Kattfoder nr 2

Sv: Kattfoder nr 2

men i så fall skulle det väl vara samma sak med människor att man gillar det ens mamma gillar mer än det ens pappa gillar tex`???

hos uppfödaren fick vår kissebebis mamma mest torrfoder men ibland rå mat och ev ibland burkmat men mer sällan än torrfoder.

Människobarns smakpreferenser påverkas av vad mamman äter under graviditeten ja. Det behöver dock inte innebära att barnet i praktiken kommer gilla mer av det mamman gillar än det pappan gillar eftersom det för människobarn även handlar om social påverkan i ganska stor omfattning.

Människobarns smakpreferenser påverkas av vad mamman äter under graviditeten ja. Det behöver dock inte innebära att barnet i praktiken kommer gilla mer av det mamman gillar än det pappan gillar eftersom det för människobarn även handlar om social påverkan i ganska stor omfattning.

men social menar du ju miljö påverkan då kan man ju säga att en kattunge blir påverkad att äta en viss mat när den är född och man borde alltså kunna påverka den lika mkt som en bebis med vad den erbjuds att äta eller? vad är skillnaden;)

men social menar du ju miljö påverkan då kan man ju säga att en kattunge blir påverkad att äta en viss mat när den är född och man borde alltså kunna påverka den lika mkt som en bebis med vad den erbjuds att äta eller? vad är skillnaden;)

En katt lyssnar knappast på vad du säger om du rynkar på näsan och säger blä åt tex. fisk. När det gäller barn sker väldigt stor påverkan på tex. förskolan. Om barnet bredvid inte gillar tex. fisk är det ett beteende som kan tas över (och det sker).

Kattungar påverkas främst av sin mamma. De lär sig av henne vad som är mat och inte så det sker en dubbel påverkan från mamman kan man säga. Den som sker när de är foster i henne och den som sker när de kommit ut. En hona som är tokig i torrfoder och ratar allt annat löper stor risk att få ungar med samma preferenser.

Genom att erbjuda variation ger man möjlighet att utvidga smakpreferenserna, men mamman har fortfarande stort inflytande (jag utfodrar alltid kattungarna skiljda från sin mamma). Hos din katt är en stor del av preferenserna redan satta.

uppdatering.

nu är han runt 14-15 veckor och han ÄLSKAR Mjao mjukmaten i sån liten kartong(tror det är det heter så iaf)

han kan äta en hel sån (380gram) /dag nu är det för mkt?
han får fortfarande RC kattungemat torrfoder och det vill han ha emellanåt men han skriker alltid efter mjukmaten.

vad tycker ni om det?

han har fri tillgång på RC maten

Jag har precis haft föreläsning om katt och hundutfodring och det vi fick veta att risken för urinstenar hos katter var stor hos katter som fick torrfoder eftersom katten (i motsats till hunden) inte kompencerar för låg vätskehalt i fodret genom att dricka mer. Detta leder i sin tur till att urinen blir mer koncentrerad och detta ökar risken för stenar.

En annan sak som är viktigt för att undgå urinstenar (Struvit) är att pH ligger under 7 i urinen (neutral pH), pH stiger väldigt lätt över 7 om katten t.ex. fodras två gånger/ per dag. Det är alltså bättre att låta katten ha en fri foder tillgång (om den inte blir för tjock) eller fodra den i mindre portioner flera gånger om dagen (bästa alternativet om man fodrar med burkmat, annars står det och blir dåligt i skålen.)

Ideen som någon presenterade med att blanda vatten i torrfodret tycker jag inte låter helt dum men man ska vara obs. på att vattnet binder sig till torrfodret och inte flyter runt på bottnen av skålen för då finns det risk för att katten inte får i sig de vattenlösliga vitaminerna. Man går även miste om eventuella positiva munhygieniska effekter av torrfodret om man blötlägger det eftersom strukturen förändras och risken för att det står och blir dåligt i skålen ökar om det får stå länge.

Kom på en sak till om varför jag är lite ambivalent till Orijen, det urin-pH som fodret skall ge anges som 5.0. För surt. Mindre viktigt om man ger mycket våtfoder, men mycket viktigt om man i princip bara ger torrfoder.

Ett foder som ger så pass lågt pH kan ju vara jättebra om man har en katt men en urinsten (struvit) som behöver lösas upp. Så jag skulle nog vilja säga att det är bättre att ge ett foder som ger lågt urin pH om man nu absolut vill ge torrfoder/ få mål per dag. Åtminstonde under en begränsad period.

Men man ska inte ge det för länge eftersom det då finns risk för att en annan sorts urinsten bildas (calcium oxalat) dessutom kan man urkalka skelettet och i extrema fall orsaka njurproblem.

Jag tycker att BARF-dieterna låter mest som en modenyck och jag tycket att man väldigt ofta ser yoghurt i dom, jag kan verkligen inte förstå varför en katt/hund ska ha yoghurt, det låter ju inte spec. naturligt.
Däremot så är ju råt kött och lite ben att gnaga på alltid possitivt, om inte annat för djurets mentala hälsa.

Själv ger jag min katt fri tillgång till torrfoder hela dagen + 2 mål burkmat med mycket spad. Jag hade gärna gett henne t.ex. 5 mål om dagen av burkmat men det har jag inte tid till och så får hon matrester om vi t.ex. har ätit revben eller liknande (så hon har nått att gnaga på).

Ett foder som ger så pass lågt pH kan ju vara jättebra om man har en katt men en urinsten (struvit) som behöver lösas upp. Så jag skulle nog vilja säga att det är bättre att ge ett foder som ger lågt urin pH om man nu absolut vill ge torrfoder/ få mål per dag. Åtminstone under en begränsad period.

Ja, pH 5 är jättebra under en kortare period för en katt som lider av struviter eftersom de löser upp sig i så sur urin. Problemet är att Orijen inte är ett specialfoder som ska ges under en kortare för just det ändamålet. Det är ett helt vanligt vuxentorrfoder

Jag tycker att BARF-dieterna låter mest som en modenyck och jag tycket att man väldigt ofta ser yoghurt i dom, jag kan verkligen inte förstå varför en katt/hund ska ha yoghurt, det låter ju inte spec. naturligt.
Däremot så är ju råt kött och lite ben att gnaga på alltid possitivt, om inte annat för djurets mentala hälsa.

Det är ju fritt fram att tycka det, men hemgjord mat av olika slag (inklusive rå mat) är väl det äldsta sättet i världen att utfodra sina djur på? Kommersiellt foder har funnits i 100 år... torrfoder till katt inte en så länge.

Yoghurt har jag aldrig sett någon inkludera i sina katters foderstat, mina slickar yoghurttallrikarna på morgonen men det är ju bara för att de tycker det är gott.

Däremot lär ju yoghurt inte göra någon skada sålänge katten inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker, tvärtom kanske yoghurtkulturen är bra för magen. Man kan ju numera köpa dyra pastor hos veterinären med snälla magbakterier så varför inte ge yoghurt istället?

vad är egentligen bäst nu då? torrfoder eller blötfoder? skall man kombinera dem? Blötfoder

vilka märken är bäst? varför?Bozita & Mjau för att det är mest köttinnehåll & inga spannmäl. Hos torrfoder är det Eukanuba, Orijen, Olivers & Applaws som är bäst för att dom har mest köttinnehåll.

vart köper man dem? är det bara hos veterinären som gäller?

http://foderbilen.se/
http://www.zooplus.com/

vilka kattungefoder är bäst?
Se tidigare svar.

vad skall man undvika i foderväg? vad skall man titta efter på påsen/bruken?
Spannmål, E-ämnen och onödiga tillsatser. Så kort innehållslista som möjligt och så naturligt som möjligt.

behöver hjälp här nu för nästa vecka får vi hem vår kattunge som hittils ätit RC kattungefoder vet inte hur jag skall fortsätta.
Gissar att du löst den biten nu .. Här hemma äts Eukanuba Kitten.

uppdatering.

nu är han runt 14-15 veckor och han ÄLSKAR Mjao mjukmaten i sån liten kartong(tror det är det heter så iaf)

han kan äta en hel sån (380gram) /dag nu är det för mkt?
han får fortfarande RC kattungemat torrfoder och det vill han ha emellanåt men han skriker alltid efter mjukmaten.

vad tycker ni om det?

han har fri tillgång på RC maten

Kattungar som växer ska ha fri tillgång på maten så 380gr är inga problem ...
Jag hade önskat att jag fick i min tös 380 gr. Men det blir mellan 150-200/dag och lite Eukanuba torrisar.

*kl*

Apropå urinsten så är min uppfattning att de största bowarna är;

- man ger ett torrfoder (tywärr ofta olika billiga sorter från liwsmedelsbutiken) som bas och plussar på med lite olika delikatess-burkar. Wissa aw dessa innehåller skadliga halter aw magnesium mm och risken för utfällning aw kristaller i urinen ökar dramatiskt. Många ger räkor, andra ger tonfisk på burk - ajaj!

- katten dricker inte tillräckligt. Men warför? Ofta handlar det om att katten bjuds watten på fel sätt. I en för liten skål, på ett ställe som känns obekwämt (owanpå dasset, kanske!?) osw. Ofta hör man djurägare säga att katten bara dricker ute och att de därför inte har koll på wattenkonsumtionen. Detta tillsammans med ett torrfoder, kanske ett sämre, är förstås inte så bra. Royals torrfoder har ju numera sk S/O-inde[ks], dws de har en sammansättning som syftar till att öka kattens wätskeintag, öka törsten. Det werkar fungera fint, det är få aw FLUTD-katterna som äter RC. I min praktik.

- katten kissar för sällan! Urinstensfallen ökar, hos oss, alltid på wintern. Katten drar sig för att gå ut och pinka i den kalla snön. Alla katter har inte låda inne och många lådor städas inte i tillräcklig omfattning. Katten håller sig och urinens densitet ökar - ökad risk för kristaller.

Sen ska wäl nämnas att huwuddelen aw de katter som söker sig till oss för urineringsbeswär lider aw FIC, en idiopatisk urinwägsinfektion som orsakas aw stress. Jag kan inte ange någon procent eller swara för att det ser likadant ut i öwriga landet, men FIC är iallafall något som uppmärksammas allt mer. Äwen i dieterna för urinbeswär, ofta tillsätts en speciell glukosamin som enligt forskningsresultaten skyddar blåsans slemhinna.

Jag kan inget om BARF och har heller inga synpunkter på den dieten. Däremot skulle jag wilja fråga er som förespråkar BARF eller Mjau burkmat hur ni ser på åldrande och foder. Man har ju diskuterat en del om proteinet skulle kunna wara skadligt för en åldrande kattkropp, men de senaste rönen (iallafall på wissa håll) dementerar det. Istället will man begränsa andra ämnen, ffa fosfor, för att skona bla njurarna. För mig låter det wettigt eftersom just njurinsufficiens är ett stort problem hos äldre katter. Har man några sådan funderingar wad gäller Mjau?Äwen saltinnehållet i fodret är en stötesten där flera kliniska studier wisar att för hög salthalt påskyndar njurinsufficiens. I många fodersorter anges ju tywärr inte salt, magnesium osw utan döljs i "aska". Hur ser förhållandena ut i Mjau?

Sedan en fråga till: hur ser ett normalt BARF-mål ut? Tycker att det låter spännande (men lite för jobbigt när nu torrfoder funkar så bra hos oss) och skulle gärna wilja höra hur en dagsutfodring aw BARF-katterna ser ut!?

Vill bara trycka lite extra på det du skriver om vattnet!! Katter blir inte törstiga på samma sätt som hundar t ex, så det gäller att se till att de får i sig det vatten de behöver - t ex genom att ge blötmat! De flesta katter vill inte heller ha vattnet i närheten av maten eller toaletten! Mina katter dricker nästan ingenting om vattnet står vid maten. (Vid toaletten skulle jag aldrig komma på tanken att ställa det, där skulle jag själv inte vilja dricka.) Men när det står på annan plats i köket så är det okej! Det måste också vara ganska färskt och svalt, annars vill de inte ha. Ena katten kollar ofta med tassen innan han dricker, vet inte om det är temperatur eller vad det är han "kollar"! :p

För att svara på själva frågan i tråden också så ger jag mina katter Mjaus blötmat, tetror. Ungefär en tetra/dag och katt. (Har två katter.) Sen har de torrfoder står bredvid, men jag har inte hittat det ultimata torrfodret än. De har Oliver´s just nu, men det är ju havre i!? Funderar på att testa Orijens, men det är ju fisk i?? Applaws kanske... Får se vad det blir, måste bestämma mig snart. Lutar nog mest åt att testa Orijens just nu.. Tar gärna emot fler tips i denna tråd!!! Katterna är i alla fall fina i hull och päls med Mjaus blötmat och lite Olivers - som kosten består av nu... Vilket är bästa torrfodret egentligen??? Kompletterar ju bara med det, Mjaus blötmat är huvudkosten, men de har torrfodret som komplement och "småätande". :)

Senast ändrad:

Jag kan inget om BARF och har heller inga synpunkter på den dieten. Däremot skulle jag wilja fråga er som förespråkar BARF eller Mjau burkmat hur ni ser på åldrande och foder. Man har ju diskuterat en del om proteinet skulle kunna wara skadligt för en åldrande kattkropp, men de senaste rönen (iallafall på wissa håll) dementerar det. Istället will man begränsa andra ämnen, ffa fosfor, för att skona bla njurarna. För mig låter det wettigt eftersom just njurinsufficiens är ett stort problem hos äldre katter. Har man några sådan funderingar wad gäller Mjau?Äwen saltinnehållet i fodret är en stötesten där flera kliniska studier wisar att för hög salthalt påskyndar njurinsufficiens. I många fodersorter anges ju tywärr inte salt, magnesium osw utan döljs i "aska". Hur ser förhållandena ut i Mjau?

Sedan en fråga till: hur ser ett normalt BARF-mål ut? Tycker att det låter spännande (men lite för jobbigt när nu torrfoder funkar så bra hos oss) och skulle gärna wilja höra hur en dagsutfodring aw BARF-katterna ser ut!?

Jag hänger med så gott jag kan med de nya rönen och har väl rent generellt svårt att se just proteinhalten som ett problem, utan problemet är just fosforhalten. Min linje är därför att kolla njurvärden och fosfor på katter från 10 år och uppåt. Behövs det slutar jag ge ben (för att få ner fosforhalten något i kosten) och så ger jag fosforbindare. Ger kalciumkarbonat istället för ben eller benmjöl. Behövs fosforbindare utöver kalciumkarbonat ger jag aluminiuhydroxid. Och så uppföljning med prover hos veterinär såklart.

Exakt hur MJAU är sammansatt vet jag inte, men maila och fråga. De brukar vara väldigt tillmötesgående med att ge information om vad deras mat innehåller. Jag ger så pass lite MJAU att jag inte brytt mig om att kolla exakta Na- och Mg-värden.

Jag ger inte "kompletta" måltider. Katterna får två mål om dagen eftersom de äter bäst då. Har provat att ge tre mål om dagen periodvis men då äter de ganska klent, gissar att de inte hinner bli ordentligt hungriga mellan måltiderna. De kan få kycklingben (jag köper fryst kyckling och styckar upp) till frukost och Klass köttkross på kvällen. Dagen efter kan de få kycklingmagar till frukost och hjärta av något slag på kvällen (i bitar). Lever får de två gånger i veckan. Ibland blandar jag ner en äggula i oxkrosset.

Över en vecka beräknar jag att de fått i sig det de behöver. Ska det ske på daglig basis måste jag göra röror och förutom att katterna inte gärna äter röror ger en massa extrajobb och de får inte arbeta med munnen på samma sätt som när de äter ben och köttbitar.

Det funkar bra och verkar vara ett vinnande koncept.

Tillägg: En del katter med historia av urinvägsproblem verkar ha problem med att få för högt urin-pH av MJAUs blötmat. Varför vet jag inte, men det är fler än en "FLUTD-ägare" som har upptäckt det. Ska man ge en katt som tidigare haft urinvägsproblem tycker jag, oavsett om man väljer BARF eller blötmat, att man bör kolla urin-pH med stickor regelbundet.

Men åh! Är inte Mjaus blötmat heller helt bra nu??? Jag har inte tid och ork att sätta mig in i BARF just nu så jag tycker det är smidigt med blötmat och torrfoder. Jag ger just Mjaus tetror för att jag fått uppfattningen om att det är bra mat.. Jobbigt det här.... Vad tusan ska jag ge dem?? Det var enklare förr då jag inte visste bättre än att ge katterna torrfoder från ICA... :cool: :crazy:

delwis kl

För katter med FLUTD rekommenderar jag rakt aw de foder som är framtagna för just denna problematik. Och då pratar jag om de weterinärmedicinska fodren (RC, Hills, Specific). Royal har sitt Urinary (både som torr och wåtfoder) och det fungerar utmärkt. För att öka genomströmningen i blåsan har de höjt salthalten i fodret. Detta ska enligt gällande forskning fungera utmärkt, men det finns äwen rapporter om att en högre salthalt kan påskynda förloppet hos katter med subklinisk (eller klinisk för den delen) njurinsufficiens.

Wi brukar rekommendera annat foder till äldre katter (som pga aw åldern ligger i riskgruppen) eller katter med förändrade njurwärden. Wi tar alltid prower awseende detta inför foderwalet. Eg skulle man ta urinprow och kolla kreatinin/proteinkwoten.

Mjau fungerar säkert utmärkt så länge katten inte har FLUTD, men utifrån det Sol skriwer bör man antingen byta foder eller ha koll på kattens urin pH om man ger det till en katt med känd struwitproblematik. Själw tycker jag att det är "enklare" att ge ett foder som har dokumenterat lösande och förebyggande effekt, men det är ju upp till war och en.

Eftersom mina katter enbart äter foder från kliniken så kan jag med gott samwete säga att för dem fungerar det alldeles utmärkt (RC, Hills och SPecific). Bra hud/päls, bra mage, bra hull. Tidigare köpte jag billigare warianter, bla Mjuas torrfoder (alltså ej burk) och så något riktigt budgetmärke, men märkte snabbt att kattflocken fes så det osade. Mjau war, baserat på min näsas omdöme, bättre än det jättebilliga. På nuwarande torrfoder har wi inga sådana problem alls, som sagt. Jag kan ju också se hur katterna wäljer mellan olika märken. Just nu äter de faktiskt i/d - skitgott (tacka fan för det...). Wi har ett antal stallkatter och så en katt som bor inne (men kan gå ut). Den senare gossen ääälskar Specifics kattungefoder men awskyr RC´s Growth. Bland hudfodren kan jag också konstatera att stallkatterna wäljer Hypo framför Specifics hudserie (wilket werkar wara genomgående, men nu har de bytt smaksättning - ska bli intressant att se hur det funkar).

Min erfarenhet säger att det är skillnad på en kattmun som utfodras med enbart burkmat och en som får blandat eller enbart torrfoder. Tandsten finns i båda munnarna, men burkmatskissarna har ofta en mjuk beläggning (som osar) på kindtänderna. Denna går alldeles utmärkt att borsta bort, så jag brukar rekommendera tandborstning eller att man ger katterna t/d några ggr per wecka. Inget torrfoder (eller pulwer) tar bort tandsten som redan finns där, men wissa kan förebygga. En katt som har tandsten måste få gaddarna sanerade och polerade.

Sol - BARF låter intressant. Ett utmärkt alternatiw, kan jag tänka mig, när man är intresserad och willig att lägga ner lite tankearbete på kattens utfodring. Hur ser de hypoallergena dieterna ut, eller ja; har du något förslag på en lämplig eliminationsdiet till en katt som, låt oss säga, ätit de flesta märken och smaker på hyllan på Ica? De hemlagade dieter jag har recept på innehåller alltid en del kolhydrater, men det menar du alltså att man helt kan utesluta? Tarmperistaltiken då? Jag har ju fått lära mig att wisst fiberinnehåll gynnar äwen kattens peristaltik och förhindrar att den annars långsamma tarmpassagen ger upphow till gasbildning?

Hur BARF:ar man diabetiker eller katter som behöwer bantas?

Wilken typ aw fosforbindare ger du?

Klass - är det typ färdiga "korwar" man köper hem?

Hur ser de hypoallergena dieterna ut, eller ja; har du något förslag på en lämplig eliminationsdiet till en katt som, låt oss säga, ätit de flesta märken och smaker på hyllan på Ica? De hemlagade dieter jag har recept på innehåller alltid en del kolhydrater, men det menar du alltså att man helt kan utesluta? Tarmperistaltiken då? Jag har ju fått lära mig att wisst fiberinnehåll gynnar äwen kattens peristaltik och förhindrar att den annars långsamma tarmpassagen ger upphow till gasbildning?

Om en katt lider av någon foderallergi brukar jag rekommendera att man börjar med lamm eller kalkon. Funkar inte det, något vilt men oftast brukar lamm fungera bra. Oftast blir det problematiskt med bendelen när man ger lamm eller vilt så då får man ge benmjöl eller Kalcipos istället. I övrigt BARFar man på samma sätt som man skulle gjort annars, man får bara var mer noga med vilket kött man ger.

Kolhydrater är oftast inga problem att utesluta helt. Mina katter får inga vegetabilier alls och är aldrig gasiga i magen och avföringen är som den ska vara. Det blir ju hemskt lite restprodukter för tarmen att hantera när man ger BARF och antagligen är det därför det inte behövs fibrer för peristaltiken. Vissa katter, ofta sådana som har lång historia av magproblem, kan dock behöva tillskott av fibrer. Loppfrön eller en liten blandning av kokta grönsaker brukar räcka. Det där med fibrer är helt enkelt en individuell grej och man får se hur ens katter reagerar.

Hur BARF:ar man diabetiker eller katter som behöwer bantas?

På precis samma sätt som andra katter. Lider katten av diabetes bör man om möjligt eliminera kolhydraterna helt och hållet. Många diabetes-katter kan avsluta sin insulinbehandling efter en tid på BARF. De är självklart inte botade och kan inte återgå till att äta torrfoder, men de är friska så länge de äter kolhydratfattig eller kraftigt kolhydratreducerad mat. Om du är intresserad av en annan veterinärs syn på diabetes-behandling på katt kan du läsa lite här. Hon har dessutom skrivit en bok där hon inte bara tar upp diabetes-behandling utan även hur man kan behandla katter med njursvikt utan proteinreducerad kost. Boken vänder sig till vanliga kattägare och tar upp vanlig kattskötsel också. Helt klart värd att läsa även fast hon är extrem på sitt sätt, Your Cat: Simple New Secrets to a Longer, Stronger Life heter boken.

Bantning kräver inget annorlunda än mindre fodergiva när man BARFar, eventuellt kan man tillsätta karnitin. Det ska väl eventuellt kunna hjälpa till. Kolhydratfattig mat är bra bantarmat för katter, det är lite därför både Purina och Hill's börjat tillverka "lågkolhydrattorrfoder" till tjocka katter.

Wilken typ aw fosforbindare ger du?
Just nu har jag ingen katt som behöver fosforbindare, men i första hand väljer jag kalciumkarbonat och om det inte räcker blir det aluminiumhydroxid som tyvärr måste beställas hem ifrån USA.

Klass - är det typ färdiga "korwar" man köper hem?

Jepp, det är malet oxkött (och lite inälvor) som går att köpa i djuraffärer. Kommer i frysta "korvar" om 500 g. Det är väldigt fett, ungefär 50% fett, så det är inte alltid ett bra alternativ. Kanske inte till katten som behöver bantas.;) Mina avelskatter och kattungar mår dock bra av det.

Tack för att du delger info! Jätteintressant, werkligen. Ska kolla in länken.

Man har precis introducerat fosforbindande läkemedel (ej receptbelagda, men säljs troligen bara aw wet) i Swerige; Renalzin och Ipaktine. Kanske kan wara nåt om du skulle behöwa?

Tack för att du delger info! Jätteintressant, werkligen. Ska kolla in länken.

Man har precis introducerat fosforbindande läkemedel (ej receptbelagda, men säljs troligen bara aw wet) i Swerige; Renalzin och Ipaktine. Kanske kan wara nåt om du skulle behöwa?

Det låter ju bra. Tidigare var det import från USA som gällde och det kostar ju en del.

Men se, här kommer en fråga till:

På din hemsida läser jag att katter som fodras med för stora giwor kolhydrater drabbas aw hyperglykemi. Ok, inget konstigt i det, men - wi ser ju dagligen många blodprower fr katt och de allra flesta ligger inom normala referensinterwall awseende glukos. Samtidigt äter de allra flesta katter "skitmat", torrfoder aw något märke + diwerse burkar. Och, efter wad jag har fått påtalat, innehåller åtminstone de flesta torrfoder för mkt kolhydrater. Borde detta då inte återspeglas i blodwärdena?

Nu är ju mina iakttagelser inte alls wetenskapliga, mer att se som betraktelser.

Men se, här kommer en fråga till:

På din hemsida läser jag att katter som fodras med för stora giwor kolhydrater drabbas aw hyperglykemi. Ok, inget konstigt i det, men - wi ser ju dagligen många blodprower fr katt och de allra flesta ligger inom normala referensinterwall awseende glukos. Samtidigt äter de allra flesta katter "skitmat", torrfoder aw något märke + diwerse burkar. Och, efter wad jag har fått påtalat, innehåller åtminstone de flesta torrfoder för mkt kolhydrater. Borde detta då inte återspeglas i blodwärdena?

Nu är ju mina iakttagelser inte alls wetenskapliga, mer att se som betraktelser.

Nej, jag skriver inte att de drabbas av hyperglykemi av kolhydrater utan att katten lätt drabbas av hyperglykemi av mat innehållandes höga halter enkla sockerarter. Stärkelse som det finns mycket av i torrfoder är inte enkla sockerarter. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 762
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 435
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 323
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Min veterinär har rekommenderat mig att gå över helt till blötmat till mina katter. Tidigare har de ätit primärt Applaws torrfoder och...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka