Kattfoder nr 2

Sv: Kattfoder nr 2

Jag ger min katt både och.
Fri tillgång på torrfoder, och våtfoder 3 ggr/dag.

Dock har jag märkt att hon kräks när hon äter torrfodret, så jag funderar på om jag ska blötlägga det och ge det ihop med våtfodret istället.

Nån som vet varför hon kräks? :confused:

vad är det för torrfoder och mjukfoder hon får?

kräks hon varje gång?

Jag ger min katt både och.
Fri tillgång på torrfoder, och våtfoder 3 ggr/dag.

Dock har jag märkt att hon kräks när hon äter torrfodret, så jag funderar på om jag ska blötlägga det och ge det ihop med våtfodret istället.

Nån som vet varför hon kräks? :confused:

Min katt kräks ibland när han har ätit. De gångerna har han kastat i sig aten och inte tuggat ordentligt, vilket man kan se eftersom det är hela bitar som kommer ut.

Fast det gör min katts mat också och likt 17 spyr han upp det igen.

När jag köpte RC som är bra för tänderna blev det bättre. De bitarna är så stora att han är tvungen att tugga dem och då kan han inte kasta i sig maten.

Finns ditt foder i större bitar så kan det vara värt att prova.

hon spyr upp hela faktiskt...

konstigt eftyersom det står framme hela tiden, så borde hon inte kasta i sig det tycker man...

Att de inte tuggar maten behöver inte innebära att de kastar i sig maten. Tuggning som sådant faller sig inte naturligt för en katt. Deras munnar är inte direkt utformade för att tugga små pellets. ;) Satsa på ett torrfoder med stora pellets och se om det funkar bättre, om det inte gör det kanske du ska överväga att överge torrfoder helt. Det är inte särskilt bra för dem att kräkas mycket.

men om de äter torrfodret utan att tugga då men inte kräks upp det? kan de vara skadligt endå?

Nu kommer jag och kapar tråden lite :D

Någon som vet hur bra Nutro Choice är?
Katt har fri tillgång till Mjau blötmat och Mjau torrfoder, dessvärre föredrar hon torrfoder, och därför funderar jag på att byta ut - om NC är bättre :idea:

kan ju uppdatera med vad jag ger kattungen just nu.

ger honom RC bebismaten för de allra yngsta kattungar, han äter och står i har testat att ge han fiskbullar men det gillade han inte och så fick han testa rå köttfärs(är det bra?)
och det älskade han.

men har inte testat så mkt mer förutom att han får sån laktosfri mjöl varje dag, är det den bra/dum ide?.
han älskar det och blir inte lös i magen eller nåt sånt.

kan ju säga att hunden älskar det med ihhh:(

sen har jag funderat lite och tror inte jag kommer köra den där RÅa matstilen vågar min inte in i det och är rädd för alla bakterier som uppkommer på rå mat tex salmonella på kyckling m.m.
och njää känns inte så hygigeniskt.(usch vad jag stavar illa för tillfället).

får se om vi fortsätter med RC han tycker om det och det verkar ju bra men hemskt dyrt.

finns det inget torrfoder som är så likt RC som möjligft och kanske bättre men inte lika hiskeligt dyrt??????????????????????

ska nog ge han lite burkmat när han blir äldre med vet inte om han tycker om det ännu men ska testa snart.

han äter iaf bra och växer så det knakar, kan inte ha maten stå nere hela tiden pga hunden men ställer ner den så ofta jag kan dvs ca 5-10gånger/dag och han äter flitigt varje gång.

helt rumsren nu med.

kl

Jag försökte läsa igenom hela tråden, men gisses vad långa inlägg ni skriver. :p

Jag svarar för min del här.
Min hankatt åt RC-kattungemat när jag köpte honom. Jag blandade sakta upp det med andra sorter som mjau, friskies, whiskas osv.
Efter att han kastrerades bytte jag sakta över till vuxenmaten av samma sort, dvs friskies, mjau och nu även kitekat.
Jag blandar fisksmak med köttsmak och alla tre sorter i samma matskål.
Han har aldrig ätit blötmat (förräns nu, då han går och smakar lite på honkattens mat).

Honkatten hämtade jag hem för några veckorsen. Hon åt Hills hos sin förra ägare och eftersm jag hämtade henne på katthemmet, så var hon deppig, skygg och totalt matvägrade. Därför har hon fått äta lite blötmat dom här veckorna. Nu har jag sakta trappat ner på det samt börjat blanda hennes hills med samma mat som hankattens (dvs alla tre sorterna och smakerna)

Jag är ganska noga med att kolla igenom mina katter dagligen. Kolla så dom bajsar och att det ser ordentligt ut. Håller ordentlig koll på vattnet så båda dricker också.
Min hankatt har alltid varit en "torped" här lägenheten ,men nu är även den lilla skygga honkatten full med spring och livsenergi.

Alla katter är ju olika som individer. Vissa har lite känsligare magar än andra osv. Man måste lära sig att hitta en lösning som passar. :)

Som jag skrev i mitt andra inlägg; Alla katter är olika individer. :)
Finns det något ställe där du kan ha kattmaten på som hunden inte kan nå? Det bästa (iaf enligt min åsikt) är att låta katten få ha fri tillgång på torrfoder.

ja det är så att inne på toaletten så hade jag kattlådan till vår förra kisse vi fick ta bort och ovanför kattlådan(som står under en sån tvättbänk) så hade vi kattmaten och vatten och allt ovanpå den så att kissen hoppade upp och åt där uppe och sen hoppade ner till sin låda:)
det funkade kanon.

men tyvärr är ju denna lilla bebis bara 12veckor så han kan långt ifrån hoppa upp så högt och absolut inte hoppa ner därifrån...ännu men tänkte lära honom det när han blir äldre.

men nu har vi hans saker i ett rum som vi kan stänga så där känner han sig som tryggast har sin kattlåda och sin myslåda och mat där.
så ställer vi ner maten så ofta det bara går ha vi hunden under uppsikt så har vi maten nere för bara vi ser han så tar han inte maten.

och åker vi iväg så står kattmaten nere om hunden är med annars så stänger vi in kissen i det rummet.

sen har han börjat lära sig att säja till när han vill ha mat med:)
han får maten nerställd minst 10gånger/dygn.

resten av tiden sover han eller leker och skulle endå inte äta om den stod nere men såklrt hade jag hellre sluppit det extra "arbete" det blir att ställa upp o ner o passa hela tiden.

han får just nu RC kattungemat fortfarande.
och har börjat få lite blötmat han bara älskar det.
tror det är kitekats såna portions påsar ger ½ sån/dag.

målet är väl att han skall ha fri tillgång på torrfoder och få blötmat lite då och då ev varje dag.
och ev fisk ibland, såsom tonfisk och sånt.
får hoppas att han inte är fiskallergisk då:) ingen av våra andra 8 katter jag och mina föräldrar haft har haft fiskallergi, har fakitkst aldrig hört talas om det innan men vi får se tror det är bra att variera lite såsom du gör med:)

mina föräldrars katter (4st) äter både blötmat och torrfoder, de har fri tillgång på torrfoder, oftast med fisksmak.
en av katterna vägrar äta annat än torrfoder.
en äter enbart blötmat.
och de andra 2 varierar sig;)

så de är verkligen olika ja...

Att katter vägrar äta annat än torrfoder är varken konstigt eller ovanligt. Det har inget att göra med att katterna är kräsna som det påstås.
Har de blivit uppfödda på torrfoder vet de helt enkelt inte annat, när de lärde sig vad "mat" är var det torrfoder som fanns att tillgå = Det enda de ser på som mat.

Tänkte bara påpeka att det inte är så vidare lämpligt att ha maten och lådan så nära varandra. Det verkar ju iofs ha fungerat tidigare men i regel gillar inte katter att ha maten nära toaletten.

hihi det var ju inte min kisse som inte ville äta blötmat utan mina föräldrars kissar.

och jag kan ju berätta historisen om dem då.

2 av dem är syskon den ena av syskonen äter enbart blötmat den andra både och, de har alltid fått samma mat.

den som bara äter torrfoder foddes troligen på en bondgård men hon fick allt hon ville äta när hon kom till katthemmet inte bara torrfoder alltså men hon var mkt kräsen och de fick sitta och klappa henne för att hon skulle äta överhuvudtaget mkt mager stackare.
som nu blivit tjockare och har tillgång till samma mat som de andra 4 men vägrar äta blötmat.
det enda hon gillar är rå mat i så fall, tex rå köttfärs men de e inte mkt hon äter av de mest smakar.
men brukmat vägrar hon totalt.

den 4 e katten hm, ja han äter både och ja ....han e en hitte katt när han kom te oss en dag så bara skrek han han va så hunrig så han t.o.m åt en potatis som ramlade ner han åt allt..
och han äter både torrfoder och blött.

jaså men det är så att toaletten står under den bänken varpå maten står ovanpå lixom så när de väl sitter där uppe och äter så ser/känner de ju inte toaletten.

men vi får se om de funkar med denna kissen men bra om man kan ha allt på samma ställe för jag vägrar låta katter äta på köksbordet/hoppa upp där eller på diskbänken eller andra utrymmen vi ska ha vår mat på.

men den tvättbänken är lixom perfekt.
och förra kissen som bara hann bo hos oss 6 månader lärde sig snabbt vad som gällde vart.

just nu har ju kissebebisen allt i samma rum, kisslådan är brevid hans "säng" och maten står på andra sidan så sängen står mitt emellan maten och lådan lixom.

när vi köpte honom och tittade på honom så hade förra ägarna sina kattlådoer inne på toaletten och mat + vatten på samma ställe så om inte så e han ju iaf van...

hittils har han varit rumsren från första stund och nu har vi nog haft han i 2 veckor snart, eller hm...ja de måste de ju va shit vad tiden går snabbt så han är alltså 12 veckor snart.

hos mamma o pappa har kissarna kattlådorna på toaletten med(hur har du då?).

och maten på en byrå i ett annat rum eller i köksfönstret så hunden inte får tag i det.

Att katter vägrar äta annat än torrfoder är varken konstigt eller ovanligt. Det har inget att göra med att katterna är kräsna som det påstås.
Har de blivit uppfödda på torrfoder vet de helt enkelt inte annat, när de lärde sig vad "mat" är var det torrfoder som fanns att tillgå = Det enda de ser på som mat.

Mina kattungar får mjukmat från början, eftersom det är svårt för så små katter att tugga torrfoder, när dom blir äldre har dom fått välja, alltså haft tillgång till både torrfoder och blötmat och då har vissa valt att enbart äta mjukmat och andra har totalt vägrat att äta mjukmat efter att dom börjat få torrfoder. Så visst är dom kräsna om dom själva får välja, men får dom som du säger bara en sorts mat från att dom är små så är det ju säkert den dom vill fortsätta med.

Tänkte bara påpeka att det inte är så vidare lämpligt att ha maten och lådan så nära varandra. Det verkar ju iofs ha fungerat tidigare men i regel gillar inte katter att ha maten nära toaletten.

Icke att förglömma, kattmammans preferenser påverkar kattungarna redan när de befinner sig i mammans mage. Precis som hos människan. Fostren smakar fostervattnet och i fostervattnet finns smakämnen från födan mamman har intagit så kattungarna påverkas reda på fosterstadiet.

Icke att förglömma, kattmammans preferenser påverkar kattungarna redan när de befinner sig i mammans mage. Precis som hos människan. Fostren smakar fostervattnet och i fostervattnet finns smakämnen från födan mamman har intagit så kattungarna påverkas reda på fosterstadiet.

men i så fall skulle det väl vara samma sak med människor att man gillar det ens mamma gillar mer än det ens pappa gillar tex`???

hos uppfödaren fick vår kissebebis mamma mest torrfoder men ibland rå mat och ev ibland burkmat men mer sällan än torrfoder.

Mina kattungar får mjukmat från början, eftersom det är svårt för så små katter att tugga torrfoder, när dom blir äldre har dom fått välja, alltså haft tillgång till både torrfoder och blötmat och då har vissa valt att enbart äta mjukmat och andra har totalt vägrat att äta mjukmat efter att dom börjat få torrfoder. Så visst är dom kräsna om dom själva får välja, men får dom som du säger bara en sorts mat från att dom är små så är det ju säkert den dom vill fortsätta med.

vår kattunge får kitekatt såna portionspåsar nu och första dagen orkade han bara en halv sån men älskade den.
andra dagen skrek han efter en till och orkade då en hel uppdelat på 2 gånger.
nu kanske max en vecka senare så ger jag fortfarande en halv åt gången men när den hela är slut så vill han ha mer:eek:
hur mkt kan man ge egentligen?.

det är väl bara 100gram i en sån men hur mkt mjukmat ska en kattunge på 12 veckor äta?
och hur många gram äter de som vuxna?

men skall jag ge han tills han slutar skrika eller kan det bli för mkt då?

han äter av sitt RC toddfoder med, de har speciellt små bitar som kattungarna inte ska ha svårt för att tugga.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 762
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 435
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 323
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Min veterinär har rekommenderat mig att gå över helt till blötmat till mina katter. Tidigare har de ätit primärt Applaws torrfoder och...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka