Katthem och avlivning (utbruten från Annonsera mera hundar 2)

lilstar

Trådstartare
Ingen hund till salu men en annons om att samla in pengar för en gatuhund som kommit till Sverige och behöver en operation vars offert ligger på 70 000 i nuläget.

Hur många hundar hade inte kunnat kastrerats och matats på plats för dom pengarna 🙈
Galenskap... Som det där svenska katthemmet som samlade in massa pengar för att amputera benet på en påkörd och mycket trasig hittekatt. De kunde ha erbjudit gratis kastrationer till femtio kattägare om de låtit kattstackaren slippa.

Galenskap... Som det där svenska katthemmet som samlade in massa pengar för att amputera benet på en påkörd och mycket trasig hittekatt. De kunde ha erbjudit gratis kastrationer till femtio kattägare om de låtit kattstackaren slippa.
Det är väl typ standard för katthem :bag: avlivning kallas mord och katter som knappt kan leva kattliv ska hållas vid liv till varje pris.

Samma som no-kill shelters i USA. Tvåbenta rescuehundar dyker upp på min instagram titt som tätt. Antingen går de på bakbenen som en T-rex eller så har de hjul på magen.

Det är väl typ standard för katthem :bag: avlivning kallas mord och katter som knappt kan leva kattliv ska hållas vid liv till varje pris.

Samma som no-kill shelters i USA. Tvåbenta rescuehundar dyker upp på min instagram titt som tätt. Antingen går de på bakbenen som en T-rex eller så har de hjul på magen.
Det är inte min uppfattning av svenska katthem? De jag varit i kontakt med har haft hyfsat sunda värderingar.

Ah, jag kanske bara ser extremer på facebook. Då tar jag tillbaka det :)

(Sen har jag kanske fått en skev uppfattning från att voluntära på katthem som yngre, minns att ägaren fick hatbrev en gång när en katt avlivades pga hudproblem.)
Att anhängare och följare hatar på katthem som ibland väljer att inte rädda alla katter innebär ju inte att det är katthemmets policy.
jag tycker verkligen att det är hemskt hur folk beter sig, men att organisationerna som sådana brukar ha vettig syn på katterna de tar in.

Edit: jag undrar också om det inte är det som gör att det fattas belsut över gränsen för vad som är djurets bästa ibland - det där hatet och risken för indragna bidrag från folk som verkligen inte fattar bättre och tycker att allt måste leva till vilket pris som helst. Det tror jag vi fått jättemycket från amerikansk TV. :( Istället för att det kan vara en god gärning att låta någon slippa leva.

Lite halvt OT eftersom det är en katt, men läste nyss en annons i en fruktansvärd facebookgrupp som heter typ "Gratis omplacering av katter" och där man bara vill gråta över alla hemska djuröden.

Annonsen handlade om en katt som både hade FIV (felint immunbristvirus), var "reserverad" mot människor och aggressiv mot andra katter. Den gick dock bra ihop med kattungar (! ja, man vill ju gärna att kattungar umgås med FIV-katter...).
Katten bodde på något utländskt shelter och uppenbarligen tyckte både annonsören och en hel drös som svarat på annonsen att detta var ett djur som borde "få en andra chans", gärna genom att flygas till Sverige... 😱

Förhoppningsvis inte till amerikansk nivå i de flesta fall hoppas jag, men det är en himla trist utveckling oavsett. Inte konstigt att de behöver mycket bidrag.
Jag har ju mycket med dom att göra i mitt yrke och de betalar ju gladeligen kostnader på 120-150.000kr för att behandla en katt trots avvaktande eller dålig prognos. Oftast handlar det också om väldigt rädda/skygga katter dessutom.

Jag har ju mycket med dom att göra i mitt yrke och de betalar ju gladeligen kostnader på 120-150.000kr för att behandla en katt trots avvaktande eller dålig prognos. Oftast handlar det också om väldigt rädda/skygga katter dessutom.
Det är ju helt vansinnigt. Det är inte alls min erfarenhet som tidigare fosterhem och fortsatt stödjare... men "mitt" katthem är litet och knapert och jag kan tänka mig att det gör skillnad.

Det är ju helt vansinnigt. Det är inte alls min erfarenhet som tidigare fosterhem och fortsatt stödjare... men "mitt" katthem är litet och knapert och jag kan tänka mig att det gör skillnad.
Ja jag vet att åtminstone det ena här har enormt mycket pengar från arv och liknande. Vilket enligt mig då inte alltid gynnar katterna i sig när allt ska utredas och behandlas.
Ett annat katthem från grannkommunen är mycket mer vettiga i mitt tycke, men de har också inte lika god ekonomi.

Ja jag vet att åtminstone det ena här har enormt mycket pengar från arv och liknande. Vilket enligt mig då inte alltid gynnar katterna i sig när allt ska utredas och behandlas.
Ett annat katthem från grannkommunen är mycket mer vettiga i mitt tycke, men de har också inte lika god ekonomi.
Det förklarar ju en del i just det fallert. Jag skulle ändå tro att majoriteten katthem i Sverige är mer jordnära än så, om inte annat för att de måste.

Så många katter med bättre förutsättningar, som skulle kunna tas om hand för de pengarna.

Så många insatser med "gratis kastrering" och personlig hjälp med att se till att katter blir chippade och registrerade man skulle kunna åstadkomma för kostnaden för en enstaka katt.

Jag trodde ju att målet för katthem, och andra djurhem, vore att de inte skulle behövas i någon större utsträckning.

Att målet för katthem och andra djurräddningsorganisationer är att alla katter skulle ha ansvarstagande och kunniga ägare, som kastrerar (utsedda avelsdjur undantagna), märker och registrerar sina djur, och att djurägaren skapar en plan för hur djuret ska tas om hand när man hamnar på sjukhus eller dör.

Om man istället för att informera djurägare, omplacera katter som är omplaceringsbara, och driva kampanjer med gratis kastrering, lägger hundratusentals kronor, kanske miljonbelopp på, låt oss kalla det "omöjliga fall", så har det blivit väldigt fel, och kommer inte att bidra till att minska antalet "hemlösa katter".

I motsats delar jag ett inlägg från "mitt" katthem ikväll:
"
Tråkig uppdatering
❗️

Imorse fick vi in katten från Åskogen. Tack vare en hjälteinsats från de som haft besök av honom blev han infångad.
Det blev direkt färd till #djursjukhusetgammelstad
Vi fick så fint mottagande och Kung Midas blev grundligt undersökt.
Det visade sig att han hade så svåra skador och att han lidit länge. Han hade knappt några tänder kvar, skadat öga, fruktansvärt mager och sliten.
Kung Midas fick vandra över regnbågsbron.
Vi är så ledsna att han inte kunde få chansen till ett bra liv.
Lilla vän, vi lovar att fortsätta kampen med att höja kattens status.
Det finns en myt om att ”En katt klarar sig alltid själv i det fria”
Vad säger ni om det?
Bild i kommentarsfältet."

... och det var det.
Det är min bild av svenska katthem. <3

Lite OT med tanke på hundforum, men ändå! Jag tycker det är skit och trist om vågen går åt fel håll både i åsikterna om katthem och hur katthemmen faktiskt är.

Lite OT med tanke på hundforum, men ändå! Jag tycker det är skit och trist om vågen går åt fel håll både i åsikterna om katthem och hur katthemmen faktiskt är.
Tyvärr är no kill-policyn dominerande. Svenska kattskyddsförbundet (svekatt) är för no kill.

Fint att "ditt" katthem inte är så ❤️

Fortsätter på kattspåret.

Jag har alltid trott att ”no-kill” står för att de behåller en frisk katt tills det hittar ett hem. Att de inte avlivar friska djur efter x antal dagar. Jag har aldrig kopplat ihop det med att de skulle betala för behandlingar i onödan.

I t ex USA och andra länder också finns ju ställen som avlivar djuren efter x antal dagar om de inte får ett hem. Och att det från början är därifrån man pratar om ”no-kill” på ställen som inte har den policyn.

Editerar och lägger in Stockholms katthems förklaring på deras No-kill policy (som jag tycker låter vettig):

”No-kill policy​

Kattstallet arbetar enligt en No Kill-policy. Hos oss avlivas bara svårt sjuka katter på veterinärs rekommendation. Vi avlivar inte katter enbart för att de är gamla, skygga, har beteendeproblem eller för att de har varit hos oss länge.”

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka