Kattkontrakt?

Sv: Kattkontrakt?

Om det är konsumentköplagen som gäller måste villkoren vara "rimliga" vilket innebär att det är upp till rätten att avgöra om kontraktet är giltigt eller inte vid en tvist. Min gissning är att det inte är det, eftersom köplagen generellt säger att man inte får begränsa användningen av varan. Rimliga klausuler borde vara av typen: "katten ska ha veterinärvård vid sjukdom". Att katter ska hållas inne är ju tyvärr långtifrån norm.

Vid köp mellan uppfödare gäller ju köplagen och då kan man skriva vad man vill i avtalet. Påskrivet avtal gäller, så det vill till att läsa noga innan man sätter sin kråka där.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det kan det mycket väl vara, när man tror man "vet" något hittar man inte ny info lika lätt har jag märkt. Tack för svaret!

Jag har inga närmare betänkligheter vid kastrering i det fallet, vi vill troligen ha en hankatt och det är ju bara skönt om den biten är ombesörjd innan han flyttar hem till oss.

Att man inte får lov att ställa ut är vad jag har läst när det står på hemsidan "jag säljer enbart kattungar till sällskap". Men om man kan komma i kläm som uppfödare i de fall katten inte utvecklas i rätt riktning gör att jag förstår på ett annat sätt. Samtidigt är ju det en chansning man tar med unga djur så jag förstår inte varför en kattungeköpare skulle ha mer på fötterna än en fölköpare i det läget. Alla lovande föl vinner inte SM och det kan jag ju inte anklaga uppfödaren för.

Som ni förstår är jag inte alls insatt i kattvärlden, men man är väl inte sämre än att man kan lära sig.;)
 
Sv: Kattkontrakt?

Om det är konsumentköplagen som gäller måste villkoren vara "rimliga" vilket innebär att det är upp till rätten att avgöra om kontraktet är giltigt eller inte vid en tvist. Min gissning är att det inte är det, eftersom köplagen generellt säger att man inte får begränsa användningen av varan. Rimliga klausuler borde vara av typen: "katten ska ha veterinärvård vid sjukdom".

Tack! Det var med privatpersoner som köpare jag tänkte mig. Och som du beskriver det nu låter det betydligt mer nyanserat än tidigare i tråden. Liknande bindande krav kunde jag inte föreställa mig vid några andra affärer.

Teilani - bara ett par småsaker: I synnerhet om du ska ha katten ute måste den vara kastrerad. Annars försvinner den för dig och gör en massa ungar - fertila katter har inget annat i huvudet.

Och som du beskriver din tänkta utevistelse så är jag inte säker på att det kommer att funka.

Att bara vara ute nån stund ett par dagar i veckan är inte säkert att katten accepterar. I värsta fall slutar det med att katten sitter och skriker innanför dörren dagarna i ända. "Rastas utomhus då och då" är ett koncept som många katter inte begriper.

Så fundera noggrant och kolla med andra kattägare innan du bestämmer dig.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det är ju just därför uppfödare ska vara så försiktiga med vad de säljer, och till vem. Ett avtal kan inte på något sätt ersätta det, eftersom en sällskapsköpare har alla trumf på hand i händelse av en tvist. Avtal om kastering och liknande kan mycket väl falla (och även om avtalet rent juridiskt var riktigt hjälper det ju inte katten ifråga, som ju är den man är mest rädd om).

Jag har varken sålt eller köpt katter med "avancerade" restriktioner, utan de jag säljer till privatpersoner är antingen kastrerade eller så får jag acceptera att köparen har möjlighet att ta kull tex. Hittills har jag inte gått på några enorma nitar, men det kommer väl förr eller senare det med tyvärr.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det kan det mycket väl vara, när man tror man "vet" något hittar man inte ny info lika lätt har jag märkt. Tack för svaret!

Jag har inga närmare betänkligheter vid kastrering i det fallet, vi vill troligen ha en hankatt och det är ju bara skönt om den biten är ombesörjd innan han flyttar hem till oss.

Att man inte får lov att ställa ut är vad jag har läst när det står på hemsidan "jag säljer enbart kattungar till sällskap". Men om man kan komma i kläm som uppfödare i de fall katten inte utvecklas i rätt riktning gör att jag förstår på ett annat sätt. Samtidigt är ju det en chansning man tar med unga djur så jag förstår inte varför en kattungeköpare skulle ha mer på fötterna än en fölköpare i det läget. Alla lovande föl vinner inte SM och det kan jag ju inte anklaga uppfödaren för.

Som ni förstår är jag inte alls insatt i kattvärlden, men man är väl inte sämre än att man kan lära sig.;)

Sannolikt har uppfödarna formulerat sig så just för att gardera sig från krav på ersättning om en katt de säljer inte går bra på utställning. Lovar man en utställningskatt har köparen rätt till en katt som går att ställa ut och det är inte så många uppfödare som är beredd att lova det.

Enligt Konsumentköplagen ska varan hålla för det säljaren påstår, om inte ska den anses vara felaktig och då är säljaren ersättningsskyldig.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jo tack, katt har vi som är sedvanligt ointresserade av friarstråt. En hankatt skulle jag inte överväga att ha utan att den var kasterad just pga de typiska olägenheterna.

Våra katter är "utekatter", dvs de är inne på nätterna och när det är dåligt väder (Tiggr skulle dock inte gå ut om jag inte insisterade på det) De kommer som 2 skott när husse ropar, sällan de går längre än till ladan eller källaren (som har kattlucka och en mjuk soffa jämt pannan). De följer oss på gården när vi är ute och grejar, och pratar med oss, vi har väldigt rara katter;)

Men de är uppväxta på detta sättet och jag vet inte hur en kattunge som alltid varit innekatt kommer att reagera på hur vi lever. Men det är min förhoppning att den ska kunna leva med oss på samma villkor som de andra katterna, och i det ingår att vistas utomhus. För jag tror att katter mår bäst av det och jag vill att de ska ha ett så bra liv som möjligt (OBS jag är inte ute efter att kritisera hur andra håller sina djur).

Jag inser att jag inte står på samma planhalva som kattuppfödarna i denna tråden och om jag är intresserad av att köpa en kattunge i framtiden så får jag försöka närma mig dem i tänk. Men det sker i vanlig ordning inte över en natt. Det var mycket därför som jag startade den här tråden.
 
Sv: Kattkontrakt?

jag har tre katter, två huskatter som varit både inne och ute ifrån början, precis som dina. Och en raskatt som flyttade in för ganska exakt ett år sedan. Raskatten är mer hundlik i typen så hon följer oss. Hon har varit med oss ute i somras men hon skulle aldrig vara ute ensam utan hela familjen, helst med hund och allt. OM man går in före henne kommer hon som ett skott och är dörren stängd vrålar hon tills personalen öppnar.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det beror lite på vilket fel de är på katten och vad man skrivit i köpeavtalet. Men om man har köpt katten till avel och inte håller för ändamålet har man alltid rätt att reklamera den. Men står det inget specifikt i avtalet utan är sveraks eget så får man tillbaka pengar efter procentsatsen som står där.

Hane som har avlats på tidigare, og som enligt säljare var garanterad (sa hon) fri från en genetisk sjukdom man inte vill avla på. Otur är att alla avkommor som testats har varit fria från den defekta genen/sjukdomen, men när ny ägare testar hanen, visar det sig att han själv är bärare. Säljare går inte att få tag på nu efter att köpare kontaktade henne med resultatet..
 
Sv: Kattkontrakt?

Vad är det för genetisk sjukdom?

Att han är bärare innebär inte att han inte får avlas på. Det viktiga är dock att han endast parar honor som inte är bärare av samma gen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattkontrakt?

Det stämmer, men det är ju inte önskvärt att avla på, och häller inte ville hon köpa en hane som var bärare, då det blir mycket extra jobb o kostnader när alla kattungar måste testas.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag känner en familj i Karlstad som varit Birma-uppfödare i ca tio år innan de fick tillökning i familjen och fick nog med att ta hand om små mänskliga barn utan att passa kattungar också...

Deras katter var vackra och gosiga. Ingen var rädd för främmande och på kvällarna brukade dom leka och kela. Men tyvärr blev ingen av dom ens tio år gammal. Några fick problem med njurarna och en hane kunde av någon märklig orsak inte spy upp hårbollar själv. Han fick det gång på gång och behövde opereras, och då var det ju till slut inte annat att göra än att avliva honom.
Men den enda de har kvar nu hade dom tänkt avla på, och hade dom blivit en stor familj så hade dom säkert gjort det också! Trots att både hennes mor och mormor fick sluta sina dagar 7 rep 9 år gamla pga njurarna! Det är alltså en ärftlig svaghet eller sjukdom. Jag har en vän i Hedemora som nyss förlorat en korsningskatt mellan Birma och Ragdoll och han hade också dåliga njurar.
(Men minns ett par Birmahanar i Åmål som faktiskt blev gamla, alla har inte den där defekten.) Finns det något avelsprogram för att ge Birmorna bättre njurar?
 
Sv: Kattkontrakt?

Aha, då hade jag fattat fel. I och med att du frågade om "kattvärlden" trodde jag att du inte haft katt alls.

Om du skaffar en maine coon så skulle jag säga att du knappt kan dra några slutsatser alls om hur den kommer att vara när det gäller uteliv. Den kan bli lika bunden till gården som dina andra katter - eller den kan bli en katt som helst är borta två dygn i sträck. Det är en individfråga snarare än en rasfråga.

(Det jag däremot vågar säga är att den kontrollerade utevistelsen några dagar i veckan kan bli svår att genomföra. En del som tar ut katterna i koppel gör det vid ungefär samma tid varje dag, för att skapa en rutin som gör att katterna inte tjatar vid dörren hela dagarna. Mina katter ha innätad balkong, här är rutinen att de går ut där efter frukost och när jag gått upp och gett dem mat går de direkt till balkongdörren, de kan rutinen.)

Efter Sassys svar till mig så tror jag inte att en uppfödare kan förbinda dig att inte släppa ut katten, oavsett vad det står i kontraktet. Sen är det naturligtvis inte kul att skriva på något man vet att man inte kommer att hålla - så jag skulle försöka reda ut frågan med uppfödaren innan köpet.

Dessutom - om inte uppfödaren vill hålla VÄLDIGT många katter kan h*n nog inte vara alltför kräsen med köparna. Åtminstone för ett par år sedan låg maine coon fyra på listan över populäraste kattraserna. Det bör alltså finnas rätt många uppfödare och alla kan nog inte vara lika stenhårda - de ska ju bli av sina kattungar också.
 
Sv: Kattkontrakt?

Inom Ragdoll vet jag att scanning av njurar och hjärta är inom hälsoprogrammet samt att kolla HCM genen via DNA
 
Sv: Kattkontrakt?

Hane som har avlats på tidigare, og som enligt säljare var garanterad (sa hon) fri från en genetisk sjukdom man inte vill avla på. Otur är att alla avkommor som testats har varit fria från den defekta genen/sjukdomen, men när ny ägare testar hanen, visar det sig att han själv är bärare. Säljare går inte att få tag på nu efter att köpare kontaktade henne med resultatet..

Men om hon ej ville köpa en hane som var bärare varför köpte hon inte en testad hane?;)
 
Sv: Kattkontrakt?

Hane som har avlats på tidigare, og som enligt säljare var garanterad (sa hon) fri från en genetisk sjukdom man inte vill avla på. Otur är att alla avkommor som testats har varit fria från den defekta genen/sjukdomen, men när ny ägare testar hanen, visar det sig att han själv är bärare. Säljare går inte att få tag på nu efter att köpare kontaktade henne med resultatet..

Även om uppfödaren ska ha påstått att katten var testad och "ren" så finns det väl en undersökningsplikt som ligger på köparen?

Man kan ju anse att defekten inte är tillräckligt för att utesluta katten ur avel, beroende på ras.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag har haft katt hela livet, men jag har inte haft "finkatt" tidigare, och det känns onekligen som en helt ny värld när jag nu börjat sätt mig in i hur uppfödarna tänker.

Jag vet att det inte är självklart att det kommer att fungera som jag skulle önska med en ny katt. Men man kan inte veta allt här i livet, man kan planera och hoppas och sedan får man anpassa sig efter hur det faktiskt blir.
 
Sv: Kattkontrakt?

Ja, det där sista skriver jag verkligen under på:D

Även om uppfödningen är en helt ny värld så är fortfarande katten kvar i kattvärlden;). Det behöver inte vara mer komplicerat än med en bondkatt. Men oavsett ras är det alltid viktigt att tänka igenom hur man ska ordna det för kattens bästa.
 
Sv: Kattkontrakt?

Aha, då hade jag fattat fel. I och med att du frågade om "kattvärlden" trodde jag att du inte haft katt alls.

Om du skaffar en maine coon så skulle jag säga att du knappt kan dra några slutsatser alls om hur den kommer att vara när det gäller uteliv. Den kan bli lika bunden till gården som dina andra katter - eller den kan bli en katt som helst är borta två dygn i sträck. Det är en individfråga snarare än en rasfråga.

(Det jag däremot vågar säga är att den kontrollerade utevistelsen några dagar i veckan kan bli svår att genomföra. En del som tar ut katterna i koppel gör det vid ungefär samma tid varje dag, för att skapa en rutin som gör att katterna inte tjatar vid dörren hela dagarna. Mina katter ha innätad balkong, här är rutinen att de går ut där efter frukost och när jag gått upp och gett dem mat går de direkt till balkongdörren, de kan rutinen.)

Efter Sassys svar till mig så tror jag inte att en uppfödare kan förbinda dig att inte släppa ut katten, oavsett vad det står i kontraktet. Sen är det naturligtvis inte kul att skriva på något man vet att man inte kommer att hålla - så jag skulle försöka reda ut frågan med uppfödaren innan köpet.

Dessutom - om inte uppfödaren vill hålla VÄLDIGT många katter kan h*n nog inte vara alltför kräsen med köparna. Åtminstone för ett par år sedan låg maine coon fyra på listan över populäraste kattraserna. Det bör alltså finnas rätt många uppfödare och alla kan nog inte vara lika stenhårda - de ska ju bli av sina kattungar också.

Nej exakt ungefär som att skriva att man inte får frysa in kött i en frys eller att bilen inte får köras när det är salt på vägarna.

Tycker att det är synd att djur likaställs med "kylskåp" En uppfödare har ju faktiskt lite känslor även om man vet att man ske sälja iväg sina små gryn.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jo, så är det säkert. Jag skulle själv inte kunna föda upp djur över huvud taget för jag ser alla ägarbyten som adoptioner, inte affärer. Och då skulle man nog bli rätt fattig till slut - alt stå med väldigt många djur som man inte klarat att adoptera bort;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 811
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp