tips? Trix? förslag på annan dylik sand?

Vi använder kattlådehus. Ett sånt med tak, väggar och tryckdörr. Då blir det sand utanför ingången men inte sådana enorma mängder som när de hade helt öppen låda och de spätte överallt...

Tycker inte allt det blir mer sand utanför med porta pine än det blir med fulsand. Skillnande är mest att sanden har finare korn.

Är det bara jag som har problem med att ÖkoPlus finns i hela lghn trotts "kattsandsmatta"?
Och jag som tycker att Öko är bättre än andra sorter. Kornen är större och lätta att sopa bort. De sandiga eller småkorniga sprider sig verkligen överallt och går inte att sopa upp utan då är det dammsugaren som gäller.

Kan du vända på lådan, in mot en vägg med matta utanför, så att katten får gå runt den på väg ut?

Låda med hus - check
Lådan vänd mot en vägg - check
Sand matta att "trampa" av på - check
:cry:

Ändå dessa stora korn överallt. Igår fick jag svepa av soffan ifrån de stora kornen :mad:
Fine för att de är större att sopa upp, men EC fanns som mest bara i hallen o gick snabbt att svepa av med moppen o sen blöt trasa för att få upp dem. Men dessa måste jag svepa av i hela lghn...De är stora o lätta vilket gör att dem fastnar i päålsen på mina MCO. Måste ju finnas nån sand som väger mer som är miljövänlig som nån här har nys om?

Browsar nätet efter en sand som är miljövänligare än EC men som inte är "lätt" o sprider sig som Öko.
Kollar lite på Tigerino Crystals, men fattar inte om det är klumpbildande eller inte, nån som vet?
Om det inte är klumpbildande hur funkar det med kisset?

Eller om man ska beställa Cats Best Nature Gold... hm

Hoppas bilden funkar... Fick hem ett paket med två nya sorters sand idag och tänkte att det kan vara intressant att se en jämförelsebild. Överst vänster bentonit i storlek Ever Clean/Compact Care/Flamingo. Överst höger Golden Pine, dammade lite när jag hällde upp men mindre än bentonitsand gör. Luktar trä/spån. Nedre vänster är Applaws Nature's Calling, valnötsströ typ :D sandlik, och så vitt jag upplevde, dammfri. Luktar lite valnöt om man borrar ner näsan i påsen men ingen doft kring lådan. Redan invigd(kissad) av Mistah Sixtah som annars är väldigt förtjust i sin sand-sand. :up: Klumpade bra, gick sönder lite när jag studsade runt klumpen på spaden för att testa. Kunde inte ana någon kissdoft förrän jag var närmare en decimeter från klumpen(i spaden, när det låg i lådan kände jag inget alls) med näsan. Nedre höger Öko Plus. Sauron tycker Öko är okej att kissa på, ibland. Sixten kan gå på lådan som är 50/50 Öko/EC, men bara om lådorna med bara sand är ofräscha(ja, taskmatte har experimenterat :o). Disa tycker det är jättekul att leka med bitarna...
11393277_10153002984606985_4841927947402522914_n.jpg

Och under tiden jag skrev det här har Sixten även bajsat på valnötssanden! Tjoho! :up:

@Linta: Fantastiskt! En utmärkt genomgång :up:
Åh men tack :D Hoppas den är till användning!

Sixten har nu även varit på lådan med pinje! :banana: Jag som trodde han skulle vara den svårtrugade. Jag sitter ca en, en och en halv meter ifrån lådan och kände en svag, svag, doft av blött trä typ minuten efter att han var där. Inte alls farligt mao, men jag är nog mer imponerad av valnötssanden ändå. Anar att den pallar trycket av tre innekatter snäppet bättre.

Och lilla damen krafsade precis runt i valnötslådan och gick sen över i pinjelådan och satte sig :rofl: Skönt, det känns som om jag har släpat hem min sista sandsäck!

@Linta Valnötsströet verkar vara :up: Vad är din genomgång för hur mycket det sprids? :)
Jag är helsåld! Nu är ju mina riktiga storgrävare alla tre, men jag tycker den verkar helt okej! Den är väldigt sandlik så står man ut med EC står man ut med valnöten skulle jag tippa :up: Pinjeströet är dock väldigt lätt och luftigt så det räknar jag med att hitta lite överallt... Men det är å andra sidan smärtfritt att trampa på :p

@Linta Jag står inte ut med EC :p Sanden spreds precis överallt. Använder Ökoplus istället som jag tycker sprids betydligt mindre. Men får nog bli att testa ändå. Om inte annat så bara för valnötsdoften ;)

@Linta Jag står inte ut med EC :p Sanden spreds precis överallt. Använder Ökoplus istället som jag tycker sprids betydligt mindre. Men får nog bli att testa ändå. Om inte annat så bara för valnötsdoften ;)
Då är det ju lite värre :p Tycker nog inte att valnötssanden har tagit sig riktigt lika långt iväg som EC, men det är svårt att säga då mina förvisso gräver ur enorma mängder men inte släpar det med sig speciellt långt från lådan. :up:

Jag är helsåld! Nu är ju mina riktiga storgrävare alla tre, men jag tycker den verkar helt okej! Den är väldigt sandlik så står man ut med EC står man ut med valnöten skulle jag tippa :up: Pinjeströet är dock väldigt lätt och luftigt så det räknar jag med att hitta lite överallt... Men det är å andra sidan smärtfritt att trampa på :p

Jag håller på att köra slut på mina påsar med porta pine (det är enormt drygt så jag kommer ha pinjen ett bra tag till...), men uppdatera gärna om valnöten och om den funkar bättre - nu när du kör multitesting!

Tänkte köp mer Öko sedan, av gammal vana, men om valnöten är smidigare att hantera så testar jag gärna. Den går alltså också att spola ned i toaletten, och att kompostera?

@Linta Hur ligger Applaws-sanden i pris? :)

Den är inte billig men inte så dyr heller tror jag :p Har köpt online.

Måste dock varna lite, jag hade till mina smådjur i typ två år men tycker den dammar alldeles för mycket, det blir liksom brunt damm i hela rummet. Nu har ju jag smådjuren i ett vanligt rum och två lådor så kanske inte samma med katt, men ändå :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka