Z

zanne

hej, tog hand om två syskon som är nu ca 5-6 månader, vi bor på landet med stort hus.Dom har varit ute men fått skabb och det går ju inte att hålla på och behandla dom hela tiden (3 gången).Så jag funderar på att göra en kattgård och undrar om nån har några bra tips på storlek, matrial osv.Och undrar också om det är normalt med tanke på åldern att hanen försöker para sig med sin syster, tycker dom skulle vara för unga att kastrera.

Sv: Kattgård

Det är nog ganska troligt att de börjar bli könsmogna. Kring 6 månader kan du katsrera dem.

Någon erfarenhet av rastgårdar har jag inte tyvärr men det jag på rak arm kan komma på är att du ska se till att ha små maskor i nätet så inte katterna fastnar.
Lycka till.

Min far har byggt kattgård till mina hemhemma för att dom ska få va ute dom 4-6 gånger om året som vi är hemma och hälsar på
(inte alls bortskämd;)):angel:

Det smidigaste är att bygga rektangulära sektioner av trä och sätta hönsnät mellan, tänk hönsgård. Ha tak på buren och gräv gärna ner underdelen i marken så dom inte gräver sig ut så lätt. Lite hyllor och grejer på väggarna brukar uppskattas:D
Storleken äv väl "så stor som möjligt", det är ju en ekonomisk, estetisk och platsfråga, endel bygger så dom kan ha utemöbler och grejer innuti och vara där med katterna lixom. Pappas rastgård är väl lite större än en hästbox (12-13 kvm).

Kastrera dina katter omgående om hannen börjat visa intresse för honan, det går att kastrera dom tidigt.

Hej olika preparat.Det sista(som jag glömt mamnet på)var nått dundermedel som man droppar i nacken,det var det starkaste vetrinären kunde skriva ut,1 gång i 3 veckor.Och efter det har dom inte varit ute.Det värsta med skabben var att det gick på mig och vi är fem st här.Och det var en pina och plåga.

Kastrera omeldebart om du inte vill ha helsyskonkull på en kattunge till hona...! Hanar är fertila i upp till en månad efter kastrering, så det går inte att vänta tills du ser att hon börjar löpa (för då har han redan märkt det för länge sedan och parat).

Fick du öronskabb?
Jag har bara hört talas om ett fall tidigare och då sov alltid katten på kudden med ägaren.

Fick du öronskabb?
Jag har bara hört talas om ett fall tidigare och då sov alltid katten på kudden med ägaren.

nej,stora bett på hela kroppen som satt i klungor.Var hos läkare(blev riktigt sjuk bla. feber)där dom tog prov,konstaterades skabb.Hela jag var tillslut som en sår ruga,det kliar nått jävulskt.Åkte till vet med katterna som mycket riktigt hade skabb.ovanligt sa vetrinären.

Kastrera omeldebart om du inte vill ha helsyskonkull på en kattunge till hona...! Hanar är fertila i upp till en månad efter kastrering, så det går inte att vänta tills du ser att hon börjar löpa (för då har han redan märkt det för länge sedan och parat).

om det skulle vara för sent, kan man göra abort på katter?

Ja, det kan man, och det är mycket bättre än att låta en för ung hona få kull. Man kastrerar honan tidigt i dräktighen. Det är inte alla veterinärer som gör det, men alla som kan katt gör det utan problem. Vissa gamla kufar har ju inte uppdaterat sina kattkunskaper sedan de gick på SLU för 30-år sedan, därav alla rekommendationer om "ett löp innan kastrering" och liknande.

Ja, det kan man, och det är mycket bättre än att låta en för ung hona få kull. Man kastrerar honan tidigt i dräktighen. Det är inte alla veterinärer som gör det, men alla som kan katt gör det utan problem. Vissa gamla kufar har ju inte uppdaterat sina kattkunskaper sedan de gick på SLU för 30-år sedan, därav alla rekommendationer om "ett löp innan kastrering" och liknande.

TACK för svar, beställer tid i morgon hos vet för undersökning och kastrering till mina små.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
973
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka